csütörtökön kezdődött melegedés hatására vasárnap már 25-32 Celsius-fok várható a legmelegebb órákban.

Elképesztő, mi történik a magyar sörökkel a boltok polcain: ez kemény menet lesz, minden ide fut ki
A magyar sörpiac 2024-ben 2,8%-kal bővült, a belföldi eladások elérték az 5,55 millió hektolitert – derül ki az öt legnagyobb hazai gyártó adataiból. Az idei év első négy hónapja azonban jóval gyengébben alakult: a sörértékesítés 15%-kal maradt el a tavalyi szinttől. Kántor Sándor, a Magyar Sörszövetség elnöke kérdéseinkre válaszolva elmondta, ennek fő oka a tavalyi első félév erős bázisa, amit a visszaváltási rendszer bevezetése körüli kereskedői készletezés torzított. A Szövetség és a Borsodi Sörgyár egyaránt megerősítette: a fogyasztói szokások változnak: nő a kereslet a prémium és alkoholmentes sörök iránt, míg az olcsó, saját márkás termékek visszaszorulnak. Az iparágat komolyan sújtják az emelkedő energia- és alapanyagárak, miközben az export lefeleződött, az import pedig 20%-kal nőtt. A kisüzemi sörfőzdék közül azok lehetnek sikeresek, akik korszerű technológiával és erős márkával alkalmazkodtak a piaci kihívásokhoz. A hideg tavasz és a sportesemények hiánya borús kilátásokat vetít előre a nyárra, de az alkoholmentes újdonságok és innovációk még fordíthatnak az idei év mérlegén.
Az utóbbi évek nyarain már nem csak az a kérdés, hogy lesz-e kánikula, hanem hogy mennyire brutális lesz. Magyarországon sorra dőlnek a melegrekordok, a máshol szubtrópusi klímához kötött hőségnapok itt is egyre gyakoribbá váltak. A tartós, 35 fok körüli hőség nemcsak az életmódunkat, de a fogyasztási szokásainkat is átalakítja. Ilyenkor szinte természetes reakció a sör: frissít, enyhít a hőségen, és gyakran a társasági élet motorja is. Ez különösen igaz Magyarországra, ahol a lakosságarányos alkoholfogyasztás nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, és a sör hagyományosan az egyik legnépszerűbb ital.
De miközben a hőmérséklet emelkedik, nem biztos, hogy a sörfogyasztás is követi a grafikont. A 2024-es év összességében növekedést hozott a hazai sörpiacon, de 2025 első hónapjai már komoly visszaesést mutatnak. A háttérben nemcsak az időjárás, hanem gazdasági és logisztikai tényezők is állnak, a fogyasztói szokások változásáról nem is beszélve. Hogyan alakul a prémium és alkoholmentes sörök piaca? Miért esik vissza az export, és mi a helyzet a kisüzemi főzdékkel? Kérdéseinkre Kántor Sándor, a Magyar Sörszövetség elnöke válaszolt – számokkal, összefüggésekkel és az ágazat belső logikájának megértésével.
Így alakult a magyarok sörfogyasztása az elmúlt egy évben számokban
„Az öt legnagyobb hazai sörgyártó adatai alapján 2024-ben magyar sörpiac volumene 2,8%-al, bővült, a belföldi értékesítésük elérte az 5,55 millió hektolitert. Az idei év első négy hónapjában azonban az eladott sörök mennyisége 15%-al alatta maradt a tavalyi év hasonló időszakában forgalmazott mennyiségnek” – mesélte el kérdésünkre Kántor Sándor.
A Sörszövetség elnöke szerint ebben az értékben a legfőbb szerepet a 2024. év első félévének magas bázisa játssza, ugyanis az új visszaváltási rendszer bevezetése miatt ebben az időszakban tapasztalható volt egy kereskedői készletezés a folyamatos, biztonságos áruellátás érdekében. Ennek az első félévre előrehozott, de a tavalyi év második félévében forgalomcsökkenéssel kompenzált biztonsági készletezésnek a hatását figyelembe véve az idei évi forgalom körülbelül 5%-al alacsonyabb a tavalyi év azonos időszakának normalizált bázisánál.
A témáról kikértük a három legnagyobb hazai sörgyár véleményét is, cikkünk megjelenéséig válaszokat csak a Borsodi Sörgyártól kaptunk. A gyártó tapasztalatai szerint a sörpiac szempontjából a Covid időszaka erős választóvonalnak tekinthető. Egy addig stabilan bővülő piac ezt követően, elsősorban a vendéglátóhelyek zárva tartása miatt és a társasági események csökkenése következtében erőteljes visszaesést élt meg.
„Az azóta eltelt években bár vannak bíztató jelek és elindult egy bizonyos növekedés, azonban korántsem állt vissza a sörpiac a járvány előtti időszak szintjére. A tavalyi év például erősebb volt, a piac egésze, és így a mi eredményeink is meghaladták az egy évvel korábbit, de még így is elmaradtak a covid előtti szintektől.” – árulták el kérdésünkre a magyar gyártó.
Ezeket a söröket isszák legszívesebben a magyarok
„A magyar sörforgalomban töretlen a prémium termékek arányának növekedése és a gazdaságos, saját márkás termékek forgalmának csökkenése.” – mondta el Kántor Sándor.
A nagy gyártók esetében a prémium termékek eladásai a teljes sörforgalomban meghaladták a 31%-ot, míg a gazdaságos termékeknek aránya csupán csak 7%-ot ért el 2024-ben. Az alkoholmentes termékek népszerűsége, forgalmuk növekedése szintén töretlen, eladásaik tavaly már meghaladták a 8%-ot.
A Borsodi hangsúlyozta: a sörpiacon a fogyasztói szokások gyakran és gyorsan változnak. Ugyanakkor ők is megerősítették: lassan állandósulni látszik az a tendencia, hogy a fogyasztók előszeretettel fordulnak a minőségi, a különleges sörök felé. A gyártó szerint az alkoholmentes sörök népszerűsége is villámgyorsan növekszik, köszönhetően annak is, hogy a fogyasztók egyre egészségtudatosabbak.
A gyártótól megtudtuk: az ízesített és az alkoholmentes sörök iránti kereslet tovább nőtt 2024-ben. A hazai piacon új szereplőként megjelent a Coors világos sör, illetve a lime-lével ízesített Miller Lime is. Az alkoholmentes kínálat is bővült: a Borsodi Sörgyár például a Guinness 0.0-val lépett be a szegmensbe a tavalyi száraz november kampány idején – árulták el.
Ráadásul egy titkot is elárultak: idén megújult receptúrával és arculattal jelentkezik az alkoholmentes termékcsalád.
Az infláció és az emelkedő alapanyagárak fájdalmasan érintették a sörpiacot is
„A sörgyártás alapanyagai természetes, mezőgazdasági termékek. Így az árpamaláta és a komló ára hasonlóan emelkedett, mint más élelmiszer alapanyagok ára. Ezen felül a munkabérek nemzetgazdaságon belüli változását is követi az iparág, mivel jelentős hangsúlyt fektet a képzett munkaerő akár generációkon átívelően való megtartására” – hívta fel rá a figyelmet a Magyar Sörszövetség elnöke.
Mégis, Kántor Sándor szerint a sörgyártás legnagyobb kitettsége az energiaárakra van.
„A sörfőzés energiaintenzív tevékenység, amihez sok hőenergiára, majd a fermentációhoz és érleléshez szintén nagy mennyiségben hideg energiára van szükség. Emellett jelentős energiaigénye van a csomagolóanyag gyártásnak, az alumínium és üveg olvasztásának, ezen anyagok doboz, illetve palackká való formálásának is.”
Mindezek alapján nem meglepő, hogy a világos sör Magyar Statisztikai Hivatal által 2024-ben mért átlagos belföldi árváltozása megegyezett a energiaárak változásának mértékével.
A Borsodi is megerősítette, hogy az utóbbi évek során magyar agrárium és élelmiszeripar talán legnagyobb kihívása a kiszámíthatóság és a tervezhetőség lett. Emellett hozzátették: a jogszabályi környezet állandó alakulása sem könnyíti meg a helyzetet.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Külföldön is romlott a magyar sör versenyképessége
A friss statisztikák szerint a növekvő pénzügyi és adminisztrációs terhek miatt a magyar gyártás nemzetközi versenyképessége a 2024. év során jelentősen romlott. Ennek következtében tavaly felére esett az ágazat exportja. Ezzel párhuzamosan növekedett az import, mintegy 20%-kal.
