16 °C Budapest

Ezt nem árt, ha tudod: e nélkül aligha gazdagodsz meg

Pénzcentrum
2011. november 3. 05:31

Sok vállalkozás ugrik fejest konkrét tervek nélkül az üzleti tevékenységbe, s sikeres működés helyett veszteséget veszteségre halmoz. A részletes üzleti terv lényegében térkép a sikerhez, sokat segíthet a jövőbeli buktatók kikerülésében, és elengedhetetlen feltétele annak, hogy a fejlődéshez szükséges hitelekhez is hozzá lehessen jutni.

A Magyarországon működő vállalkozások 99 százaléka mikro-, illetve kis- és közepes vállalkozás. Ez a szektor állítja elő a GDP 45 százalékát, s a munkavállalók 60 százalékát - több mint 2 millió főt - foglalkoztatja. Nem kétséges, a gazdaság egészének stabilizációja múlik azon, hogy a kkv-k képesek-e fejleszteni, növekedni. Ehhez azonban forrásbevonásra van szükségük. A bankok viszont egyre óvatosabbak a hitelkihelyezésekben, s csak azt a vállalkozást kívánják segíteni, amely nagy eséllyel vissza tudja fizetni a kölcsönt.

A vállalkozás sikeres működtetéséhez elengedhetetlen, hogy olyan üzleti stratégiát dolgozzon ki, amellyel 3, 5, 10 év múlva is sikeresen tud működni. Meg kell határozni a cég filozófiáját, küldetését, a rövid- közép és hosszú távú céljait.

Természetes dolog az, hogy magában egy üzleti tervre egyetlen beruházást sem finanszíroznak meg a bankok. Még a meghatározó mutatók pontos felvázolása sem mindig segít hitelhez jutni, de az üzleti terv mégis olyan alapvető dolog, amitől nem lehet eltekinteni. Ehhez sok esetben pénzügyi szakembert kell felvenni, de a bankunktól is kérhetünk tanácsot.

Egy üzleti tervvel nemcsak hitelhez juthatunk könnyebben, de saját működésünket is nagyobb eséllyel láthatjuk át. Megfelelő irányszámok kidolgozásával és értékelésével a legnehezebb időkben is pontosan láthatjuk a problémák forrását.

Piackutatás nélkül nem üzlet az üzlet

Piaci összehasonlítás paraméterei:
- termékskála
- ár
- minőség
- kapcsolódó szolgáltatások
- vevőszolgálat
- megbízhatóság
- hírnév
- földrajzi elhelyezkedés
- értékesítési csatornák
- marketing kampányok
- promóciós tevékenység
- image, megjelenés, brand

Egy üzlet tervezésének mindig a piackutatással kell kezdődnie. Ehhez először is fel kell mérni az adott iparág, vagy szolgáltatási terület jellemzőit, a piac méretét, a vállalkozás által megszerezhető részesedést, a növekedési esélyeket, illetve a hátráltató tényezőket. Készíteni kell egy listát a legfontosabb versenytársakról, és többféle tényező alapján össze kell vetni a saját vállalkozás, illetve az előállított termék, vagy nyújtott szolgáltatás főbb jellemzőivel.

Az üzleti tervben be kell mutatni a vállalkozás fő termékeit, szolgáltatásait, s ki kell emelni, hogy azok mitől lesznek különlegesek, miért akarják a fogyasztók megvásárolni. Előfordulhat, hogy különböző termékekre különböző célcsoportokból kerülhetnek ki a vásárlók.

Részletesen be kell számolni a termék előállításának költségeiről. Ezzel egyidejűleg azt is meg kell határozni, hogy a sikeres értékesítéshez milyen árazási politikát kell folytatni. Ehhez fel kell mérni, hogy a célcsoport mennyire árérzékeny, milyen árengedmény-stratégiát lehet alkalmazni. Az induló ár lehet költségalapú, keresletalapú, illetve versenytárs alapú árképzéssel képzett ár. Bármelyik formát választja a vállalkozás, döntését kalkulációval célszerű alátámasztania. Mindezek alapján előrejelzést kell készíteni a várható bevételekről.

A terméket el kell juttatni a vevőhöz

Az üzleti terv nagyon fontos eleme az alkalmazni kívánt reklám és közönségkapcsolati program. A reklám az informálást, a vevők befolyásolását szolgálja, védi a terméket a konkurenciával szemben. Bár költséges tevékenység, de a siker egyik fontos eszköze, hiszen a vásárlót tájékoztatni kell az elérhető termékekről, szolgáltatásokról, és orientálni kell a választásában.

A marketing stratégia lehet:

Piacvezető stratégia: piaci részesedés magas, a vállalkozás diktál a piacon, folyamatos az innováció, a vállalkozás nem hagy támadási felületet.

Piackihívó stratégia: piaci fejlődés jellemzi, a vállalkozás a piaci részesedés agresszív növelésére törekszik.

Piackövető stratégia: általában magas színvonalú termék, alacsony költségek jellemzik, gyakran ad a célpiacnak kedvezményt.

Meghúzódó stratégia: általában a kisvállalkozásokra jellemző, olyan piaci szegmenseket keres, melyeket a nagyvállalkozások üresen hagynak.

Az üzleti tervben be kell mutatni a cég telephelyét, eszközeit, részletes információkat kell közölni az alkalmazott munkaerőről, a vállalkozás környezetéről. Be kell mutatni a legfontosabb beszállítókat, s azt is fel kell térképezni, hogy az üzleti partnerek milyen hitel- és szállítási politikát alkalmaznak. Fontos információ az is, hogy a vállalkozás tervezi-e, hogy hitelbe is értékesít, ha igen, milyen feltételek mellett. Ennek alapján az üzleti tervben azt is be kell mutatni, várhatóan hogyan alakulnak a kinnlevőségek.

Végül, de nem utolsó sorban, jöhetnek a pénzügyek

Nincs üzleti terv az induló költségek pontos bemutatása nélkül. Részletezni kell az épületek, ingatlanok értékét, a szükséges felújítási költségeket, a gépekre, termelési eszközökre, bútorokra, irodabútorokra fordítandó összeget, az irodai, adminisztrációs költségeket (bérleti díj, rezsi, jogi és könyvelési díj, biztosítás, induló fizetések), s fel kell mérni - ha van - a kezdő árukészletet is. Emellett be kell mutatni a várható reklám- és promóciós költségeket, illetve az egyéb kiadásokat is.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ezekkel szemben meg kell jelölni, hogy mekkora a vállalkozás kezdő működő tőkéje, az egyes befektetők mekkora összeggel szállnak be a vállalkozásba, és mekkora üzletrészhez jutnak. A vállalkozás megfontoltságának egyik fokmérője, hogy mekkora biztonsági tartalékot képez arra az esetre, hogy át tudja hidalni az esetlegesen megváltozó piaci körülményekből adódó nehézségeket.

Banki hiteleknél nem lehet cél a mindenáron történő pénzszerzés, hanem a pénz, mint eszköz jelenjen meg az üzleti tervben meghatározott feladatok eléréséhez úgy, hogy az üzletnek vesztese ne legyen.

Jövedelemterv: a vállalkozás jövedelmezőségéről ad átfogó képet. Tartalmazza a vállalkozás bevételeit fő bevételi források szerint, a vállalkozás költségeit fő költség nemek szerint, az egyéb ráfordításokat, valamint az üzemi tevékenység eredményét.

Pénzforgalmi terv:
a tényleges pénzbevételek és pénzkiadások egyenlege. Az induló vállalkozásnak az első évben, havi bontásban feltétlenül meg kell terveznie a várható pénzforgalmát. Szükség lehet ennél részletesebb, például heti bontásra is. A későbbi években a fizetőképesség megítéléséhez célszerű legalább negyedéves bontásban elkészíteni a pénzforgalmi tervet. A pénzforgalmi tervet úgy kell elkészíteni, hogy mindig legyen benne a becsült bevételeik és kiadások bevételi többlete felett tartalékként néhány napi értékesítésnek megfelelő rendelkezésre álló pénzkészlet.

Fedezeti pont elemzés: arról ad képet, hogy a vállalkozásnak mekkora mennyiséget szükséges értékesítenie ahhoz, hogy a bevételei éppen fedezzék az összes költségeit. Ekkor a vállalkozás jövedelme éppen nulla.

Előzetes mérleg: tartalmazza a vállalkozás nyitó mérlegét, a várható helyzetét az első év, illetve a tervben szereplő évek végén (záró mérlegek).

Pénzeszközök forrásainak és felhasználásának terve: megmutatja, hogyan használták fel a vállalkozás jövedelmét, és az milyen hatással volt a vállalkozásra. Erre a célra az úgynevezett cash-flow kimutatást szokás alkalmazni, ez részletezi azokat a fő tényezőket és területeket, amelyekhez egy üzleti év gazdasági eseményei során pénzeszköz-mozgás tartozik. A számviteli törvényben előírt cash-flow kimutatás három fő részből áll: a szokásos tevékenységből, a befektetési tevékenységből, illetve a pénzügyi műveletekből származó pénzeszköz-változásból. Ezek együttesen jelenítik meg az üzleti év teljes pénzeszköz-állomány változását.

Jövedelmezőségi mutatók:
Árbevétel arányos nyereség = Üzemi eredmény / Értékesítés nettó árbevétele

Összes tőke jövedelmezősége = (Szokásos vállalkozási eredmény + fizetett kamatok) / Saját és idegen tőke

Saját tőke jövedelmezősége = Szokásos vállalkozási eredmény / Saját tőke

Alaptőke jövedelmezőség = Adózott nyereség / jegyzett tőke

Árbevétel arányos pénzjövedelem = Cash-flow mutató / Értékesítés nettó árbevétele

Tőkearányos pénzjövedelem = Csah-flow mutató / Saját tőke


A terv útmutató, de állandóan formálni kell

Az üzleti tervet elkészülte után nem szabad fix útmutatóként felfogni. Időről-időre meg kell vizsgálni, hogy a vállalkozás tényleges teljesítménye mennyiben igazodik az előzetes elképzelésekhez. Ráadásul a piac és a gazdasági, jogi környezet is állandóan módosul, így a tervet is rendszeresen felül kell vizsgálni, s a megváltozott viszonyokhoz kell igazítani. 

 

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 23. 12:30
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem