Meglena Kuneva, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa a mai napon ismertette a mobiltelefonos szolgáltatásokat - például csengőhangokat és háttérképeket - kínáló honlapokra irányuló, az Unió egészére kiterjedő vizsgálat eredményeit. A vizsgálat, mely a 27 tagállam, valamint Norvégia és Izland több mint 500 honlapjára terjedt ki, megállapította, hogy az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak kell alávetni, mivel felmerült az uniós fogyasztóvédelmi szabályok megsértésének gyanúja. Számos honlap célcsoportjai a gyermekek és a fiatalok. A feltárt problémák között szerepel, hogy az árra vonatkozó árinformációk nem egyértelműek, vagyis nem a teljes árat tüntetik fel, az ár nem tartalmazza az adókat vagy a fogyasztók nincsenek tisztában azzal, hogy előfizetésre iratkoznak fel. Sok honlap nem tartalmazza az előírt kapcsolattartási információkat a szolgáltatóról. További problémát jelentenek a félrevezető információk, melyek esetében a legfontosabb információk az apró betűs részben szerepelnek vagy nehezen találhatók a honlapon vagy az "ingyenes" szó megtévesztő használatával ráveszik a fogyasztókat hosszú lejáratú szerződések megkötésére. A jogsértések eltérő súlyosságúak. Európában több mint 495 millió mobiltelefon van használatban. A becslések szerint 2007-ben a teljes európai "mobiltartalom"-piac 29%-át tették ki csak a csengőhangok (ez 10%-kal haladta meg a 2006-os arányt). 2007-ben Európában a csengőhang-értékesítések összegét 691 millió euróra lehetett becsülni. Hét ország (Norvégia, Finnország, Svédország, Lettország, Izland, Románia és Görögország) nyilvánosságra hozza azon honlapok nevét, melyek esetében szabálytalanságokat tapasztaltak.
"Ez az uniós szintű intézkedés közvetlen válasz arra a több száz fogyasztói panaszra, melyek a nemzeti hatóságokhoz érkeztek. Nagyon sokan esnek olyan rejtélyes költségek, díjak és csengőhang-előfizetések okozta költséges meglepetések áldozatául, melyekről először mobiltelefon-számlájuk láttán értesülnek. Egész Európában jogérvényesítési intézkedéseket fognak elrendelni az ilyen szolgáltatók felkutatására. Egyértelmű üzenetet kell azonban intéznünk különösen a tizenévesekhez és a gyermekekhez: "legyetek résen!" Mindenekelőtt az apró betűs szövegre kell odafigyelni. Sok a jóhírű szolgáltató, de e szolgáltatások biztonságos megvásárlása érdekében mindig el kell olvasni az apró betűs részt és meg kell bizonyosodni arról, hogy csak a kívánt szolgáltatásra iratkoztunk fel." - idézi az EU Rapid a biztos szavait.
"Nagytakarítás"
A "nagytakarítás" az Unió újfajta vizsgálata és jogérvényesítési intézkedése. A tagállamok egyidejűleg végzik a honlapok összehangolt ellenőrzését, hogy felderítsék a fogyasztóvédelmi jog megsértését egy adott ágazatban. Kapcsolatba lépnek az állítólagos szabályalanságot elkövető szolgáltatókkal és kérik, hogy tisztázzák helyzetüket és/vagy korrekciós intézkedéseket hoznak e szolgáltatókkal szemben.
A mobilszolgáltatásokra vonatkozó "nagytakarításra" június 2 és 6. között került sor. Az európai jogérvényesítő hatóságok ellenőrizték a mobilszolgáltatók honlapjait az uniós fogyasztóvédelmi jog - a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2005/29/EK irányelv, a távollevők között kötött szerződésekről szóló 1997/7/EK irányelv és az elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EK irányelv - gyanított megsértésének felderítése céljából.
Az eredmények
A "nagytakarítás" a mobilszolgáltató ágazatban feltárt három olyan gyakorlattípusra összpontosított, melyek sértik a fogyasztók jogait: az ajánlatban szereplő árra vonatkozó, nem egyértelmű információk; a szolgáltatóra vonatkozó információk; félrevezető hirdetések.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- Az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak vetik alá. Összesen 558 honlapot ellenőriztek és 466 honlapot kell még részletesebben megvizsgálni. 76 esetben lehetséges, hogy a különböző nemzeti hatóságok között határokon átnyúló együttműködésre lesz szükség (fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat). Az országonkénti lebontást lásd a (MEMO/08/516)-ban.
- Az ellenőrzött honlapok 50%-ának a gyermekek voltak a célcsoportjai (558-ból 279 honlap). E honlapok a gyermekek rajzfilmhőseit, jól ismert TV-szereplőket használtak fel vagy szülői beleegyezést kértek. E honlapok esetében is jelentős arányban (80%) fordultak elő szabálytalanságok.
- Számos honlap esetében többszörös szabálytalanságot állapítottak meg. A számadatok a következők (a részleteket a MEMO/08/516 tartalmazza):
- Az összes ellenőrzött honlap csaknem 50%-a esetében tapasztaltak szabálytalanságokat az ajánlatban szereplő árra vonatkozó információkat illetően (558-ból 268 honlap). Számos honlapon nincsenek egyértelműen feltüntetve - vagy egyáltalán nem kerülnek említésre - az árak és a kapcsolódó költségek illetve díjak egészen addig, amíg azok meg nem jelennek a fogyasztó telefonszámláján. Az árak nem tartalmazták az összes adót, előfizetés esetén az "előfizetés" szó nincs egyértelműen feltüntetve vagy nem világos, hogy meddig tart az előfizetési időszak.
- Az összes ellenőrzött honlap több mint 70%-a esetében hiányosak voltak az előírt kapcsolattartási információk a szolgáltatóról - a szolgáltató neve, földrajzi címe, vagy hiányosak voltak az elérhetőségi adatai (558-ból 399 honlap). Ez ellentmond az uniós jognak; az elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EK irányelv előírja, hogy fel kell tüntetni a szolgáltató adatait, többek között az e-mail címét.
- Az ellenőrzött honlapok több mint 60%-a félrevezető módon tüntette fel az információkat (558-ból 344). A szerződésre vonatkozó információk megtalálhatók ugyan a honlapon, de csak az apró betűs részben vagy nehezen található helyen. Az "ingyenesként" hirdetett áruk és szolgáltatások félrevezetik a fogyasztót, aki később veszi észre a költségeket vagy hogy szerződés köti.
További teendők
A nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a vállalkozásokkal annak érdekében, hogy ez utóbbiak tisztázzák illetve hárítsák el a feltárt problémákat.
Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat, mely bírságot vagy honlapjuk leállítását eredményezheti. Határokon átnyúló esetekben a nemzeti hatóságok más uniós tagállamok hatóságainál dolgozó kollégáikkal működnek majd együtt. A hatóságoknak 2009 első felében kell jelentést készíteniük az elért haladásról.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








