2020. április 6. hétfő Vilmos, Bíborka

Minden rekord megdőlt: az új autók harmadát hitelre vették a magyarok


Az új autók 40 százalékát hitelre vették meg a magyarok tavaly, derült ki a Magyar Lízingszövetség adataiból. A hétüléses autók esetében több mint 5 milliárd forintnyi lízingszerződést kötöttek a nagycsaládosok.

Tízéves rekordon pörgött a magyar lízingpiac tavaly, a finanszírozott összeg 740 millió forintot tett ki, ami hét százalékos gyarapodás 2018-hoz képest. Ez megfelel a Magyar Lízingszövetség várakozásainak - mondta a szervezet sajtóeseményén Tóth Zoltán, a Lízingszövetség főtitkára. Ismertette, a rekordhoz a 3,5 tonna feletti gépjárművek kivételével minden egyes részpiac hozzájárult. Kiemelte, hogy ez kétszerese az európai lzingpiac átlagos növekedésének, a lízingpiac minden szegmense nőni tudott, nem egy részpiac kiemelkedő teljesítménye miatt született meg a rekord.

Főképpen a személy- és kisteherautók finanszírozása húzta fel a finanszírozást, ezek tekintetében 273 millió forintra nőtt a kihelyezett összeg tavaly. Az új személy- és kisteherautók esetében 13 százalékkal emelkedett a 2018-ashoz képest, tavaly év végére elérte a 210 milliárd forintot. Tóth Zoltán arról is beszélt, hogy a mezőgazdasági gépek, és az építőipari gépek is rekordot értek el. A főtitkár megjegyezte, hogy évről évre hízik az említett két szegmens flottája.

Megtaláltad álmaid autóját, de szűkös a keret? Keresd fel a Pénzcentrum autóhitel-kalkulátorát!

A magyar lízingpiac ma már a mikro-, kis, és középvállalkozásokról szól, nem a magánszemélyekről, a kihelyezett összeg háromnegyede ezekhez keről, a maradékon osztozkodnak a nagyvállalatok a lakossággal. A lízing pedig mindig fejlődést jelent a vállalatoknak, hiszen új eszközt vásárolnak a cégek.

Kiss Norbert bizottságvezető arról beszélt, a kiskereskedelmi finanszírozás 11 százalékkal nőtt a személy- és kisteherautók között. Ismertette azt is, hogy tavaly több mint 184 ezer új személy- és kisteherautó talált gazdásra Magyarországon, ami szintén rekordnak mondható, és 16 százalékos bővülést jelentett: a pénzügyi lízingkonstrukciók aránya 30 százalékos volt a szegmensben, az operatív lízingé pedig 9.

Tehát összességében az új járművek nagyjából 40 százalékát vették hitelre a magyarok.

A többi szegmensben 84 milliárd forintos flottabeszerzéseket finanszíroztak a lízingcégek. Kiss Norbert arról beszélt, a használt autókra nem jellemző a lízing, inkább más forrásból oldják meg a vásárlást az emberek. Fontosnak nevezte, hogy a hazai autópark megújuljon, hiszen mára több mint 14 éves a hazai kocsik átlagéletkora.

Tavaly a növekedés fő mozgatórugói az állami programok, és "szerencsére ebben a tekintetben a magyar állam nagyon aktív" - jegyezte meg Kiss Norbert. Ismertették, hogy a nagycsaládosok autóvásárlási programjában is sok lízingszerződést kötöttek. A hétüléses autók esetében 5,2 milliárd forintot finanszíroztak meg a lízingcégek, Kiss Norbert pedig kiemelte, hogy tavaly csak 6 ezer kérelem került folyósításra tavaly, holott több mint 23 ezret adtak be a nagycsaládosok, így az igazi pörgés idén indulhat be.

A finanszírozási arány pedig 28-30 százalék körüli a nagycsaládos autók esetében.

A program kapcsán elmondták, hogy a szövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége folyamatosan egyeztet a kormányzat szakértőivel, hogy továbbra is gondok nélül menjen a finanszírozás.

A várakozásokról Kiss Norbert azt mondta, hogy a sikers év után 2020-ban egy jóval nehezebb és bizonytalanabb környezetben kell dolgozniuk a lízingcégeknek. Különösen a személyautóknál várható nagy változás az EU-s kibocsátási kvóták miatt. A szövetség szerint az ebből fakadó drágulás, illetve kínálatváltozás már megkezdődött, ennek hatásait pedig nagyon nehéz megbecsülni. Az eddigi keresleti piacról átállnak kínálatira, több autótípus is lassabban érkezhet meg a vevőhöz, vagy megdrágulhat: például ilyenek az erős motorral szerelt kocsik, vagy a nagy terepjárók.

A gyártóknak el kell mozdulniuk egyéb technológiák irányába, ha nem akarnak komoly büntetést fizetni: hibrid, vagy e-autók, vagy a kisebb motoros modellek futnak majd fel. Más gyárak az áremeléssel fizettetik meg a büntetést a vevőkkel.

Az e-autók támogatása jelenleg is adott Magyarországon, de még mindig alacsony arányszámban értékesítik őket. A mostani támogatási program április végén jár le, de a Lízingszövetség Orbán Viktor vasárnapi bejelentése után arra számít, hogy lesz új konstrukció, ami kedvezőbb feltételekkel, emelt támogatással indul el májustól. Kiss Norbert fontosnak nevezte még a nagyon régi, nagy kibocsátású autók behozatalát különféle jogszabályokkal. A szövetség havi 500-600 finanszírozott hétszemélyes autóra számít idén.

Szeretnék a gépjármű-nyilvántartást digitalizálni, mert most elég bonyolult az autók forgalombahelyezése, és az adatok lekérdezése.

Az EU-kvóta miatt ugyanakkor ezek a hétülésesek "terhet jelentenek" a gyáraknak, hiszen nagyobb a kibocsátásuk, így pedig az áruk is megemelkedhet 2020-ban.

Emellett a lassabb gazdasági növekedés, és a beruházások várható kisebb volumene is kihathat a haszongépjárművek piacára is. Ugyanakkor a cégek bíznak abban, hogy a lízing szerepének növekedése miatt tartani tudják a tavalyi, 740-750 milliárdos szintet. Az állami programok (NHP, nagycsaládos támogatás és az új e-autó támogatás)  is a piac növekedését fogják szolgálni - húzta alá Kiss Norbert. A gyártók majd az év második felében fogják meglátni, hogy hogyan is állnak a flottával, ekkor fogják majd újragondolni a modellpalettát, és az árazásokat.

Mennek a gépek is

Nyikos Katalin szövetségi elnök kijelentette: a lízingszakma sokkalta inkább termelőeszköz-finanszírozó lett, az arány átbillent a munkagépek és a tehergépjárművek felé. A gyarapodás annak is köszönhető, hogy sok beruházás indult Magyarországon, és ennek kapcsán sok eszköz alapú kölcsönszerződést kötöttek. A növekedés másik motorja az NHP-program az elnök szerint, aminek kerete 2020 végéig is kitarthat. Emellett kedvező, hogy alacsony a kamatszint, és idén is mennek a beruházási hiteles kamattámogatási programok.

Az elnök szerint a mezőgazdasági gépek piaca évek óta folyamatosan bővül, rengeteg új gépet adnak el. A mezőgazdaságban csak az NHP fogy, gyakorlatilag 100 százalékos az aránya, és a kihelyezett hitelösszeg elérte a 100 milliárd forintot - csak a mezőgazdasági gépek területén.

Az építőgépek az állami beruházások és a lakásépítések miatt lódultak meg: hat százalékot emelkedett az építőgép-beruházások száma 2019-ben, a lízingelt összeg a szegmensben meghaladta a 27 milliárd forintot. Az egyéb gépek (nyomdagéptől kezdve a különféle gyári gépekig) szegmense 20 százalékot növekedett, a kihelyezések összege meghaladta a 75 milliárd forintot - ezen a piacon a hitelek nagyobb része euróalapú.

Címlapkép: Getty Images

Mi az a koronavírus?

A 2019-nCoV (SARS-CoV-2) névre keresztelt vírus a koronavírusok közé tartozik. Ma "mindössze" 7 olyan koronavírusról tudunk, ami az embereknél is képes betegséget okozni - súlyosságukat tekintve nagyon változatos problémákkal: az egyszerű náthától a súlyos légúti problémákig. Aki nem tudná, ugyanez a vírustörzs (koronavírus) felelős a néhány éve feltűnt SARS-ért és MERS-ért. A vírus okozta megbetegedés hivatalos neve COVID-19.

Hogyan terjed a koronavírus?

A COVID-19 főként cseppfertőzéssel terjed, de a kutatók által az sem zárható ki, hogy a fertőzött széklettel való érintkezés során is megfertőződhetünk.

Kik kaphatják el a koronavírust?

Ahogy más, a légutakat érintő vírusfertőzést, úgy a koronavírust is gyakorlatilag bárki elkaphatja. Viszont erre is fogékonyabbak lehetnek a krónikus betegségekben szenvedők, a legyengült immunrendszerűek, a kisgyerekek és az idősebbek. A betegség lefolyása náluk súlyosabb tünetekkel járhat, és a szövődmények is gyakoribbak.

A koronavírus tünetei

A koronvírus lappangási ideje a jelenlegi tudásunk alapján 2-14 nap. A tünetek súlyossága egyénenként nagyon eltérő lehet, vannak, akik kb. teljesen tünetmentesek, míg mások csak enyhe tüneteket tapasztalnak. Ez is hozzájárul a COVID-19 gyors terjedéséhez. A koronavírus a légutakat támadja meg. A fertőzés tünetei kezdetben hasonlítanak az influenza vagy egyéb légúti fertőzés tüneteihez:

  • száraz köhögés
  • láz
  • gyengeség, fáradékonyság
  • légzési nehézségek
  • légszomj
  • hasmenés
  • torokfájás (ritkábban)
  • orrfolyás (ritkábban)

A COVID-19 okozta fertőzés az esetek nagyjából kb. 80 százalékában enyhe vagy közepesen súlyos tünetekkel jár együtt, míg a jelenelgi statisztikák szerint az érintettek negyedénél volt súlyos a betegség. Az elsődleges, influenzaszerű tünetek után a betegség továbbterjedhet a tüdőre, súlyos légzési nehézségeket okozva. A koronavírus szövődménye tüdőgyulladás, akut légzőszervi distressz szindróma (ARDS), szeptikus sokk, veseelégtelenség, végső esetben pedig halál is lehet. A kórházi kezelésre szorulók többsége a fertőzés előtt egészséges volt. A halálos áldozatok azonban azok közül kerültek ki, akik a fokozott rizikójú csoportokba tartoztak, például krónikus betegségeik, szívproblémáik, cukorbetegségük volt vagy idősebbek voltak.

Minden a koronavírusról a Pénzcentrum tematikus mellékletében - KATT!

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Lidl

04.02-04.07
Országos

Interspar

04.02-04.11
Budapest

Spar

04.02-04.11
Országos

Tesco

04.02-04.06
Budapest

Auchan

04.02-04.08
Országos

Praktiker

04.02-04.12
Országos

Aldi

04.01-04.08
Országos

Auchan

Húsvét
03.12-04.11
Országos

  Ajánlatunk