A szőlőtermelők ebben a szezonban is értékesítési problémákra számíthatnak. A válság miatti keresletcsökkenés egyre inkább érződik, és előreláthatóan az idén sem lesz komolyabb fellendülés a borpiacon - mondta a Napinak Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára.
A főtitkár szerint a piac még nem kellően fizetőkész, a bor pedig tipikusan olyan élvezeti cikk, amelyen spórolnak a fogyasztók. Egyelőre inkább még ez és nem a belföldi piac élénkülése tapasztalható. A várakozások alapján 2010-ben is jó termés várható, eddig legalábbis nem okozott az időjárás olyan károkat, amit a tavaszi metszéssel ne lehetett volna korrigálni. A felvásárlási árak várhatóan az idén sem növekednek, a tavaly óta görgetett financiális problémákat pedig csak az újborra meghirdetett borlepárlási támogatással sikerült mostanra - részben - orvosolni, ennek révén ugyanis legalább nem nőtt túlzottan az árakat letörő eladatlan készlet.
Becslések szerint az éves átlagnál valamivel kevesebb, 3-3,5 millió hektoliter bor érik a pincékben a 2009-es szüretet követően. Ugyan az erről szóló rendelet nem mennyiségi, hanem pénzügyi korlátot állapított meg, szakmai becslések szerint mintegy 100 ezer hektoliternyi bor piacról való kivonására méretezték a támogatást. Nagyjából sikerült is kihasználni a keretet.
A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) tájékoztatása szerint a tavaly beadott kérelmeikkel a termelők végül nem igényelték túl az 1,85 millió eurós keretet. Eddig 18 kérelmezőnek már a teljes támogatást átutalta a hivatal. Az MVH adatai szerint a benyújtott kérelmek 110 és 15 ezer hektoliter közötti mennyiség támogatott lepárlására szóltak, ám az átlagos felajánlott mennyiség 2,7 ezer hektoliter körül alakult. Az átlagosan megítélt támogatás 50 ezer euró körül mozgott.
Az értékesítési problémák miatt várhatóan komoly lesz az érdeklődés a szőlőkivágási támogatás iránt, főleg mert az idén utoljára hirdetik a keretet. Az MVH szerint a 2010-2011-es borpiaci évre még csak az uniós szintű kivágási támogatási keretösszeget határozták meg - ez 276 millió euró -, azonban egyelőre még a tagállami kereteket sem határozták meg. A hivatal szerint mivel a támogatás összege a borkihozataltól függ, valamint a magyar gazdálkodók által felhasználható támogatási keretösszeg sem ismert, a kivágható területnagyságot jelenleg nem lehet megbecsülni.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A 2009-2010-es borpiaci évre kétezer hektár kivágását engedélyezte az MVH összesen 3321 termelőnek, a támogatási keretösszeg pedig 3,51 milliárd forint volt. A kedvezményezetteknek elvben április 15-éig kellett volna végezniük az ültetvények felszámolásával és a támogatási kérelmek beadásával, az esős tavasz azonban hátráltatta a munkákat. Az EU egyébként 2008. augusztus 1. és 2011. július 31. között 6821 hektárnyi szőlő kivágását támogathatja, feltéve, hogy a termelők is kérik azt. A termelők a telepítéssel is csúszásban vannak: azoknak, akik 1996. május 1. és 2004. április 30. között vágták ki ültetvényüket, ezáltal újratelepítési joguk keletkezett, legkésőbb július végéig kell telepíteniük az új szőlőket.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








