A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tovább folytatja a légitársaságok körében tavaly megkezdett, piactisztítási céllal indított vizsgálatsorozatát. Ennek keretében legutóbb a British Airways Plc. egyes reklámjait találta a fogyasztók megtévesztésére alkalmasnak a versenyhatóság. A jogsértés miatt a légitársaságnak 5 millió forint bírságot kell fizetnie.
A GVH ezév áprilisában indított vizsgálatot az angol légitársaságnál, mivel azt gyanította, hogy az egyes hirdetéseiben megtéveszti a fogyasztókat. Az eljárás során kiderült, hogy a British Airways (BA) 2006. április-májusban a London és 2006. szeptemberében, illetve 2007. januárjában a Dream Flights nevű promóciói során a rádiós reklámjaiban elmulasztotta felhívni a figyelmet arra, hogy a feltüntetett jegyárak nem tartalmazzák a járulékos díjakat és költségeket. Az óriásplakátokon ugyanakkor a fogyasztók számára nem adott megfelelő tájékoztatást a jegyárakra vonatkozóan. A GVH szerint a repülőjegyek ára több elemből áll. Ezek közül csak az egyik, hogy az adott légitársaság milyen árat számol fel ügyfelének, hiszen a fogyasztó a szolgáltatást csak akkor veheti igénybe, ha a járulékos költségekkel együtt összeálló, teljes vételárat kifizeti. Ezen lényeges tulajdonságról megfelelően kell tájékoztatni a fogyasztókat.
A bírság összegének megállapításakor a GVH tekintettel volt arra, hogy az óriásplakátokon szerepelt a figyelemfelhívás, csakhogy annak észlelhetősége korlátozott volt. Enyhítő körülmény volt, hogy az árakkal kapcsolatos feltételekről a fogyasztók a vásárlás időpontjáig teljes körűen tájékozódhattak, illetve hogy a Dream Flights kampányok csak rövid ideig tartottak.
A diszkont légitársaságok megjelenése jelentősen átalakította a légiközlekedés piacát, kiélezve a versenyt, amely a fogyasztók számára kedvező, a korábbiaknál számottevően alacsonyabb árakat eredményezett. Az éleződő versenyhelyzetben a piaci szereplők különböző, főképpen az árakra vonatkozó marketing kommunikációs eszközökkel élnek, amelyek esetenként a ténylegesen fizetendő teljes (bruttó) árat, gyakrabban azonban az illetékek és adók nélküli, ún. nettó árat helyezik a reklámüzeneteik központjába. A fogyasztó nem mindig tud eligazodni a bruttó és nettó árak e kavalkádjában, és emiatt egyes légitársaságok közlései olykor alkalmasak a fogyasztó megtévesztésére. A GVH ezért döntött úgy, hogy piactisztítási célból vizsgálatsorozatot indít a megtévesztő árközléseket közzétevő légitársaságokkal szemben. Eddig a Sky Europe (Vj-74/2006), a Malév (Vj-147/2006), a SmartWings (Vj-25/2007), a WizzAir (Vj-4/2007), valamint a KLM (Vj-43/2007) légitársaságokkal kapcsolatos vizsgálatok zárultak le. Az öt ügyben összesen 104 millió forint bírság kiszabására kerül sor. A GVH vizsgálatsorozatának azonban nincs vége.

Nesze neked IKEA karácsonyi kalendárium: Szlovákiában vagy Ausztriában sokkal jobban megéri megvenni
Szeptember közepe óta ismét kapható az IKEA Vintersaga adventi kalendáriuma, ami Magyarországon normál áron 4 990 forintba, Family kártyával pedig 4 290 forintba kerül.

Lámpákat vizsgált a fogyasztóvédelem: az összes megbukott a teszteken, ezeket semmiképp se vedd meg!
Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) az elmúlt időszakban a hordozható, lítiumion-akkumulátoros lámpákat ellenőrizte,

Súlyos boltbezárásokra készülhetnek a magyar vásárlók: már a héten elkezdődik, muszáj előre készülni
Október 23-ból egy négynapos hosszúhétvége kerekedik, azonban nem ez lesz utolsó az idén, hogy az ünnep mellett zárva tartanak a boltok.
-
Dübörög az energiaátmenet a kkv-szektorban - akár félmilliárd forint hitel is igényelhető
A kkv-szektor gyorsan igyekszik alkalmazkodni az új energiapiaci környezethez, de ez rendkívül tőkeigényes. Pánikra nincs ok: a cégeknek csak válogatnia kell a pályázatok között.
-
A jövőálló cég IT-stratégiája: mit néz a döntéshozó? (x)
Az informatikai döntések ma már üzleti döntések is.
-
#NoFilter: a Rossmann és a Krémmánia közös könyvet adott ki (x)
Október közepén ünnepélyes könyvbemutatóval érkezett a Rossmann polcaira a #NoFilter könyv – hiánypótló, tudományosan megalapozott, mégis közérthető útmutató.


