9 °C Budapest

A magyarok fele szerint adni jobb, mint kapni

2017. november 25. 10:00

Idén többet tervezünk elkölteni a karácsony előtti időszakban, valamint a fekete péntekkel kapcsolatban is komolyabban kalkulálunk, mint egy évvel ezelőtt. A nagyobb költekezés mellett ráadásul a lakosság több mint a fele jótékonykodni is szeretne.

A tavalyi évhez képest idén karácsonykor valamivel magasabb összegeket tervezünk elkölteni és a november 24-ei "Black Friday" ünneppel is komolyabban kalkulálunk - derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból. Nem csupán azt mutatta ki a felmérés, hogy többet költünk, de még a rászorulóknak is adakozunk: kifejezetten karácsonyi jótékonykodásban a lakosság több mint fele (57%) tervez részt venni. Ráadásul a lakosság arra is figyelmet fordít, hogy ne pazaroljon: tudatosan igyekszünk elkerülni a túlzott mértékű ajándékvásárlást (84%) és hogy ne kerüljön kidobásra étel (82%).

Jobban élünk, bátrabban költekezünk

Hasonlóan a tavalyi évhez, a lakosság nyolc tizede (78%) tervez ajándékra költeni karácsonykor. Sőt, akik ajándékoznak, azok idén valamivel magasabb összeget szánnak a meglepetésekre: míg tavaly 31 500 forintból, addig idén 41 300 forintból tervezik mindezt. Anyagi források terén, ugyanúgy elsősorban aktuális havi jövedelem (64%) és kifejezetten erre szánt megtakarítások (41%) lesznek a vásárlások fedezetei. Viszont többen vannak, akik a nem erre a célra félretett pénzhez is hozzá akarnak nyúlni (2017: 19% vs. 2016: 12%), valamint azok száma is emelkedett, akik hitelkártyával terveznek fizetni (2017: 4% vs. 2016: 1%). Tudatos pénzügyi tervezés mellett ezekre az eszközökre (áruhitel, személyi kölcsön, hitelkártya) lehetőségként érdemes tekinteni, amelyek plusz forrásként felhasználhatóak a magasabb költések finanszírozásához.

Szinte ugyanazokat és ugyanott vesszük idén is

2016-hoz képest a legkedveltebb ajándék-kategóriák idén sem változtak: még mindig a ruházati cikkek és kiegészítők (49%), szépségápolási termékek (46%), játékok és könyvek (37-37%) azok, amikkel a legszívesebben lepjük meg családunkat, barátainkat. Ami némiképp eltér tavalyhoz képest: kevesebben vásárolunk márkás ételt, italt (2017: 33% vs. 2016: 42%), de többen adunk háztartási gépet és bútort, berendezést (2017: 9% vs. 2016: 6% és 2017: 6% vs. 2016: 3%). A vásárlásaink fő helyszínei továbbra is a bevásárlóközpontok (62%), hiper- és szupermarketek (48%), a szaküzletek (47%) és a magyar webshopok (42%). Annyi eltérés mutatkozik, hogy a plázákban idén még többen terveznek bevásárolni, mint tavaly (55%). A webshopokban vásárlók aránya összességében jelentősen nem változott, de külön-külön nőtt a magyar (2017: 42% vs. 2016: 34%) és a külföldi webshopban (2017: 23% vs. 2016: 13%) ajándékot beszerzők aránya, vagyis idén várhatóan többen lesznek, akik mindkét platformot használni fogják.

A karácsonyi vásárokra csak forralt borozni járunk, nem vásárolni
Érdekes, hogy többen (29%) reális ajándéklelőhelyként gondolnak a karácsonyi vásárokra, de a valójában a lakosság csupán 3 százaléka számára ez a legfontosabb helyszín az ajándékok beszerzésekor. Tehát sokan terveznek ezzel a lehetőséggel, azonban inkább csak kiegészítő jelleggel, a túlnyomó többség jellemzően nem ott költi el az ajándékokra szánt kereteket.

A "Black Friday" idén vonzóbbnak ígérkezik, főleg a férfiak és a fiatalok számára

Idén a kutatás előrejelzése szerint többen fognak érdeklődni a fekete péntek akciók iránt: tavaly az ajándékot vásárolók alig harmada tervezte, hogy ajándékot fog venni ezen a napon, addig 2017-ben tízből négyen számolnak ezzel a lehetőséggel. Különösen igaz ez a férfiakra (2017: 51% vs. 2016: 32%) és a 18-29 éves fiatalokra (2017: 66% vs. 2016: 41%). Náluk minden bizonnyal fokozott érdeklődést figyelhetünk meg tavalyhoz képest.

Szívesebben adományozunk, mikor csilingel a száncsengő

A karácsony szelleme előhozza a legtöbbünkből a segítőkészséget: a magyarok 44 százalékéra jellemző az adományozás karácsonykor vagy általában, azonban közülük minden második ember többet adakozik az ünnepek alatt. A legjellemzőbb jótékonykodási formák - amelyekbe a lakosság több, mint negyede legalább a tervek szintjén bevonódik - áruházi élelmiszergyűjtés (30%), a rászoruló gyerekek, árvák (29%) és a környezetünkben élő rászorulók (26%) támogatása, illetve jótékonysági szervezetek segítése (26%). Az állatotthonoknak való segítségnyújtás szintén sokakat (20%) megmozgat, amely azt mutatja, hogy nem csak az emberekre, hanem négylábú társainkra is gondolunk karácsonykor.

"Ünnepekkor folyamatosan érkeznek a lakossági adományok, amiket vidéki menhelyek gazdikereső kutyáinak juttatunk el. Az állatvédőknek is újabb lendületet ad, hogy mennyien gondolnak ilyenkor a szomorú sorsú állatokra. A kutyák ellátáshoz szükséges takarókat, játékokat, élelmet és kutyaházakat nagy örömmel fogadják bárhol az ország területén." - számolt be Wieden Kriszta a Hangya Közösség Alapítvány vezetője.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Egy év távlatában a tavalyi tettek és idei tervek alapján a tárgyi vagy természetbeni jótékonykodást választók többen vannak (61%), mint akik pénzbeli jótékonykodásra nyitottak (54%), az önkéntes munka pedig igen keveseknél jöhet szóba (8%). "Az adakozásnak és az ajándékozásnak van egy szintén fontos, de ritkán említett aspektusa: az adományozóra gyakorolt hatása.

Nem hiába a közmondás: kapni jó, de adni még jobb. Kutatások bizonyítják, hogy azok, akik jótékonykodnak, jelentősen elégedettebbek életükkel és boldogabbak, mint nem adakozó társaik. Azzal, hogy adakozunk, önmagunkat jobb embernek, érettebb személyiségnek érezzük, így könnyebben tudjuk elfogadni azon tulajdonságainkat, melyekkel nem vagyunk kibékülve." - fejti ki Csepely Fanni viselkedéselemző, a Mindset Pszichológiai Szaklap szakújságírója.

Tudatosság karácsonykor?

A lakosság a karácsony kapcsán elsősorban abban igyekszik tudatosabb lenni, hogy elkerülje a túlzott ajándék- és élelmiszervásárlást, ez több, mint 80 százalékunkat jellemzi. Sokunknak számít az is, hogy az ajándék inkább egy közös élmény, program legyen, semmint egy tárgy (65%), és fontos szempont az ajándék személyes mivolta (79%) is. 4-ből 3-an pedig kifejezetten szem előtt tartják, hogy ne adjanak háziállatot ajándékba. A környezettudatosság kevésbé jár a fejünkben, bár erre is fordítunk figyelmet: igyekszünk felhasználni a korábbról megmaradt csomagolópapírt, papírtáskát (62%), és számít az is, hogy ne kelljen fenyőfákat kivágni miattunk (54%).

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm