Bolti és éttermi halászleveket kóstolt vakteszten a TikTokon ismert magyar szakács, brgs_thamek, hogy kiderüljön, melyik éri meg igazán az árát.
Képzeljünk el egy hétvégét a Balatonnál úgy, hogy egyáltalán nem viszünk magunkkal készpénzt. Kártyával fizetjük az apartmant, a fürdőbelépőt, kártyával fizetünk a nyugágyért, a lángosért és a sörért is. Az biztos, hogy hogy egyre többen használják nyaralásnál a kártyájukat, de az elektronikus fizetések terjedését sok dolog hátráltatja egy olyan turisztikai térségben, ami gyakorlatilag a nyár három hónapjában működik. Hogyan lehet ezen változtatni, mikor lesz készpénzmentes a Balaton? Erről kérdezte a Pénzcentrum Kiss Edét, a Visa Europe Magyarországért felelős igazgatóját.
Magyarország egyre jobban teljesít a bankkártyás fizetés tekintetében. Jelenthetnek húzóerőt ebben a fejlődésben a turisztikailag kiemelt régiók, mondhatjuk, hogy többet használjuk a kártyánkat a nyaralás alatt?
Egyértelműen igen. Ha csak az idei nyár két első hónapját vesszük alapul, láthatjuk, hogy a tavalyi évhez képest még gyakrabban használták kártyájukat a magyarok nyaralásuk alatt: a Visánál például a kártyás fizetések száma közel 20 százalékkal nőtt tavalyhoz képest a Balatonnál, és a magyar kártyás vásárlások összértéke meghaladta a 2 milliárd forintot a régióban. Legfőképp a balatoni éttermi költések területén tapasztalható ez a növekedés, ahol 150 millió forintot költöttünk a két hónap alatt, amely 37 százalékos emelkedést jelent a tavalyi adatokhoz képest. Szintén kiugró eredményt tapasztaltunk az élelmiszer üzletek és szupermarketek esetében (489 millió forint, 16 százalékos emelkedés) és a szállodai számlák bankkártyás kiegyenlítésében (188 millió forint, 18 százalékos emelkedés a tavalyi évhez képest).
A magyar kártyás költések alapján az öt legnépszerűbb balatoni úti cél idén sorrendben
- Siófok
- Keszthely
- Balatonfüred
- Balatonlelle
- és Balatonboglár volt.
Mindezek alapján úgy látjuk, hogy egyre többen teszik le voksukat a kártyás fizetés előnyei mellette a nyári nyaralás ideje alatt is.
Mennyire vannak felkészülve ezek a régiók a kártyás fizetésre? A Balatonnál azért kevés olyan büfét, apartmant találni, ahol kártyával fizethetünk a lángosért. Sokan panaszkodnak arra, hogy a Balaton még mindig 3-4 hónapos régió, a vendéglátóhelyeknek, éttermeknek, büféknek leginkább az az érdekük, hogy a nyári időszak alatt termeljék ki az egész éves bevételt. Hogyan lehet mégis ösztönözni őket arra, hogy fejlesszék az elektronikus fizetési lehetőségeket? Miért éri meg egy szobakiadónak, egy büfésnek a POS-terminál beszerzése, azaz a kártyás fizetés bevezetése?
Attól függetlenül, hogy egyre több helyen elérhető a kártyás fizetés lehetősége, továbbra is van hova fejlődni a hazai kártyaelfogadásnak, és ez a balatoni régióra is igaz.
A hazai fizetések esetében is egyre inkább előtérbe kerül a kártyás fizetés, és a nyaralásunk alatt sem szeretünk lemondani a bankkártyás fizetés nyújtotta kényelemről és biztonságról, legyen szó a hotelszámlák kifizetéséről, egy sült hekk megvásárlásáról vagy akár egy vízibicikli kibérléséről. Egy tavalyi európai felmérésünkből az látszik, hogy
Az így elveszített vásárlók 16 százaléka később olyan helyen vásárol, ahol módjában áll bankkártyával fizetni, míg 15 százalékuk teljesen eláll vásárlási szándékától. Ezek nagyon erős számok, amelyek figyelmeztető jellegűek, hiszen a vendéglátó
azzal, hogy nem fejleszti a különböző fizetési formák elérhetőségét. Ennek lehet a legnagyobb ösztönző értéke a vendéglátóhelyek és más szolgáltatók számára.
Jellemzően mi hátráltatja az üdülőhelyeken a kártyás fizetés fejlődését? Mik a tipikus esetek, amikkel szembetalálkoznak?
A legjellemzőbb, hogy az üdülőhelyek többsége csak szezonálisan tart nyitva, és úgy ítéli meg nem érdemes beruháznia egy ilyen irányú fejlesztésbe. Ennek ellenére bizakodóak vagyunk: változnak a fogyasztói igények, ezeknek pedig a kereskedőknek is meg kell felelniük.
Az egyik oka annak, hogy egy büfés, egy szállásadó hallani sem akar a kártyás fizetésről, hogy azzal sokkal jobban ellenőrizhetővé válik a forgalma, kevésbé tudja szürkén/feketén működtetni az üzletet. Meggyőzhető egy ilyen vállalkozó?
Amit fontos felismerniük a vállalkozásoknak, hogy a kártyás fizetés lehetőségének biztosítása hosszú távon megtérül, hiszen ez is hozzájárul ahhoz, hogy még inkább teljes körű szolgáltatást nyújtsanak a vásárlóknak. Gyors, kényelmes, és rendkívül biztonságos, így sokan preferálják a készpénzes fizetéssel szemben, főleg nyáron, amikor nem szeretünk sok készpénzt magunknál tartani, például a strandon.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Vannak egyébként pozitív példák? Találkoznak nyitott szálláshelyekkel, vendéglátósokkal?
Az adatok nagyon pozitívak: az elmúlt 3-4 év alatt a kártyás fizetések értéke 12-15 százalékkal növekedett itthon, amelyen belül a kártyás fizetések értéke 20 százalékkal nőtt. Az európai átlagnál gyorsabban terjed ez a fizetési forma Magyarországon, 5 év alatt másfélszer annyi terminálon tudnak a fogyasztók kártyájukkal fizetni. Ez azt igazolja, hogy egyre több vállalkozás nyitott a kártyás fizetésre, és bízunk benne, hogy jövőben még elterjedtebbé válik majd Magyarország összes régiójában.
Mit mutatnak a számok? Mennyivel nő a kiemelt turisztikai övezetekben a kártyás fizetés, a készpénzfelvétel a nyári csúcsidőszakban?
A Visa adataiból az látszik, hogy az idei nyár első két hónapjában a magyarok jelentősen többet használták kártyáikat a Balaton környékén: a POS-költések (azaz a kártyás vásárlások) összértéke 18 százalékkal emelkedett az előző év ugyanezen időszakához képest. Nem csak a kártyás költések összértéke, hanem a POS-tranzakciók száma is magasabb volt 17 százalékkal a tavalyi június-júliusi adatokhoz viszonyítva. Az öt legnépszerűbb balatoni településen a POS költések összértéke a nyár első két hónapja alatt elérte az 1,5 milliárd forintot, ami 18 százalékkal magasabb, mint a tavaly mért eredmény.
A tranzakciók számát nézve a teljes balatoni régióra, a lista élén a szupermarketek és benzinkutak állnak, ezeket követően a magyarok legtöbbször áruházakban és éttermekben fizettek kártyával.

Egyébként a számokból az is látszik, hogy a külföldiek is többet használják kártyájukat: nem meglepő módon leginkább a német bankkártya-használat növekszik.
Mikor lesz az, hogy egyetlen bankkártyával el tudok majd indulni a strandra, és a belépőtől a nyugágykölcsönzésen át a strandlabdáig és a hekkig mindent meg tudok majd vásárolni a kártyámmal?
A felvázolt kép lassan valósággá válik. A vonathoz és tömegközlekedéshez használt jegyek és bérletek már most megvásárolhatóak bankkártyával, és a legtöbb stand is biztosítja ennek a fizetési formának a lehetőségét. A következő hónapokban egyébként több, a kártyahasználatot népszerűsítő kampánnyal is találkozhatunk majd, például parkokban, bevásárlóközpontokban.
Vannak speciális nyári, strandolási biztonsági tanácsok a bankkártya-használathoz? Milyen tipikus visszaélésekkel lehet találkozni a nyári időszakban? Tapasztalható, hogy nyáron több a kártyás visszaélés például a Balatonnál, vagy a Velencei tónál?
Rendkívül alacsony a bankkártyás visszaélések száma európai szinten, az MNB legfrissebb adatai szerint Magyarországon pedig rekord alacsony mértékű, csupán 0,006 százalék. Emellett természetesen mi is tehetünk azért, hogy biztonságban tudjuk a pénzünket. Az egyik legfontosabb tanács, hogy ne tartsuk a PIN kódunkat és a bankkártyánk egy helyen, ha pedig megtörtént a baj, ismerjük a kártya letiltásának lépéseit, és azonnal lépjünk kapcsolatba a kártyát kibocsátó bankkal.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








