A karácsony közeledtével egyre többen vágnak bele a karácsonyi ajándékok beszerzésébe és otthonuk feldíszítésébe.
Egyre jobban rákaptak a drágább, ámde minőségi sörökre a magyarok: a boltok szerint eléggé megélénkült a kereslet az utóbbi időben, ámde mennyiség tekintetében még mindig az olcsóbb fajták vezetnek. Node mitől számíat jónak egy sör? Mivel itatnak minket a gyártók? Ennek próbált utánajárni a Pénzcentrum.
Nem túlzás kijelenteni, hogy a magyarok egyik legkedveltebb itala a sör: a hazai sörpiacon 2018-ban 6,29 millió hektoliter sör fogyott a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint. De pontosan mit is definiálhatunk sörként? Lehet, hogy például a te kedvenced nem is nevezhető sörnek? Ennek járt utána most a Pénzcentrum, és azt is megkérdeztük a boltoktól, melyek a magyarok kedvencei, és hogy tényleg ódzkodunk-e az alkoholmentes sörtől.
Kezdjük az elejétől
Pontos adat nincs arról, hogy hányféle sört lehet kapni Magyarországon, de a Nébih borászati laboratóriuma 2014-től mindösszesen mintegy 1400 terméktételt vizsgált ebben a termékkategóriában. Ugyanakkor a hivatal kérdésünkre válaszolva kiemelte, hogy az alkoholos ital termékkategóriába tartozó termékek - ideértve tehát a sört is - Magyarországon jelenleg nem tartoznak a kötelező forgalomba hozatali minősítési eljárás alá vont termékek közé. Előállításuk és forgalmazásuk bejelentés-köteles a területileg illetékes megyei kormányhivatal élelmiszerlánc-biztonsági és földművelésügyi vagy növény- és talajvédelmi főosztályhoz, illetve ezen illetékes kormányhivatalokhoz tartozó járási hivatalhoz.
A Magyar Élelmiszerkönyv úgy definiálja a sört, mint
Ízesített sör néven pedig csak olyan terméket lehet itthon forgalmazni, amelyhez az ízhatás kialakításához a komló helyett vagy mellett egyéb ízesítőanyagot is felhasználhatnak. Továbbá azt is leszögezik, hogy a sörjelleg kialakításához szükséges aroma felhasználásával készült alkoholmentes sör nem számít ízesített sörnek.
A hivatal megjegyezte, hogy a söritalként (pl.: citromos sörital - citromos radler) árult termékeket nem tekinthetjük ízesített sörnek, sokkal inkább üdítő és sör keveréke a jó meghatározás. Ennek megfelelően hívhatjuk sörkeveréknek, sörmixnek, sörtartalmú italnak vagy söritalnak az adott terméket, ezek a frissítő italok ugyanis több üdítőt tartalmaznak, mint amennyi sört. A sörital, az üdítő és a sör különböző arányú keveréke. A fő összetevőkre (üdítő, sör) speciális, míg a késztermékekre, azaz a citromos söritalokra az általános előírások vonatkoznak.
Nem kukoricáznak
A legtöbb sör egy ideális világban a megfelelne a német tisztasági törvénynek: csak víz, maláta, komló, és élesztő felhasználásával készülne. De ne álmodozzunk ilyen utópiáról, a magyarországon ipari mennyiségben előálított sörök nagy részében bizony még kukoricadarát is felhasználnak. Minderre azért vetemednek a gyártók, mert egyfelől a malátázatlan gabona olcsóbb, és ráadásul a kukoricából több alkohol keletkezik, mint az árpából - így nem csak megvenni olcsóbb, de kevesebb gabonát kell logisztikázni egy bizonyos mennyiségű serital előállításához. A szakmán belül, illetve a sörbarátok között is régi vita, hogy lehet-e kukoricát, vagy egyéb gabonát felhasználni a sörkészítéshez.
Ez mind szép és jó, de nem véletlenül határozza meg a Nébih és a szabályozás 30 százalékban a felhasználható kukoricagríz maximumát a sörökben. Azon felül, hogy a kukorica nem hagyományos söralapanyag, még a sörélesztő sem tudja magától lebontani: ahhoz külön hozzáadott enzimek szükségesek. Olyanok, amik az árpában például természetesen jelen vannak, így az képes tulajdonképpen önmagát cukorrá alakítani a malátázás folyamata során. Emellett a kukorica egy elég jellegzetes ízt is ad a sörnek, amit vagy sikerül elnyomni a komlóval, vagy nem - az esetek többségében remekül meg lehet különböztetni a kukoricázott sört a rendestől.
A hivatal válaszában kiemelte, hogy alkoholtartalom alapján sörnek csak a 2,81 és 8 százalékos alkoholtartalmú italokat nevezzük. Emellett még négy másik kategóriát különböztetnek meg: az alkoholmentes sörben maximum 0,5 százaléknyi alkohol lehet, az alkoholszegényben 0,51 és 1,5 százalék között. Kis alkoholtartalmú sörnek hívjuk azt, amiben 1,51 és 2,8 százalék között van az alkoholtartalom, a nagy alkoholtartalmú kategória pedig 8 százalék fölött van.
Emellett az élelmiszerkönyv sok egyéb mást is előír a sörként árult termékek kapcsán:
- A termék megnevezésében fel kell tüntetni a "sör", ill. "ízesített sör" kifejezést, és a színére utaló kifejezést. A szűretlen sörök, a jellegüknél fogva zavaros sörök, valamint -ízesített sörök esetében -az ízesítőanyag miatt a III. fejezet 3.1. bekezdésben említettektől elérő színű söröknél a megnevezésben nem szükséges utalni a színre.
- Az alkoholtartalmat a megnevezéshez kapcsolódóan a III. fejezet 3.1. pont szerint fel kell tüntetni.
- Az ízesített sörök megnevezésében az ízére, színére vagy egyéb jellegzetességére utaló szót is fel kell tüntetni. A termék előállítója "minőségi" jelzővel illetheti azt a terméket, amelynek eredeti extrakttartalma legalább 11%.
Érdemes tisztázni, hogy a söritalként (pl.: citromos sörital - citromos radler) árult termékeket nem tekinthetjük ízesített sörnek, sokkal inkább üdítő és sör keveréke a jó meghatározás. Ennek megfelelően hívhatjuk sörkeveréknek, sörmixnek, sörtartalmú italnak vagy söritalnak az adott terméket, ezek a frissítő italok ugyanis több üdítőt tartalmaznak, mint amennyi sört - írta a Nébih. A sörital, az üdítő és a sör különböző arányú keveréke. A fő összetevőkre (üdítő, sör) speciális, míg a késztermékekre, azaz a citromos söritalokra az általános előírások vonatkoznak.
Ezek a főbb szabálytalanságok
Jó hír viszont, hogy a csaknem 1400 vizsgálat után csak 26 esetben kellett eljárást indítania a Nébihnek, közlésük szerint külön kategóriába sorolhatók "kifogásolás" szempontjából mind a nagy előállítók, mind a kisebb, esetleg kézműves termékeket gyártók, továbbá a nagy áruházak és a kisebb importőrök, kereskedők egyaránt.
Mindezek alapján, a "kisebb", esetlegesen kézműves előállítók esetében, gyakoribbak - a megengedett eltérések mellett - a nagyobb eltérések például a tényleges alkohol-tartalom mért értékében, összehasonlítva a gyártmánylapon jelzettel. Emellett nagyrészt minimális jelölési és gyártmánylaphoz kapcsolódó hiányosságok kerültek megállapításra, felülvizsgálatra. A nagyáruházak által forgalmazott termékek esetében inkább a nyomon követési követelmények betartása, pontatlan meghatározása volt jellemző, míg a kisebb kereskedők esetén az import termékek magyar nyelvű címkéjének pontatlansága volt megállapítható.
A legtöbb esetben a hatósági intézkedések meghozatala után a gyártók és forgalmazók igyekeztek határidőn belül megtenni a szükséges lépéseket a hiányosságok kijavítására és pótlására. Vendéglátó egységek hatósági ellenőrzésénél előforduló probléma például a lejárt minőség megőrzési idővel rendelkező termék forgalmazása. Ezeknél az eseteknél a hatóság azonnali hatályú termék megsemmisítésről gondoskodik, a jogsértés megszüntetése okán.
Mit itatnak velünk a boltok?
A Nébih mellett a nagyobb boltláncokat is megkörnyékeztük sör-ügyben. A többi mellett arra voltunk kíváncsiak, hányféle seritalt kínálnak az üzletekben. A válaszokból kiderült, hogy:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- A Lidl nyári állandó kínálatában több mint 40 féle - világos, barna, búza, cider, radler, craftbeer és alkoholmentes saját és márkás sör található meg. A nyári időszakban az akciós termékekkel az áruházlánc sörkínálata akár 50 féle különböző sörre bővül.
- A Spar és az Interspar polcain 260-280 féle sört forgalmaznak aktívan.
- Az Aldi kínálata alkoholmentes, többféle ízű radler, több márka, amerikai, cseh, spanyol sörökből, a legnagyobb magyar sörházak közismert termékeiből áll, ezzel párhuzamosan a kis kézműves sörfőzdék is lehetőséget kapnak a bemutatkozásra. Az állandó és a szezonálisan elérhető kínálat révén mintegy 30 különböző sörtermékből választhatnak a vásárlók,ezen felül akciósan, a készlet erejéig a leghíresebb magyar és nemzetközi sörgyárak termékei is kaphatók az Aldi üzleteiben.
- Az Auchantól cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ a kérdéseinkre, de a webáruházukban több mint 350 féle-fajta sört és cidert kínálnak eladásra. Természetesen amint válaszolnak, frissítjük a cikket.
- A Tesco azt írta, hogy közel 250 fajta termék található a kínálatukban.
- A CBA-Príma sem reagált még a megkeresésünkre, így az ő esetükben is csak a Príma webáruházra hagyatkozhatunk: ebben 46 márka 123 termékét kínálják eladásra.
Szörnyű rögvalóság: keményen megdrágult a sör
Árak tekintetében is elég vegyes a felhozatal: a KSH legfrissebb adatai szerint a minőségi világos sörből átlagosan 248 forintba kerül egy fél literes palackkal. A sima világos sörből pedig 213 forint egy fél liter. A tendenciákat vizsgálva rossz hírt kell közölnünk: a sör iszonyatosan megdrágult 2015 óta. Akkor még a minőségiből 218 forint volt fél liter (volt egyébként ennél olcsóbb is, 2016. decemberében 212-ig lement), a "tucat világos sörből" hat éve még 191 forint volt fél liternyi, de a hónapok során többször is bebukott 190 forint alá az árfolyam - a csúcsdrágaság idején, idén márciusban átlagosan 216 forint volt egy palack nem minőségi világos sör.
A boltoknál mégnagyobb a szórás: az Aldi elárulta, hogy a sörök esetében az állandó és a szezonális kínálatában 119 forint a legkedvezőbb, míg 249 a legmagasabb árú termék. Az akciós termékek ára ennél szélesebb skálán mozog, mivel 199 forinttól egészen a 7-800 forinthoz közelítő kézműves sörökig mindenféle kapható a boltjaikban.
A Lidlben a sajátmárkás sörök ára 119-209 forint között alakul (ezt fél literenként kell érteni), a kétliteres kivitelért 449 forintot kell fizetni, míg a craftbeer 0,33 literes kivitelben 329 forintba kerül.
Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője pedig arról számolt be, hogy ők több kategóriát is megkülönböztetnek az elsőáras belépő kategóriáktól kezdve a szuper prémium sörökig bezárólag. "Az átlagár nem igazán releváns a csoportokat figyelve, hiszen egy-egy csoport (pl. prémium sörök) átlagárát a bennük lévő termékek fogyasztói árának és eladási mennyiségének súlyozásával kapjuk meg, amit nagy mértékben befolyásol a termékek disztribúciója, egy-egy új termék sikeres bevezetése a piacra, vagy az esetleges akciós- nem akciós kitettségek is" - fogalmazott, majd pedig elárulta: a vásárlásaik zöme a 250-260 forintos átlagáron realizálódik.
A Tescóban a webáruház tanúsága szerint a legolcsóbb alkoholos sör a 4 százalékos Rastinger világos sör, amiből 129 forintba kerül egy fél literes dobozzal. A legdrágább külön - tehát nem pakkban, vagy hordóban, hanem 0,5 liter alatti kiszerelésben - kapható ser pedig a MONYO Flying Rabbit American IPA típusú szűretlen felsőerjesztésű sör, amiből 799 forintba kerül 0,33 liter. A Tesco szerint az időjárási körülményekre legérzékenyebb termékkategóriába beletartozik a sör is. Forgalma rendszerint a nyári hónapokban tetőzik. Ez az időszak adja a teljes éves eladás több mint egyharmadát. Egy-egy melegebb nyári hét egy tavaszihoz képest akár két-háromszoros forgalmat is hozhat.
A Príma webáruházban 189 forintba kerül a fél literes Steffl világos sör, illetve a 0,33-as Dreher gold is. A legdrágább pedig a HopTop Brewery Double Check imperial IPA kraft sör, amiből 0,33 liternyi 899 forintba kerül.
Az Auchan webáruházában akciósan 129 forintba kerül a fél literes Aranyszarvas sör, ennél olcsóbbat nem találtunk, a legtöbbe pedig a Hedon Charlie Firpo rozsos APA félbarna sör kerül, amiből fél liter 1099 forintért kapható.
Ezeket keresik a magyarok
A vásárlók körében a legnépszerűbbek a világos sörök és az alkoholmentes sörök, de az utóbbi időkben nagy az érdeklődés a craftbeer és a cider iránt is - írta kérdésünkre a Lidl. Összességében pedig elmondható, hogy a minőségi sörök iránti érdeklődés évről évre nő. A craftbeer esetében is megfigyelhető a növekedés, mely azért is jelentős, hiszen a Lidl saját márkás craftbeer termékei tavaly évben elnyerték az Érték és Minőség Nagydíjat. Továbbá az is megállapítható, hogy a vásárlók körében egyre népszerűbbek az ízesített sörök és a saját márkás alkoholmentes sörök is.
A Spar-Interspar szerint is komoly prémiumizáció figyelhető meg sörfronton: az utóbbi időben népszerűek a kézműves, kraft sörök, valamint a prémium kategóriás lager sörök forgalma is két számjegyű növekedést mutat az első hét hónapban.
Rengeteg minőségi és prémiumsört keresnek a vevők az Aldinál is: mint írták, a legnagyobb mértékben ezen termékek eladásai nőnek, ugyankkor nagy mennyiségben még mindig a kedvező árú sörök fogynak. Kiemelkedő az az alkoholmentes sörök értékesítése és folyamatosan nő a kereslet az ale sörök (IPA, APA stb.) iránt is. Az ALDI a sörök területén is gondol az étel-intoleranciával érintettekre, így a közel 70 gluténmentes élelmiszer között immár gluténmentes sört is kínált, amely rendkívül kelendőnek bizonyult vásárlói körében.
A vásárlók választása a Tesco áruházakban legtöbbször a klasszikusnak mondható, félliteres, dobozos sörre esik: a forgalom bő 80 százalékát ez a kiszerelés adja. Sörtípusokat tekintve a forgalom jelentős részét továbbra is a világos sörök adják, azonban a vásárlók egyre inkább nyitnak a különlegesebb, kézműves, barna, illetve a különböző felsőerjesztésű és a búzasörök felé. A Tesco áruházaiban országszerte tapasztalt trend szerint a vásárlók egyre inkább keresik a prémium termékeket - ez a nyári időszakra, a nagy sörgyártók által forgalmazott, hazai és nemzetközi prémium termékekre, vagy épp a közepes, a kisüzemi és a kézműves sörökre is egyaránt igaz. Eközben folyamosan növekszik a felsőerjesztésű, ale típusú sörök forgalma is, továbbá az alkoholmentes Radler termékek értékesítése is rendületlen fejlődést mutat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Mennyire ismered a lakás-előtakarékossági lehetőségeket?
Mire fordítanád szívesen a lakás-előtakarékossági szerződésed?
-
A digitalizáció és az együttműködés lehet a KKV-k túlélésének egyik kulcsa 2025-ben
A Billingo kollaborációs programmal hívja fel a figyelmet a vállalkozói összefogás előnyeire.
-
Mire használnád a lakástakarék-megtakarításodat?
Milyen szempontok fontosak egy megtakarítás kiválasztásánál?
-
Karácsonyi bevásárlás? Nézzük, milyen akciók lesznek a Lidlben
Az áruházlánc akciós kínálata az ünnepi menüre fókuszál.
-
Így védheted ki a legdurvább pénzügyi átveréseket: az OTP Bank szakértője válaszol
Bényi Mónikát, a Csaláskezelési osztály vezetőjét kérdeztük.
-
Felújítanál vagy vásárolnál a lakástakarékodból?
Mire költenéd a lakásszámládat?
-
Végre fellélegezhetnek a kisvállalkozók? Ez vár rájuk 2025-ben
Az OTP Bank elemzői mérsékelt javulást várnak.
-
Netes vásárlásokhoz is tökéletes választás a Mastercard Gold betéti kártya (x)
Akár online vennénk koncertjegyet karácsonyi meglepetésként, akár egy hagyományos boltban szereznénk be az ajándékokat, a Mastercard Gold betéti kártya mindkét esetben kéznél van.
-
Az ASUS újdonsága tökéletes üzleti partnered lesz (x)
A munkaerőpiac digitalizációjának gyors ütemében a mesterséges intelligencia megjelenése új korszakot nyitott.