29 °C Budapest

Súlyos bírságra számíthatnak az óvatlanok: készültségbe helyezte magát a hatóság

2020. február 29. 17:31

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nemrégiben közzétett tájékoztatója alapján a Hivatal mostantól fokozottabban figyel arra, ha a reklámokban gyerekeket közvetlenül a reklámozott áru megvételére buzdítják. Ebben az esetben ugyanis a felelős reklámozó, illetve reklám-és médiaügynökség milliós bírságra számíthat - hívják fel a figylemet szakértők.

A GVH alig több mint egy hete tette közzé a gyermekeknek szóló reklámokról szóló tájékoztatóját, amelyben felhívta a figyelmet arra, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) mellékletének (ún. fekete lista) 28. pontja alapján tilos reklámban gyermekkorúak közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvételére, illetve igénybevételére vagy arra, hogy győzzék meg szüleiket vagy más felnőttet, hogy vásárolja meg számukra a reklámozott árut. Az ilyen jogsértő magatartások megvalósítása automatikusan, önmagában jogsértő kereskedelmi gyakorlatnak minősül - írja közleményében a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda.

Milliós bírságokra számíthatnak a reklámozók

A tájékoztató kibocsátása nem volt előzmények nélküli; az elmúlt évek során a GVH számos vállalkozás reklámtevékenységét megvizsgálta, és jogsértőnek talált olyan játék, üdítő vagy gyermekvitamin reklámokat is, amelyek közvetlenül szólítottak fel gyermekkorúakat a termékek megszerzésére. Varga Noémi, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje kiemeli, hogy a reklámozókra kiszabott bírságösszegek az elmúlt évek során folyamatosan emelkedtek. Míg régebben a bírságtételek megálltak pár millió forint környékén, addig a GVH legutóbbi határozatában 21 millió forintos bírságot szabott ki a Béres Gyógyszergyár Zrt.-re, amiért az közvetlenül szólította meg a gyermekkorúakat gyermekeknek szánt vitamin készítménye egyes reklámjaiban. A bírság mértéke súlyos esetben elérheti akár a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékát (ún. bírságmaximum).

Gyakori hibák és félreértések

A jogsértő, közvetlen felszólítás nem csak akkor valósul meg, ha a reklám kifejezetten azt tartalmazza, hogy "vásárold meg a hirdetett terméket". Ide tartozik ugyanis minden olyan reklám, amely arra motiválja a gyermekkorúakat, hogy a reklámozott árut megszerezzék (pl.: "Gyűjtsd össze", "Szerezd meg mind" vagy "Keresd most"). Továbbá, ha egy áruhoz valamilyen ajándék kapcsolódik, melynek megszerzése csak az adott termék megvásárlását követően lehetséges (pl.: ajándék arcfesték, világító toll) és a reklám a szolgáltatás ezen, gyermek számára lényeges jellemzőjét emeli ki (pl.: "próbáld ki Te is", "rajzolj és világíts").

Fontos továbbá kiemelni, hogy a reklámok fogalmát nem lehet kizárólag a televíziós reklámokra és a sajtóhirdetésekre leszűkíteni. Ide tartoznak ugyanis többek között az online reklámok is, azaz az online játékok és mobil applikációk alkalmazása közben felbukkanó marketing üzenetek, amelyek nagy hatással vannak a gyerekek viselkedésére (pl.: többet költenek arra, hogy a játékban szintet lépjenek, "frissíts a Superstarra", "legyél tag").

Ki tartozik felelősséggel a jogsértő reklámokért?

Az Fttv. felelősségre vonatkozó szabályai az ún. érdek-elvet követik. Így elsősorban a reklámozó felelőssége, hogy a kereskedelmi gyakorlat megfeleljen a vonatkozó jogszabályoknak, hiszen az eladás ösztönzése a hirdető közvetlen érdekében áll. Ugyanakkor a reklámozó vállalkozás mellett felelősnek minősülhetnek azok is, akik a jogsértő kereskedelmi kommunikáció tervezésével vagy közzétételében szerepet vállalnak, így a reklám- vagy médiaügynökségek is.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mire kell kifejezetten odafigyelni?

A reklámok tervezésekor fontos figyelembe venni, hogy a kiskorúakra erőteljesebben hatnak a reklámokban szereplő felhívások, mint a "felnőttek világából érkező" fogyasztókra. A gyerekek továbbá ösztönös gyűjtőszenvedéllyel, birtoklási vággyal rendelkeznek, így fogékonyabbak az olyan kereskedelmi kommunikációkra, amelyek ajándék megszerzésére vagy kollekció teljessé tételére irányulnak. Az ügyvédi iroda másik szakértője, Sólyom Iván is emlékeztet arra, hogy már a kezdetektől érdemes a jogi elvárásokra is tekintettel lenni, és olyan jogi szakértőket bevonni a folyamatba, akik segítik a vállalkozásokat a fenti érzékeny területen történő eligazodásban. Javasolt továbbá a vállalkozások számára olyan programok kialakítása, amelyek hosszútávon képesek kiszűrni és megakadályozni a jogsértő kommunikációk kialakítását és közzétételét. Az ilyen programok - megfelelő működtetés esetén - sokmilliós bírságösszeget spórolhatnak meg a vállalkozások számára.

Nemzetközi kitekintés

A gyermekeket célzó reklámok nemcsak Magyarországon kerültek a hatóságok kiemelt figyelme alá az elmúlt években. Angliában a fogyasztóvédelem az Unilever tulajdonában álló Ben&Jerry kettő olyan köztéri jégrém reklámját is levetette, amelyek túl közel estek iskolákhoz. Az Unilever - amely Magyarországon is számos jégrémet forgalmaz - az elmúlt napokban bejelentette, hogy a jégrémek esetében befejezi a gyereket közvetlenül célzó marketing tevékenységet. Ennek érdekében nem szerepeltetnek a reklámjaikban olyan véleményvezéreket és hírességeket, akik elsősorban a 12 év alatti korcsoportban népszerűek, továbbá a rajzfilmfigurák használatát is korlátozni fogják.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

Üzleti ötletek tesztelése: ezt kell tenned, hogy befutó legyen a kampányod a közösségi piactéren

Magyarországon az üzleti ötletek mintegy 6 százaléka jut el abba a fázisba, hogy jutalomalapú közösségi finanszírozási kampány indulhat rájuk.

Meglepő dolgokat rejt egy kamasz naplója 2024-ben: less bele, a te gyereked is érintett!

Megvalósul Jocó bácsi nagy álma, színpadra állítják regényét. A Kamaszharc, bár fikció, a tanárként nap, mint nap megtapasztalt élethelyzeteket dolgozza fel.

NAPTÁR
Tovább
2024. június 17. hétfő
Laura, Alida
25. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem