Öt éve nem alakult ilyen kevés cég, mint januárban, kivéve a Covid első lezárt hónapját.
Könnyen gondolhatjuk, hogy egy vállalkozás működtetése Magyarországon rengeteg adminisztrációval - és a hozzá kapcsolódó lassú, nehézkes ügyintézéssel - párosul. Valóban nem járunk messze az igazságtól, hiszen egy magyar vállalkozónak komoly követelményeknek kell megfelelnie, például a számvitel, a könyvvitel területén, de oda kell figyelnie többek között az éves beszámolókra is. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy hamarosan csökkenhetnek a bürokratikus, adminisztratív terhek, ez pedig a vállalkozások fejlődését, számuk növekedését vetítheti előre.
Túl sok, túl nehéz
Adminisztratív költségek a vállalkozó mindazon közvetett és közvetlen költségei, amelyek az állammal szembeni kötelezettségei teljesítése során merülnek fel. Magyarországon a gazdaság egésze számára komoly hátrányt jelent a vállalkozásokat sújtó bürokrácia nagysága. Szinte hihetetlen az adat, de minden megtermelt száz forintból tízet adminisztrációra fordítunk, tehát a bürokratikus költségek a magyar GDP 10 százalékára rúgnak, míg Európában ez az arány csupán átlagosan 3 százalék. A felmérések azt mutatják egy átlagos magyar cég évente 3 millió forintot költ adminisztrációra. Szakértők szerint a vállalkozásokat terhelő adminisztrációs költségek Magyarországon mind világviszonylatban, mind régiónkhoz (a visegrádi országokhoz) képest is túlzottan magasak.
Jól mutatja ezt, hogy évente 2000 milliárd forint felesleges kiadástól szabadulhatna meg a magyar gazdaság, ha a bürokrácia szintje az Európai Unió átlagára csökkenne. Egybehangzó vélemények szerint a túlzott adminisztrációs terhek az egyik fő okai annak, hogy a tisztességes vállalkozásra épülő érvényesülés Magyarországon sokszor érezhetően nagy nehézségekbe ütközik és a társdalom többsége szerint nem nyújt reális perspektívát.
A vállalkozások üzleti érvényesülésük egyik legfőbb akadályát a kiszámíthatatlanul változó szabályozásban és a túlzott állami adminisztrációban látják:
- A hazai kis- és középvállalkozások elsősorban a stabil, kiszámítható és a mainál alacsonyabb köz-és adminisztratív terhek jellemezte üzleti környezet megteremtését várják a kormányzattól.
- A piaci működés szabályozása gyakran áttekinthetetlen és túlbürokratizált. Az összes előírás betartása sokszor az üzletmenetet lehetetlenné tévő költségekkel járna. Ezt az állam részben tolerálni kénytelen, és ennek következménye, hogy a szabályok ellenőrzése következetlenné és kiszámíthatatlanná válik.
- A vállalatvezetők számára egy évben átlagosan 65 órát vesz igénybe a különböző adminisztratív feladatok ellátása-azaz, több mint a teljes munkaidejük 3 százaléka közvetlenül kapcsolódik az állam gerjesztette papírmunkához.
- Az adminisztratív terheket a vállalkozók nagyobb problémának tartják, mint a magas adórátákat.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 8,54 százalékos THM-el, és havi 127 668 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 9,12% a THM; a Raiffeisen Banknál 9,37%; az MKB Banknál 9,39%, a Takarékbanknál pedig 9,53%; míg az Erste Banknál 10,06%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni az OTP Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- Az adórendszer működésének adminisztratív költségei a kisvállalkozásokat sújtják elsősorban, versenyhátrányba hozva őket a nagyobb cégekkel szemben. Az adózás adminisztrációja még a nagyobb cégeknél is eléri az éves nettó árbevétel 1 százalékát, de a kisvállalkozások alsó kategóriájában 10 százalék körüli becslések születtek.
Változhat a helyzet, könnyebb lehet a vállalkozások élete
Úgy tűnik azonban, hogy a kormányzati döntéshozók számolnak a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésével, a következő hónapokban több, erre vonatkozó nagyívű terv is megvalósulhat. A Nemzetgazdasági Minisztérium konkrét célkitűzése, hogy az adminisztratív költségek átlagosan 500 ezer forinttal csökkenjenek a magyar vállalkozásoknál.
A program 10 beavatkozási területen jelöl ki konkrét tennivalókat, fogalmaz meg középtávú feladatokat, illetve továbblépési irányokat. Új elem például, a július elsején debütáló egyszerűsített elektronikus fizetési rendszer. Az e-fizetés, a pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózók számára lehetővé teszi, hogy az adószámlák számától függetlenül egyetlen összevont utalással teljesítsék az esedékességük szempontjából összevonható adónemekre vonatkozó befizetési kötelezettségeiket. De felgyorsulnak a hatósági eljárások is: 2014. január 1-jétől ugyanis az általános ügyintézési határidő 30 napról 21 napra rövidül. 2015. január 1-jétől pedig megszűnik a társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező munkáltatók párhuzamos adatszolgáltatási kötelezettsége: a pénzbeli ellátások összegének megállapítása a NAV számára megküldött és OEP felé továbbított adatokból történik majd.
Az elmúlt időszakban több olyan intézkedés is megvalósult, amely enyhítette a vállalkozások terheit. Ilyen volt például, hogy egyszerűsödött a kisvállalkozások éves beszámolási kötelezettsége, illetve életszerűbbé váltak a házipénztárra vonatkozó előírások is. Ugyanakkor nem szabad elmenni amellett sem, hogy a bírságok kiszabásakor már nem nehezedik pénzügyi nyomás a hatóságokra, illetve több szempontból egyszerűsödött az uniós pályázati adminisztráció is.
A Brancs a hazai piacon egyedi koncepciójával és célközönségével gyakorlatilag indulása óta aktív résztvevője a startup világnak.
Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.
Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.
Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!
-
Videó: bejutottunk a Telekom irányítási központjába: itt biztosítják, hogy viharban is legyen net
A hét minden napján, a nap 24 órájában felügyelik a Telekom teljes hálózatát és összes szolgáltatását.
-
Winelovers Grand: a borkedvelők paradicsoma (x)
A Winelovers Grand az év első borfesztiválja; Április 1-jén a borok kerülnek a középpontba a Corinthia Budapest impozáns termeiben, és ez nem áprilisi tréfa!
-
Menedzserek a társadalomért - Fókuszban a Jövő! konferencia (x)
MENEDZSERSZÖVETSÉG - HATÉKONY VÁLLALATVEZETÉS a sikeres jövőért!
Fenntartható élelmiszergyártás – Ez a jövő befektetése?
MISKOLC - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!
DEBRECEN - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!


