12 °C Budapest

Mit szeretnek a magyarok: pláza vagy kisbolt?

Pénzcentrum
2009. augusztus 11. 14:32

A magyar vásárlók többsége a különálló boltokat részesíti előnyben a bevásárlóközpontokkal szemben. A plázákba járók egynegyede a város széli bevásárlóközpontokat látogatja a leggyakrabban, a további egyötödük pedig a belvárosi plázákat választja - derül ki a GfK legfrissebb, 2009 júniusában készült bevásárlóközpontokkal kapcsolatos kutatásából. A könnyű eligazodás/közelség, a könnyű megközelíthetőség, valamint a termékkínálat változatossága a három legfontosabb tulajdonsága az ideális bevásárlóközpontnak.

A GfK Hungária 2009 júniusában országos hatókörű, országosan reprezentatív, bevásárlóközpontokkal kapcsolatos kutatásában az általános vásárlási szokásokat és imázselemeket vizsgálta. A kutatás során összesen négy bolttípust vizsgáltak. A bevásárlóközpontot vagy plázát (város széli, illetve belvárosi), ahol egy épületen belül több különálló üzlet található, melyek többsége nem élelmiszer-jellegű termékeket árul. A bevásárlóközpontban gyakran van valamilyen szórakozási lehetőség is (pl. mozi, játékterem), többek között ez is megkülönbözteti a hipermarkettől. A különálló boltokat (ezek épületében csak egyetlen üzlettípus üzemel és a bolt maga egy településen belül, de nem bevásárlóutcában helyezkedik el), illetve a városon belül kiépített bevásárlóutcákat.

A különálló boltok a legnépszerűbbek

"A megkérdezettek több mint egyharmada különálló boltokban vásárol leggyakrabban. Kedveltség szempontjából is ez a legnépszerűbb bevásárlóhely-forma. A vásárlók egynegyede város széli bevásárlóközpontokat látogat leggyakrabban a négy típus közül, további egyötödük pedig belvárosi plázákat. A bevásárlóutcák mindössze a vásárlók 6 százalékát vonzzák elsősorban" - mondta el Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzsere.

A válaszadók 83 százaléka abban a bolttípusban vásárol a leggyakrabban, amelyiket a legjobban kedveli. Azok, akik úgy nyilatkoztak, egyik bevásárlóhelyet sem kedvelik a négy közül - a megkérdezettek egyötöde -, jellemzően a különálló boltokat választják bevásárláskor. Azok (12%), akik a kutatásba bevont bevásárlóhelyek egyikét sem választották, mint a leggyakrabban látogatott bolttípust, feltehetően két okból nyilatkoztak így. Egyrészről nem ők a családban a vásárlásért felelős személyek, másrészt egyáltalán nem foglalkoznak a bevásárlással, vagy - anyagi és életmódbeli okokból - máshol, például a piacon vásárolnak.

Érdekes, hogy a városi lakosok (a 10 000 fő feletti településeken élők) körében csak a boltpreferenciák terén látható némi különbség a teljes, országos mintához képest. A városban lakók valamivel nagyobb arányban látogatnak belvárosi bevásárlóközpontokat (23%) szemben az ország egészére jellemző 18 százalékkal. Több mint egyharmaduk (37%) jár legalább hetente plázákba, szemben az országosan jellemző 31 százalékkal.

Azonban jelentős különbségek lehetnek egyes bevásárlóközpontok vonzáskörzetében élők vásárlási szokásaiban, attitűdjeiben, ezért célszerű ezeket egyedileg is megvizsgálni.

Íme az ideális bevásárlóközpont

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Arra a kérdésre, hogy "Ön számára milyen az ideális bevásárlóközpont" azok a válaszadók, akik látogatják a négy bevásárlóhely valamelyikét a három legtöbbet említett ideális tulajdonságként a könnyű eligazodást/közelséget, a könnyű megközelíthetőséget, valamint a termékkínálat változatosságát (árak szempontjából) említették. Mindhárom tulajdonságot a válaszadók fele választotta. Negyedikként és ötödikként követi még ezeket a hosszú nyitva tartás (a vásárlók egyharmada számára fontos) és a nagy területű élelmiszerbolt megléte (a vásárlók egynegyede említette). Érdekes, hogy az ingyenes parkolás csupán a vásárlók 17 százalékának lényeges. Ez azzal lehet összefüggésben, hogy a lakosság nagy része rendszerint nem autóval jár bevásárolni, még a bevásárlóközpontokba sem.

Ha az ideális bevásárlóközpont jellemzőit bolttípusok-preferencia szerint vizsgáljuk, elmondható, hogy a különálló boltok látogatói az átlagosnál kevésbé tartják lényegesnek a hosszú nyitva tartást, az ingyenes parkolást és a különféle szórakozási lehetőségeket. A városszéli bevásárlóközpontokat preferálók számára a legfontosabb a kínálat változatossága ár szempontjából: ezt a vásárlók fele említette. Az átlagnál fontosabb számukra a hosszú nyitva tartás és egyharmaduk jelölte meg az ingyenes parkolást. A belvárosi plázák fiatalosabb látogatókörének az átlagot meghaladó mértékben fontosak a szórakozási lehetőségek (18%), valamint a magas presztízsű üzletek. Ezen kívül viszonylag fontosnak ítélték még a jó eligazodást és a könnyű megközelíthetőséget, de az átlagnál kisebb arányban. A városi lakosok közül a budapestieknek elsősorban a kényelem és a praktikusság a fontos. A budapesti vásárlók számára az országos átlagot meghaladó mértékben (56%) fontos a változatos árfekvés, illetve a hely közelsége. Relatíve kevésbé fontos nekik, hogy könnyű legyen eligazodni a bevásárlóközpontban, és az ingyenes parkolást is csak 9 százalékuk választotta be a három legfontosabb tulajdonság közé. 

A belvárosi plázákban vásárolók a legszorgalmasabb bevásárlóközpontba járók

Leggyakrabban azok járnak bevásárlóközpontba, akik a belvárosi plázákat jelölték meg a leggyakoribb vásárlási helyükként. Csaknem felük hetente legalább egyszer megfordul egy bevásárlóközpontban. Őket követik gyakoriság terén a városszéli plázák látogatói, akiknek csaknem egyharmada hetente egyszer, további 21, illetve 29 százalékuk pedig kéthetente vagy havonta vásárol itt. A legritkábban pedig azok járnak bevásárlóközpontokba, akik a különálló boltokat preferálják, de még közöttük is találunk olyan vásárlót (17%), aki legalább hetente megfordul ebben az üzlettípusban.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem