13 °C Budapest

Ez most komoly? 40 százalékkal is visszaeshet az autógyártás a koronavírus miatt

2020. április 23. 14:16

Egyelőre nem számítunk a kereslet hirtelen növekedésére, idén akár 20-40 százalékkal is visszaeshet az európai gépkocsigyártás 2019-hez képest. Ezt a visszaesést valószínűleg nem lehet behozni jövőre sem, legfeljebb néhány év múlva normalizálódhat a kereslet - jelentette ki Alexander Brenner. A Roland Berger autóipari szakértőjével többek között a német autószektor jelenlegi helyzetéről, jövőjéről, a koronavírus-járvány okozta kihívásokról, buktatókról és lehetőségekről beszélgetett a Portfolio.

Véleménye szerint a német autóiparnak legkésőbb mikor kell újraindítania a termelését, hogy elkerülhetőek legyenek a súlyos társadalmi, gazdasági károk?

A kormány, az iparág és a lakosság jelenleg mindent megtesz a COVID-19 miatt fennálló egészségügyi válsághelyzet kezelésére. Kényes az egyensúly a járványból eredő társadalmi és gazdasági károk és a termelésleállás miatti gazdasági károk között. Feltételezve az összes szükséges állami támogatás, köztük a finanszírozás rendelkezésre állását, meggyőződésünk, hogy most a termelés és az ellátási lánc újraindítási időpontjának a meghatározása a legfontosabb következő lépés, különös tekintettel az értékesítés, azon belül az új gépkocsik iránti kereslet ösztönzésére.

Tételezzük fel, hogy V-alakú válság lesz, és júniusra megszűnik minden korlátozás. Ebben az esetben milyen gyorsan tudnának helyreállni a termelési kapacitások?

Az új járművek gyártásának teljes értékláncát figyelembe véve sajnos a jelenlegi előrejelzés szerint a válság inkább U-alakú lesz. A legrosszabb forgatókönyv egy erősen ellaposodó L-görbe. Az elmúlt hetek tapasztalatai alapján sokkal kisebb a valószínűsége az optimális V-alakú válságnak.

A valószínűbb U- illetve L-alakú forgatókönyvet figyelembe véve, 2020-ban 20-40%-kal visszaeshet az európai gépkocsigyártás 2019-hez képest. Ezt a visszaesést valószínűleg nem lehet behozni 2021-re, legfeljebb néhány év múlva normalizálódhat a kereslet a 2019-es szinten (amint azt az IHS legutóbbi prognózisa is megerősíti).

A német autóipar termelése visszaállhat arra a szintre, ahol a koronavírus megjelenése előtt volt? Amennyiben igen, ez mikorra várható?

Hosszabb távon látunk lehetőséget a 2019-es szint elérésére. Ez azonban csak 2021 után, azaz középtávon várható. A visszaállás előfeltétele, hogy sikerül ösztönözni az új gépkocsik iránti keresletet.

Elképzelhetőnek tartja, hogy a németországi felesleges gyártókapacitások kihasználása, a munkahelyek megmentése érdekében elkezdik átsúlyozni a nagy autógyártók termelésüket azokból az országokból, ahol most jóval olcsóbban tudnak termelni?

Nagy a valószínűsége annak, hogy az iparág egésze elgondolkodik majd azon, hogy a globális beszállítás és termelés helyett "glokális" beszállításra és termelésre álljon át. Ez azonban minden szereplőre igaz, az alapanyag-beszállítóktól az autógyártókig. Nem látjuk, hogy a német autógyártók kifejezetten arra készülnének, hogy más európai országokból Németországba helyezzék át a termelést.

Ön szerint várhatóak tömeges csődök a német autóiparban?

Egyelőre arra számítunk, hogy a koronavírus-válság előtt jól teljesítő iparági szereplők képesek lesznek kezelni a krízishelyzetet a pénzügyi segítségnek köszönhetően. Nem tudjuk kizárni azonban a lehetőségét annak, hogy egyes korábban küszködő vállalatok csődbe mennek. A túlélés esélye nagy mértékben függ az adott cég likviditásától, amelyben jelentős eltérések vannak a beszállítók, az autógyártók és például a gépkocsi-kereskedők között.

Kik lehetnek a kialakult helyzetnek a nagy nyertesei és vesztesei az iparágban?

A nyertesek valószínűleg azok közül az erős likviditással rendelkező szereplők közül kerülnek majd ki, amelyek egyrészt meg tudják őrizni erős pozíciójukat a visszaesés idején, másrészt esetleg ki tudják használni a piaci konszolidációban rejlő lehetőségeket. A vesztesek pedig azok a már említett vállalatok lesznek, amelyek már a koronavírus-válság előtt is nehézségekkel küzdöttek.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Véleménye szerint a koronavírus-járvány felgyorsíthatja a konszolidációt az iparágban?

Feltétlenül, azonban inkább a beszállítók, a gépkocsi-nagykereskedők és ‑kiskereskedők között.

Milyen hatással lesz a foglalkoztatottságra a mostani helyzet?

A foglalkoztatottság jelenleg annyiban érintett a leállással küzdő autóipari szereplőknél, hogy - amint korábban is említettem - például szabadságra küldik a munkavállalóikat vagy rövidített munkaidőre kötnek velük szerződést. Más iparágakkal ellentétben azonban nem látunk elbocsátásokat.

Mikortól számíthatunk tömeges elbocsátásokra a német autóiparban?

Németországban jelenleg nem látunk tömeges elbocsátásokat a koronavírus-válsággal kapcsolatban. A helyzet alakulása azonban nagyon nehezen jelezhető előre, és a körülmények megváltozhatnak. Reméljük, hogy az állami intézkedések elegendőek lesznek ahhoz, hogy a munkavállalók többsége számára enyhítsék a koronavírus-válság hatását.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm