14 °C Budapest

Ilyen boltot sem láttunk még Magyarországon

2015. szeptember 12. 07:01

Csomagolásmentes bolt nyílik Magyarországon: a Nyugat-Európában már ismert és bevált formátum lényege, hogy mi magunk vihetjük az üveget, a kosarat, amibe a lekvárt, a gyümölcsöt, vagy a kenyeret tesszük.

Szeptember végén, október elején nyílik az első csomagolásmentes bolt Magyarországon - tudta meg a Pénzcentrum.

A budaörsi noPack üzlet jelenleg 80-85 százalékos készültségben van, szinte már mindegyik beszállítói partnerrel megállapodtunk

 - mondta el a Pénzcentrumnak, a bolt tulajdonosa, Monostori-Kalovits Márk, aki szerint Magyarországon, sőt, Közép-Európában sincs ilyen csomagolásmentes üzlet, Olaszországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában azonban találkozhatunk hasonló koncepciójú láncokkal (igaz, néhány hipermarketben találni "kimérős" részlegeket).

A dolog lényege, hogy a vásárlók maguk viszik a boltba az edényeket, kosarakat, és azokba kimérve pakolják a termékeket.

Ugyanakkor a boltban is lehet majd (nem műanyag, hanem leginkább üveg) tárolóedényeket vásárolni, pontosabban betétdíjért cserébe "bérelni". Ha például lekvárt vásárolnánk, vihetjük a saját befőttes üvegünket, vagy a boltban is vehetünk: az üres üveget később visszavihetjük, cserébe kapunk egy tisztát.

A termékválasztékban helyet kapnak a zöldségek, gyümölcsök mellett tészták, fűszerek, mézek, lekvárok, péktermékek, magvak, aszalványok, és természetes kozmetikumok is.


A cégvezető szerint kimondottan fontos szempont volt a beszállítók keresésénél, hogy egészséges termékeket előállító, családi cégeket válasszanak, lehetőleg az üzlethez közeli településekről. Olyan vállalkozásokat, akik etikus, környezetbarát üzleti modellben gondolkoznak, és kevés csomagolóanyaggal dolgoznak.

Monostori-Kalovits Márk elmondta azt is, hogy nem csak egy boltban, hanem franchise-rendszerben gondolkodnak: már tíz lehetséges partnerrel tárgyalnak, akik Budapesten és az ország más városaiban (Szegeden, Debrecenben, Pécsen) nyitnának noPack üzleteket.

Az élelmiszerhulladék is csökkenthető - ha csak annyit veszünk, amennyire szükségünk van

A magyar családok 42 százaléka rendszeresen dob ki élelmiszert, 10-ből 8 esetben annak érzékelhető minőségváltozása, az esetek ötödében pedig a szavatossági idő lejárta miatt, vagy csak azért, mert megmaradt. A magyar háztartásokban pékáruk, főtt ételek, zöldség és gyümölcs, húsféleségek, valamint folyékony élelmiszerek kerülnek a leggyakrabban a kukába és a lefolyóba - derül ki a Tetra Pak (NRC Piackutató Intézet bevonásával készült) országos felméréséből. A nyáron fokozottan előforduló élelmiszerromlás és élelmiszerpazarlás csökkentéséért szinte mindenki (96 százalék) igyekszik valamit tenni, ugyanakkor a megkérdezettek 2/3-a nincs tisztában a megfelelő csomagolás minőségvédelmi szerepével.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A felmérésben megkérdezettek 4 százaléka napi, 27 százaléka heti, 11 százaléka pedig havi gyakorisággal (összesen 42 százalék) dob ki élelmiszert. A magyar háztartásokban legtöbbször

  • pékáru (53 százalék),
  • főtt étel (43 százalék),
  • zöldség és gyümölcs (35 százalék),
  • húsfélék és felvágottak (22 százalék),
  • valamint folyékony élelmiszerek, vagyis tej és gyümölcslé (16 százalék)
  • továbbá egyéb tejtermékek (13%) válnak hulladékká.

A válaszadók döntő többsége azért dobja ki az élelmiszereket, mert úgy látja vagy érzi, hogy az megromlott. 10 százalékuk azért válik meg az élelmiszerektől, mert lejárt annak szavatossági ideje, 8 százalékuk pedig azért, mert megmaradt, vagy az élvezeti értéke csökkent.

A legtöbben tudatossággal csökkentik a pazarlást

A felmérés eredményei arra utalnak, hogy szinte mindenki tudatosan törekszik arra, hogy minél kevesebb élelmiszer váljon hulladékká. Ez tükröződik a vásárlási szokásainkban is: a megkérdezettek 67 százaléka odafigyel arra, hogy lehetőség szerint csak a szükséges mennyiséget vigye haza, 37 százalékuk pedig lehetőleg hosszan eltartható termékeket vásárol. 30 százalék azoknak az aránya, akik ahelyett, hogy kidobnák a csökkent minőségű élelmiszert inkább - pl. komposztálással vagy állateledelként - újrahasznosítják azt.

Fontos a megfelelő csomagolás

A felmérésből ugyanakkor az is kiderült, hogy a fogyasztók alig ismerik a csomagolás szerepét az élelmiszerek minőségének megőrzésében. A folyékony élelmiszerek esetében a felmérésben részt vevők mindössze 17 százaléka ügyel arra, hogy azokat visszazárható csomagolásban vásárolja. Az pedig, hogy milyen típusú csomagolóanyag védi leginkább az érzékeny élelmiszereket a különféle környezeti hatások minőségrontó hatásaitól, egyáltalán nem ismert. A válaszadók 36 százaléka tartja a legmegfelelőbb védelemnek az italos kartont, ezt 46 százalékkal megelőzi az üveg csomagolás. Legkevesebben a műanyag palackot, valamint a fémdobozt tartják alkalmasnak a folyékony élelmiszerek minőségének védelmére.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem