Tavaly december végére több mint 9 milliárd forint maradt felhasználatlanul a SZÉP kártyákon.
A diszkontok másfélszeresére növelték piacukat öt év alatt, a növekedés felét pedig ők hozták 2017-ben. Piacvezető a Tesco, de töpörödik az előnye. Az Aldi taposta a legnagyobbat, de a Szolnok Coop is szépet lépett. De a legkisebbek... Hát, nem egyformán osztogatták kegyeiket a vásárlók, de ez sosem volt másként.
Napvilágot láttak a 2017-es beszámolók a boltos világról is. A boltos kiskereskedelem (élelmiszer és iparcikk együtt) tízezer-négyszáz milliárd forint volt 2017-ben a statisztika szerint, ami a pénztárakban hagyott pénzt nézve (szaknyelven folyó áron) hétszázhatvan milliárd forint növekményt takar. Ez 8 százalékos többletbevétel (a hivatalosan emlegetett 5 százalékos növekedés úgynevezett volumenindex, ami az árváltozások hatását kiszűrve, mennyiségben mutatja az emelkedést).
Nos, ezen a piacon osztozkodhattak 2017-ben a boltosok.
Nagy láncok: övék az élelmiszerpiac 75-80 százaléka
A legnagyobbak az élelmiszerláncok, ami nem véletlen, hiszen itt költik el a legtöbb pénzt a vásárlók, 2017-ben négyezer-nyolcszáz milliárd forint ment el ezekben a boltokban. A nagyját az élelmiszeres piacnak a nagyok (multik, hazaiak együtt) vitték, négyezer milliárd körüli bevételükkel. Ez bizony 75-80 százalékos piacrészesedés lehet (azért vagyunk óvatosak ennek becslésében, mert azért még minden részadat nem ismert, a megjelentekben pedig van némi ellentmondás).
A bizonyítványosztásban azonban nem mindenki osztályzata látszik még, mivel a nemzetközi gyakorlathoz igazodva egyes láncok pénzügy fordulónapja nem december 31., hanem egy eltérő időpont (így az Auchan, a Lidl és a Tesco esetében). De a Tesco egy sajtóhírben már elárulta eredményét, így az ismert, a Coop is nyilatkozott, a többieké becsülhető (a Trade Magazin rangsora meg is jelent).
A Tesco előnye csökkent, de a magyar láncok is csak helyben járnak
Továbbra is a Tesco a legnagyobb lánc, de forgalma korábbi sajtóhírek szerint 3 százalékkal csökkent (vigyázat, az április végi híradás szerint fontban emelkedett, forintban számolva már nem, a Magazin rangsora pedig 3 százalékos emelkedéssel számol, mi nem). A sajtóhír viszont azt jelentheti, hogy ennyivel elmaradt a bevétele a korábbi 636 milliárd forintos mérlegadatától (ez nettó, tehát áfa nélküli érték). A piaci, teljes értéken számított bevétele így 800 milliárd forint alatt lehet, de mérlege csak később lesz.
A Coop csoport 604 milliárd forintos forgalmával egy csipetnyit közelített a Tescóhoz. Összesítésük szerint már évek óta 10-10 milliárd forint körüli mértékkel emelkedik a csoport forgalma, ami 3-4 százalékos bővülés, folyó áron. A legnagyobb Coop tag, a Szolnok Coop viszont 9 százalékkal erősítette 2017-ben a piacát, igaz viszont, hogy ezzel is csak a harmincmilliárdosok csoportjába tartozik. Ez a növekedési ütem viszont ugyanakkora, mint a Sparé, aki egyébként a harmadik legnagyobb élelmiszeres a piacon.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A legnagyobb magyar élelmiszeres boltosok viszont ebben a 20-30 milliárdos körben mozognak, így a nagy CBA-sok is. A Krupp és Társa CBA tag 6 százalékkal növelte forgalmát, ami szintén jó eredménynek számít. De hát tarka a kép ebben a körben is, a szintén nagyobb CBA-s Vörösvár Kft. 3 százalékkal lett nagyobb 2017-ben, ami már kisebb növekedési ütem. A véletlenszerűen kiragadott Reálos Élésker forgalma pedig már nem is nőtt (ő az egyik tulajdonos a Reál csoportban, 10 milliárd körüli piaccal, ami kisebb lett 2017-ben a 2016-osnál).
A diszkontok megint mindenkit lepipáltak, a multi túlsúly maradt
Az Aldi 27 százalékkal növelte forgalmát, beszámolója szerint. A növekedés ütemében piacvezető, de ez azt is jelenti, hogy a diszkont csoport (az Aldi mellett a Lidl és a Penny) évről-évre egyre jobban szorongatja a többieket. A diszkontok forgalma közelíthette 2017-ben a 900 milliárd forintot (eddig csak az Aldi mérlege nyilvános), ez másfélszeres növekedés öt év alatt. És a piaci növekedésük 100 milliárd feletti értéke elvitte az élelmiszeres piac emelkedésének a felét.
Mindez azt is jelenti, hogy a hazai láncok forgalma csak nagyon szerény mértékben emelkedett, így a multi súly 55 százalék körül járhatott 2017-ben (egy évvel korábban a blokkk.com ezt 54 százalékra becsülte, a mérlegbeszámolók, a Trade Magazin rangsora és a KSH adatai alapján).
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