Ugyanakkor az exportnak volt is honnan visszaesnie. Kántor Sándor szerint:
A magyar gyártású sörök világviszonylatban is a legfelső kategóriába tartoznak, ezért keresettek külföldön. Az idei év folyamán azon dolgozik az iparág, hogy ezt a magas gyártási kultúrából adódó minőséget tudatosítva és kihasználva növelni tudja az exportját olyan területeken, ahol hazánkhoz hasonlóan nő a prémium termékek iránti kereslet, de a helyi gyártási kapacitások azt nem tudják kielégíteni.
– mondta el.
Így reagálnak a piaci kihívásokra a kisüzemi sörfőzdék
„A kisüzemi termelők sokszínűségéből adódóan többféle módon alakul az ebbe a gyártói csoportba tartozók helyzete.” – magyarázta Kántor Sándor.
Mint kiemelte: „Jelentős gondban vannak azok a gyártók, akik az átlagos minőségű termékeket magas költségen üzemelő elavult, nagy víz és energiaigényű technológiákkal gyártanak. Nekik tavaly komoly anyagi veszteséggel kellett szembenézniük. Ezen felül az élesedő verseny következtében csökkent a forgalmuk is, mivel a sörtermékek minőségének folyamatos emelkedése mellett, a fogyasztók már nem hajlandók megfizetni egy átlagos minőségű termékért a jelentős mértékű kisüzemi árprémiumot.”
A Sörszövetség elnöke elmondta: a másik csoportba tartoznak azok a kisüzemi gyártók, akik időben felismerték az energiatakarékos beruházások fontosságát, a folyamatos technológia és termékfejlesztés jelentőségét, valamint a márka építés szerepét, és olyan portfóliót alakítottak ki, amely reális áron a vevők valós piaci igényeit jelenítik meg.
Számukra a siker kulcsa a modern, figyelem felkeltő megjelenés, a gyors termékfejlesztés, a fogyasztói igények változásának folyamatos követése és a korszerű technológiával megvalósított kompromisszumok nélküli magas gyártásminőség. Ők jövedelmezőségben és forgalomban is növekedést tapasztalhattak, egyértelmű nyertesei az élesedő versenynek.
Így kalkulálnak a gyártók a 2025-ös szezonra
Ahogy a cikkből korábban már kiderült: az infláció csúnyán megvágta ezt az iparágat, ráadásul idén az olyan jelentős sportesemények, mint például a labdarúgó világ- és Európa-bajnokság, valamint az Olimpia sem járulnak hozzá a sörfogyasztáshoz. Ennek fényében arról érdeklődtünk Kántor Sándornál, hogy mik lehetnek az idei kilátások.
Mint elmondta:
A sörfogyasztás talán legmeghatározóbb tényezője az időjárás, ami nem kényeztetett el minket az idei évben.
A valaha mért leghidegebb május várhatóan rekord alacsony fogyasztási adatai kicsi esélyt adnak arra, hogy az idei évet növekedéssel zárja az ágazat. Ezen felül idén valóban hiányoznak a jelentősebb sportesemények, amelyek alkalmat adnának a sörözés élménynek nagy társaságban történő élvezetére.
Ami azonban optimizmusra ad okot, az a sok új termék, amivel elsőként idén jelentek meg a magyar gyártók. Különösen erős az innováció az alkoholmentes ízesített termékek területén, ahol az új ízek mellett új kategóriák, koffeines maláta italok és hidratáló alkoholmentesek is megjelentek az idei választékban.

Fellélegezhetnek a magyarok a boltok kasszáinál: nagyon jó hírt kaptak, a tej- és tojásárakat érinti
Megállapítható, hogy az ellátási láncban a jövedelmi viszonyok a termelői és a feldolgozói szint felé tolódtak el
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Milliárdos biznisz a háttérben: a göngyölegtisztítás lehet a magyar beszállítók aduja
Pirint Tamást, a Logicon Invest ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)
A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.


