Vámháborútól banki költségekig, fagyiáraktól pihenőnapig: számos témában kérdeztük az olvasók véleményét 2025-ben is.
Tovább rontotta a világgazdaság idei és jövő évi növekedésére vonatkozó előrejelzését, és lefelé módosította 2019-es GDP-növekedési becslését is a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a tavaly októberben publikált World Economic Outlook (WEO) jelentésnek az felülvizsgált változatában.
A globális gazdasági növekedés az IMF legfrissebb számítása szerint 2019-ben az októberi WEO jelentésben jelzett 3,0 százaléknál 0,1 százalékponttal kisebb, 2,9 százalék volt. Az idei évre vonatkozó GDP-növekedési előrejelzését 3,3 százalékra csökkentette az IMF a tavaly októberi 3,4 százalékról, a 2021-es növekedési előrejelzését pedig 0,2 százalékponttal vette alacsonyabbra, 3,4 százalékra. A 2018-as világgazdasági növekedés 3,6 százalékos volt.
Az IMF prognózisában rámutat, hogy a geopolitikai feszültségek hatása, valamint az ipari termelésben és a kereskedelmi forgalomban 2019 második felében bekövetkezett lassulás erősen rányomta a bélyegét a világgazdasági aktivitásra, az idei GDP-növekedési előrejelzéseket ezért sok esetben lefelé kellett korrigálni, de megjelentek egyúttal a mélypont közeledtére utaló makrogazdasági jelek is. A jövő évi előrejelzéseken ezért számos esetben nem kellett rontani az októberi prognózishoz képest. Ez jórészt a jegybankok növekedésösztönző laza monetáris politikájának köszönhető. Az IMF becslése szerint a 2019-es globális növekedés és a 2020-as növekedési előrejelzés a jegybanki ösztönzők nélkül 0,5 százalékponttal lenne alacsonyabb.
A globális növekedés bizonytalansági tényezői között továbbra is a gyengítő kockázatok vannak túlsúlyban, de már kevésbé kiélezett módon, mint azt tavaly októberben becsülni lehetett. Különösen nagy megkönnyebbülést jelent az Egyesült Államok és Kína között a kereskedelmi ellentétek rendezése érdekében létrejött első fázisú megállapodás - mutat rá az IMF elemzése.
A fejlett, iparosodott országokban a 2018-as 2,2 százalék és a tavalyi 1,7 százalék után az idén és jövőre egyaránt 1,6 százalékos GDP-növekedést vár az IMF. Az októberihez képest az idei előrejelzést 0,1 százalékkal lefelé módosította, a 2021-est pedig változatlanul hagyta a mostani prognózis.
Az Egyesült Államok növekedése a 2018-as 2,9 és 2019-es 2,3 százalék után az idén az októberi előrejelzésnél 0,1 százalékponttal alacsonyabb, 2,0 százalék lesz, jövőre pedig a korábbi becsléssel megegyező 1,7 százalék.
Az euróövezeti GDP-növekedés az idén 1,3 százalék lesz, 0,1 százalékponttal alacsonyabb az előző becslésnél, 2021-ben pedig 1,4 százalék, az októberi becsléssel megegyező. Az euróövezeti gazdaság növekedése tavaly 1,2 százalékos, 2018-ban 1,9 százalékos volt.
Németországban tavaly 0,5 százalékkal nőtt a GDP, ami az idén 1,1 százalékra emelkedik, jövőre pedig 1,4 százalékra. Az idei előrejelzést az októberi prognózishoz képest 0,1 százalékponttal módosította lefelé az IMF. A német gazdaság 2018-ban 1,5 százalékkal nőtt.
A feltörekvő régiók az idén 4,4 százalékos, jövőre pedig 4,6 százalékos gazdasági növekedést érnek el. Mindkét évre 0,2 százalékponttal rontotta prognózisát az IMF az októberihez képest. A térség tavaly 3,7 százalékos, az előző évben 4,5 százalékos növekedést ért el.
Kína a 2018-as 6,6 százalék és a 2019-es 6,1 százalék után az idén 6,0 százalékos, jövőre pedig 5,8 százalékos GDP-növekedést ér el. Az IMF idei növekedési előrejelzését 0,2 százalékponttal felfelé javította, a jövő évit pedig 0,1 százalékponttal rontotta az októberihez képest.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Indiában gyorsul a gazdasági növekedés a tavalyihoz képest, de az októberben jelzettnél lényegesen kisebb mértékben. Az idei növekedési előrejelzést az IMF 1,2 százalékponttal, a 2021-est pedig 0,9 százalékponttal vette vissza az októberihez képest. India a 2018-as 6,8 százalék és a tavalyi 4,8 százalék után az idén 5,8 százalékkal, jövőre pedig 6,5 százalékkal növekszik.
Oroszországban javul a gazdasági növekedés, annak mértékén az IMF nem változtatott az októberi prognózishoz képest. A tavalyi 1,1 százalék után az idén 1,9 százalékkal, jövőre 2,0 százalékkal növekszik az orosz GDP a 2018-as 2,3 százalék után.
Brazíliában szintén erősödik a gazdasági növekedés, a tavalyi 1,2 százalék után az idén 2,2 százalék, jövőre 2,3 százalék lesz. Az idei növekedési ütemet 0,2 százalékponttal felfelé javította az IMF a jövő évit pedig 0,1 százalékponttal rontotta az októberi prognózisához képest. 2018-ban 1,3 százalék volt a brazil GDP-növekedés.
A világkereskedelmi forgalom némileg kisebb mértékben növekszik majd az októberben jelzettnél. Az idén 2,9 százalékkal, ami 0,3 százalékponttal rosszabb, jövőre pedig 3,7 százalékkal, ami 0,1 százalékponttal alacsonyabb. Tavaly 1,0 százalékkal, az előző évben pedig 3,7 százalékkal nőtt a világkereskedelmi forgalom.
Az irányadó világpiaci olajár (a Brent, Dubai Fateh és WTI számtani átlaga) az IMF várakozásai szerint csökken, az idén 58,03 dollár lesz hordónként, jövőre pedig 55,31 dollár. Az irányadó olajár 2018-ban 68,33 dollár, 2019-ben pedig 60,62 dollár volt. Az idei olajár 4,3 százalékkal csökken a tavalyihoz képest, 1,9 százalékponttal kisebb mértékben az októberben jelzettnél. Jövőre 4,7 százalékkal csökken az olajár az ideihez képest, ami 0,1 százalékponttal nagyobb csökkenés az októberben jelzettnél.
A fejlett régiókban az idén 1,7 százalékos, jövőre 1,9 százalékos inflációra számít az IMF, az idén 0,1 százalékponttal kisebbre, jövőre viszont 0,1 százalékponttal nagyobbra az októberi prognózisban jelzetthez képest.
A fejlődő és feltörekvő régiókban az idén 4,6 százalékos inflációt vár az IMF, 0,2 százalékponttal kisebbet az előző prognózisban jelzettnél, jövőre pedig az azzal megegyező 4,5 százalékosat.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








