13 °C Budapest

Vállalkoznál, de nincs ötleted? - Nézzük mennyiből indulhatsz el!

Pénzcentrum
2006. augusztus 25. 08:00

Bizonyára rengeteg vállalkozó szellemű ember fejében fordul meg a gondolat, hogy bele kellene vágni élete nagy üzletébe, és a továbbiakban nem alkalmazottként kellene tengetnie napjait. Az esetek többségében azonban éppen a lényeg, a világmegváltó ötlet, a siker biztos receptje hiányzik. Sikeres vállalatokat persze mindenki ismer szép számmal, de a legtöbben valami újat szeretnének alkotni, pedig nem olyan biztos, hogy rossz döntés beszállni a "tutiba". A következőkben a franchise rendszerekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat osztjuk meg Olvasóinkkal, majd kissé gyakorlatiasabb vizekre evezünk, és megnézzük, mennyibe is kerül egy-egy hálózatba belépni!

De mi az a franchise?

A franchise szó hallatán a legtöbb embernek a McDonald's jut eszébe, nem árt azonban ehelyütt kicsit pontosítani a "meghatározást", mielőtt belevágnánk életünk üzletébe. A franchise-vállalkozás tulajdonképpen egy szerződéses kapcsolaton alapuló együttműködési forma. Az együttműködési megállapodásban megjelenik egy értékkel bíró név, valamint a hozzá tartozó értékkel bíró üzleti tapasztalat használati jogának átadása, valamint az átvevő folyamatos támogatása.

Az egyik vállalkozó tehát rendelkezik az átadható jogokkal, a másik pedig ezeket szerződés szerint használatra átveszi. A szerződés alapján tehát vagyoni értékű jogok meghatározott időre történő átadásáról van szó: ilyen vagyoni értékű jog a védjegy használata, a know-how (üzletviteli ismeretek) és az ellátási csatorna is.

A fentiekből adódóan természetesen mindkét félnek vannak jogai és kötelezettségei is: az átadónak értelemszerűen el kell látnia az átvevőt a szükséges ismeretekkel és jogokkal, valamint be is kell tanítania. Az átvevő köteles rendeltetésszerűen használni a kapott jogokat és követni többek között az árképzési szabályokat.

A pénzügyi oldal

Jellemzően a megállapodásban kikötnek egy belépési díjat (front-end fee), mely tulajdonképpen a jogok átruházásáért fizetendő díj, emellett azonban az átvevőnek számolnia kell egy rendszeres időszakonként fizetendő tétellel, az ún. royalty-val is, mely gyakorlatilag a bevétel százalékában meghatározott forgalmi jutalék.

Az átadó a royalty keretein belül, esetleg amellett kérhet hirdetési hozzájárulást is (hiszen a központi McDonald's hirdetések a hálózat minden tagját pozitívan érintik).

Miért jó, miért rossz?

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az átadó számára egyértelmű előny, hogy kisebb tőkeigény mellett gyors terjeszkedést valósíthat meg, valamint növelheti jövedelmét a franchise-díjakból. Hátrányként említhető, hogy az átvevő szakszerűtlen működése ronthatja a márka értékét, valamint, hogy az átvevő szándékosan elrejti a forgalom egy részét, hogy ezáltal csökkentse a royalty fizetési kötelezettségét.

Az átvevő esetében mindenképpen pozitívumként említhető, hogy lehetőséget kap egy bevezetett márka forgalmazására, tanácsokat kap az átadótól, hiszen az üzlet beindulása közös érdek, valamint részesedik a "csoportszintű" reklámhadjárat előnyeiből, melyhez valamilyen mértékben vélhetően hozzá is járul. Negatívumként hozható fel, hogy az átvevő soha nem érheti el a teljes függetlenséget, gyakran rugalmatlan az árpolitika, valamint díjat kell fizetni.

Lássuk, mennyiből vághatunk bele!

A McDonald's illetékesét megkeresve azt a választ kaptuk, hogy gyakorlatilag 1998 óta nem csatlakozott "külsős" a hálózatukhoz, ilyenformán a bővülés meglehetősen lelassult. Franchise-partnert jelenleg sem keresnek, konkrét számokat így nehéz meghatározni, azt azonban megtudtuk, hogy nagyságrendileg 100-120 millió forintos összegű beruházással kellene számolnia annak, aki be szeretne szállni a hálózatba (ha egyáltalán keresnének ilyet), mely összegnek 30-40%-át önerőként kell tudni felmutatni.

A Fornetti esetében a beruházás nagyságrendje attól függ, hogy az átvevő önálló látványpékséget szeretne létrehozni, vagy a már meglévő üzletében szeretné kiegészítő tevékenységként árulni a péksüteményeket. Utóbbi esetben a kialakítás plusz költségei természetesen töredékét teszik ki a nulláról történő megvalósítás forgatókönyvénél tapasztaltaknak, ahol a hatósági előírásoknak történő megfelelés igen sokba kerülhet.

A belépési díj a Fornetti esetében 150 ezer forint + áfa, így a kiegészítő tevékenység esetében gyakorlatilag pár százezer forintból be lehet szállni a hálózatba. Royalty-t külön nem számítanak fel, ez azonban megjelenik a szállított termékek árában. A hálózatra mostanság elsősorban a fluktuációs cserék a jellemzőek, hiszen a Fornetti Magyarországon már a kisebb településeken is jelen van, meglepően pozitív eredménnyel.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem