11 °C Budapest

Mit vesznek idén karácsonyra az emberek?

Pénzcentrum
2007. november 21. 16:10

A karácsonyi sütés-főzés, ajándékozás eredményeképpen a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzései decemberre kiemelkedően megugranak: az év utolsó hónapjára az egész éves forgalom 10-11 százaléka jut. A háztartások 2006 utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 249 milliárd forintért vásároltak - derül ki a GfK Piackutató Intézet adataiból. A kutatók szerint idén az MP4 lejátszók mellett az autónavigációs rendszerekből is sok kerülhet a fa alá.

A napi fogyasztási cikkek teljes forgalma 2006-ban 2399 milliárd forint volt, ami átlagosan 200 milliárd forintnyi havi forgalmat jelent. A decemberi költések viszont általában az egész éves forgalomnak mintegy 10,4 százalékát adják, így 2006-ban 249 milliárdot tettek ki - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek címmel évente megjelenő tanulmányából.

Míg a vásárlók 2004 decemberében a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal hagytak nagyobb összeget a különböző üzletek kasszáinál, 2005 utolsó hónapjában már 24 százalékkal, egy évvel később - tavaly -pedig 25 százalékkal költöttek többet az ünnepi előkészületek során. Az évzáró hónapra eső háztartási beszerzések egyre nagyobb arányban a hipermarketekre koncentrálódnak. Jól példázza ezt a tény, miszerint tavaly decemberben a vásárlási intenzitás - azaz a bolton belül egy vásárlóra jutó FMCG költés - ebben az üzlettípusban mintegy 39 százalékkal nőtt az átlagos havi vásárlási intenzitáshoz képest. Ez jelentős növekedés a 2005. évben mért 20 százalékos plusz forgalomhoz képest. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése 2006 novemberéről decemberre mintegy 4 százalékponttal, 23 százalékról 27 százalékra nőtt, majd - a korábbi évekhez hasonló tendenciát követve - 2007. januárban visszaállt 23 százalékra. Az év utolsó hónapját tekintve a kis üzletekben átlagosan közel 16°százalékkal (független kisboltok: 23 százalék, láncba szerveződött kisboltok: 9 százalék), míg a drogériákban mintegy 17 százalékkal költenek többet a vásárlók. Ennek oka főleg az ilyenkor ugrásszerűen megnövő vásárlási gyakoriság, azaz decemberben a vásárlók a havi átlaghoz képest e boltokba gyakrabban térnek be, minek eredményeképpen összességében többet is költenek.

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. A háztartások privát fogyasztási trendjeit nyomon követő ConsumerScan adatok szerint az ilyenkor fontos alapanyagokból, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab, a fogyasztók jellemzően kétszer annyit vásárolnak az év utolsó hónapjában, mint máskor. Hasonlóképpen megduplázódik a Mikulás és karácsony alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt, égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma. A karácsonyi szezon kiemelkedő a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2006. november-december időszakban közel 115 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők szórakoztató elektronikai termékekből, mint a 2006. szeptember-októberi időszakban. A háztartási kisgépek darabszámos értékesítése még ennél is jelentősebb változást mutat az év végi ajándékvásárlási szezonban: ezekből az árucikkekből az előző időszak forgalmához képest 58 százalékkal értékesítettek többet a kereskedők. A tavalyi évben a legkeresettebb öt elektronikai termék sorrendben az MP4 lejátszó, elektromos fogkefe, elektromos szőrtelenítő készülékek (férfi és női egyaránt), MP3 lejátszó és kenyérpirító volt. A kutatók előrejelzése szerint a korábbi évekhez képest újdonságot jelenthetnek az idei karácsony kedvenc ajándékai között az autónavigációs rendszerek, játékkonzolok, de a korábbi évekhez hasonlóan az MP4 lejátszónak és LCD televíziónak vélhetően újra sokan örülhetnek a karácsonyfa alatt. A tapasztalatok alapján ezen árucsoportok darabszámos értékesítése az, mely várhatóan a legnagyobb mértékben megugrik.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem