28 °C Budapest

Vállalkoznál, de nincs ötleted? - Nézzük mennyiből indulhatsz el!

Pénzcentrum
2006. augusztus 25. 08:00

Bizonyára rengeteg vállalkozó szellemű ember fejében fordul meg a gondolat, hogy bele kellene vágni élete nagy üzletébe, és a továbbiakban nem alkalmazottként kellene tengetnie napjait. Az esetek többségében azonban éppen a lényeg, a világmegváltó ötlet, a siker biztos receptje hiányzik. Sikeres vállalatokat persze mindenki ismer szép számmal, de a legtöbben valami újat szeretnének alkotni, pedig nem olyan biztos, hogy rossz döntés beszállni a "tutiba". A következőkben a franchise rendszerekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat osztjuk meg Olvasóinkkal, majd kissé gyakorlatiasabb vizekre evezünk, és megnézzük, mennyibe is kerül egy-egy hálózatba belépni!

De mi az a franchise?

A franchise szó hallatán a legtöbb embernek a McDonald's jut eszébe, nem árt azonban ehelyütt kicsit pontosítani a "meghatározást", mielőtt belevágnánk életünk üzletébe. A franchise-vállalkozás tulajdonképpen egy szerződéses kapcsolaton alapuló együttműködési forma. Az együttműködési megállapodásban megjelenik egy értékkel bíró név, valamint a hozzá tartozó értékkel bíró üzleti tapasztalat használati jogának átadása, valamint az átvevő folyamatos támogatása.

Az egyik vállalkozó tehát rendelkezik az átadható jogokkal, a másik pedig ezeket szerződés szerint használatra átveszi. A szerződés alapján tehát vagyoni értékű jogok meghatározott időre történő átadásáról van szó: ilyen vagyoni értékű jog a védjegy használata, a know-how (üzletviteli ismeretek) és az ellátási csatorna is.

A fentiekből adódóan természetesen mindkét félnek vannak jogai és kötelezettségei is: az átadónak értelemszerűen el kell látnia az átvevőt a szükséges ismeretekkel és jogokkal, valamint be is kell tanítania. Az átvevő köteles rendeltetésszerűen használni a kapott jogokat és követni többek között az árképzési szabályokat.

A pénzügyi oldal

Jellemzően a megállapodásban kikötnek egy belépési díjat (front-end fee), mely tulajdonképpen a jogok átruházásáért fizetendő díj, emellett azonban az átvevőnek számolnia kell egy rendszeres időszakonként fizetendő tétellel, az ún. royalty-val is, mely gyakorlatilag a bevétel százalékában meghatározott forgalmi jutalék.

Az átadó a royalty keretein belül, esetleg amellett kérhet hirdetési hozzájárulást is (hiszen a központi McDonald's hirdetések a hálózat minden tagját pozitívan érintik).

Miért jó, miért rossz?

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az átadó számára egyértelmű előny, hogy kisebb tőkeigény mellett gyors terjeszkedést valósíthat meg, valamint növelheti jövedelmét a franchise-díjakból. Hátrányként említhető, hogy az átvevő szakszerűtlen működése ronthatja a márka értékét, valamint, hogy az átvevő szándékosan elrejti a forgalom egy részét, hogy ezáltal csökkentse a royalty fizetési kötelezettségét.

Az átvevő esetében mindenképpen pozitívumként említhető, hogy lehetőséget kap egy bevezetett márka forgalmazására, tanácsokat kap az átadótól, hiszen az üzlet beindulása közös érdek, valamint részesedik a "csoportszintű" reklámhadjárat előnyeiből, melyhez valamilyen mértékben vélhetően hozzá is járul. Negatívumként hozható fel, hogy az átvevő soha nem érheti el a teljes függetlenséget, gyakran rugalmatlan az árpolitika, valamint díjat kell fizetni.

Lássuk, mennyiből vághatunk bele!

A McDonald's illetékesét megkeresve azt a választ kaptuk, hogy gyakorlatilag 1998 óta nem csatlakozott "külsős" a hálózatukhoz, ilyenformán a bővülés meglehetősen lelassult. Franchise-partnert jelenleg sem keresnek, konkrét számokat így nehéz meghatározni, azt azonban megtudtuk, hogy nagyságrendileg 100-120 millió forintos összegű beruházással kellene számolnia annak, aki be szeretne szállni a hálózatba (ha egyáltalán keresnének ilyet), mely összegnek 30-40%-át önerőként kell tudni felmutatni.

A Fornetti esetében a beruházás nagyságrendje attól függ, hogy az átvevő önálló látványpékséget szeretne létrehozni, vagy a már meglévő üzletében szeretné kiegészítő tevékenységként árulni a péksüteményeket. Utóbbi esetben a kialakítás plusz költségei természetesen töredékét teszik ki a nulláról történő megvalósítás forgatókönyvénél tapasztaltaknak, ahol a hatósági előírásoknak történő megfelelés igen sokba kerülhet.

A belépési díj a Fornetti esetében 150 ezer forint + áfa, így a kiegészítő tevékenység esetében gyakorlatilag pár százezer forintból be lehet szállni a hálózatba. Royalty-t külön nem számítanak fel, ez azonban megjelenik a szállított termékek árában. A hálózatra mostanság elsősorban a fluktuációs cserék a jellemzőek, hiszen a Fornetti Magyarországon már a kisebb településeken is jelen van, meglepően pozitív eredménnyel.

Hatalmas pénzek röpködnek a magyar Kickstarteren: mutatjuk a legnagyobb dobásokat

Az alig egy hónapja indult első hazai közösségi piactéren már meg is vannak az első sikeres projektek.

Csúnyán elintézheti a magyarok megtakarításait a válság: így még kijátszhatod az inflációt

A pénzügyi szakértők most elmondták, milyen tippekkel spórolhatunk.

Ez lehet a 2022-es nyár új slágeritala Magyarországon? Hihetetlen, mennyien kattantak rá

A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.

Láthatáron a nyugdíjösszeomlás: rengeteg magyarnak lehet kemény nélkülözés az időskor

Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. június 27. hétfő
László
26. hét
Június 27.
Polgárőr nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?