Hiába próbálnak a fogyasztók egyre tudatosabbá válni, a kereskedők újabb és újabb trükkökkel próbálják kijátszani, csorbítani a fogyasztók jogait, mikor minőségi kifogással visszavisznek egy terméket.
Lassan a karácsonyi vásárlásokat követően, nem csak a nem tetsző termékeket viszik vissza a fogyasztók, hanem a meghibásodott termékeket is, azonban a legkülönfélébb megoldási javaslattal állnak elő a kereskedők, gátolva, megakadályozva a fogyasztók jogszabályban lefektetett jogainak érvényesítését.
Először is tudnunk kell, hogy amennyiben észleljük egy termék minőségi hibáját, azt haladéktalanul jeleznünk kell a kereskedőnek, a forgalmazónak, tehát akitől a terméket megvásároltuk, és a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie a panaszunkról. Nem küldhet el minket a kereskedő, hogy csak a szervizhez fordulhatunk, hiszen ezt mi fogyasztók dönthetjük el, hogy javítási igényünkkel közvetlenül a szervizt keressük meg, vagy a kereskedőre bízzuk a termék javíttatását.
A Polgári Törvénykönyvről szóló 1954. évi IV. törvény szerint hibás teljesítés esetén a fogyasztó elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kereskedőnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne. Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha azt a kereskedő nem vállalta, akkor a fogyasztó megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől, ez esetben a teljes vételár visszajár a részére.
Ehhez képest a kereskedők egy része minőségi hiba esetén is levon valamennyi százalékot a vételárból és csak a csökkentett összeget hajlandó visszafizetni. Másik része a sokadik javítást követően sem hajlandó kicserélni a terméket, vagy visszaadni a vételárat.
Legújabb esetekben pedig az akciósan vásárolt termékek esetén, hiába van még az árukészleten a termék és a fogyasztó szeretné is a cserét kérni, ennek ellenére a vételárat adja vissza a kereskedő, mert ő így "ússza meg" legolcsóbban az ügyet. A fogyasztó előtt pedig nincs más lehetőség, mint ugyanazt a terméket 20-50 százalékkal drágábban megvásárolni, mert hiszen szüksége van rá.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ki kell emelni azt a tényt, hogy a levásárlásnak nincs semmilyen jogszabályi alapja, nem lehet sem a fogyasztót arra kötelezni, hogy levásárolja a vételárat ahelyett, hogy visszakapná az összeget, sem a kereskedőt arra kötelezni, hogy engedje a levásárlást, ha pedig ki tudná cserélni a terméket.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt tanácsolja, hogy amennyiben nem sikerül rendezni a vitás ügyet a kereskedővel, akkor a fogyasztók forduljanak a lakóhelyük szerint illetékes Békéltető Testülethez, mely a gyors és ingyenes eljárás lehetőségét kínálva nagyban hozzájárulhat a jogvita megoldásához. Ehhez a társaság honlapján minden szükséges információt, és segítséget megtalálnak a fogyasztók, így többek között a "kérelem" nyomtatványt is.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








