Ismét mozgalmas hét áll mögöttünk: alábbi összefoglalónkban összegyűjtöttük a 12. hét legfontosabb, legérdekesebb, na meg legolvasottabb cikkeit.
A teherautókra vonatkozó útdíj összege ezentúl a megtett távolságon alapul, így jobban érvényesül a „szennyező fizet”-elv, döntött a Parlament csütörtökön. A döntés értelmében: az időalapú díjszabásról távolságalapúra kell váltani; csökkentett díjszabás zéró- vagy alacsony kibocsátású járművek esetén; új szabályok a buszokra, kisteherautókra és személyautókra
A Parlament döntése zöld utat ad az uniós kormányokkal született megállapodásnak, amely a teherautókra és kamionokra a transzeurópai hálózat (TEN-T) részét képező utakon a tagállamok által kivethető úthasználhati díjakat szabályozza. Az új szabályok nem teszik kötelezővé a tagállamok számára az országon belüli útdíjak bevezetését, azonban ha egy kormány mégis úgy dönt, hogy saját országában díjkötelessé teszi a TEN-T utak használatát, akkor az uniós szabályok szerint kell eljárnia.
Távolságalapú útdíj időalapú helyett
A szabályok felülvizsgálatának az volt a célja, hogy a fizendő díj összegét ezentúl az úthasználat időtartama helyett a távolsága határozza meg, mert ez a megközelítés jobban érvényre juttatja a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elveket.
A képviselők elérték, hogy a TEN-T közelekedési törzshálózatot használó nehézgépjárművek (teherautók, kamionok és buszok) számára kötelező matricákat (azaz időalapú díjtételt) a tagállamok az új szabályok életbe lépésétől kezdődő nyolc éven belül kivezessék, és helyettük távolságalapú díjakat alkalmazzanak. Ha azonban az új díjszabás adminisztratív és üzemeltetési költsége az úthálózat egyes részein a várható bevételekhez képest bizonyítottan aránytalanul magas lenne, akkor azon a szakaszon fenntartható az időalapú díjszabás.
Zöldebb útdíjak
A kevésbé környezetszennyező járművek elterjedésének felgyorsítása érdekében a tagállamoknak 2026-tól a teherautókra és buszokra azok széndioxid-kibocsátása, a furgonokra és minibuszokra pedig az Euro kibocsátáscsökkentési teljesítményük alapján különböző útdíjat kell megállapítaniuk. A zéró- vagy alacsony kibocsátású járművekre jelentősen alacsonyabb útdíjat kell majd előírni.
Útdíjak kisteherautókra és személyautókra
Az új szabályok értelmében a külföldről érkező, alkalmi úthasználókkal való méltányosság jegyében a személyautók matricáit rövidebb időtartamra (egy napra, egy hétre vagy 10 napra) is meg lehet majd váltani, árukat pedig maximálják. Azok az országok, amelyek az úthasználati díjat könnyebb járművekre - kisteherautókra, minibuszokra és személyautókra - is kiterjesztenék, választhatnak majd az idő-, vagy távolságalapú rendszer közül.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Nagyobb átláthatóság
A képviselők azt is elérték, hogy a tagállamok három évvel a szabályok életbe lépése után nyilvánosan beszámolnak majd az országukban kivetett útdíjak összegéről és arról, hogy hogyan használják fel a bevételt. A képviselők azt szeretnék, ha az útdíjból befolyó pénzek a fenntartható szállításhoz, infrastruktúrához és mobilitáshoz járulnának hozzá. Giuseppe Ferrandino (S&D, Olaszország) jelentéstevő szerint
a teherautók időalapú matricájának kivezetése egységesíti majd a jelenleg zavaróan sokszínű rendszert. Arra sarkalljuk a fuvarozási ágazatot, hogy használjanak tisztább gépkocsikat. Nagyon örülök, hogy mindenféle forgalomban lévő járműtípusra sikerült kiharcolni az egynapos matricát, mert ennek köszönhetően az egy-egy országon csak átutazók is méltányos árat fizetnek majd. Ez az idegenforgalom szempontjából is jó hír: ezentúl nem járnak rosszul az útnak indulók.
A következő lépések
A szabályok 20 nappal az Európai Unió Hivatalos Lapjában való megjelenésük után lépnek életbe. A tagállamoknak két év áll rendelkezésükre, hogy felkészüljenek az új szabályok alkalmazására.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Nem túl lelkesek a franciák az olimpia előtt
- Tádzsikisztánban kilenc embert őrizetbe vettek az oroszországi merénylet kapcsán
- Ukrán gabonával segíti Magyarország az afrikai éhezőket
- A 300 eurót is meghaladhatják az idei húsvéti költségek Szlovákiában
- Idén sem maradt el a keresztrefeszítés és önkorbácsolás a Fülöp-szigeteken
- Elköltözik Szemesről a legendás balatoni filmfesztivál