12 °C Budapest
Nem elég kitartóak a magyar utasok: így sok pénztől eshetnek el

Nem elég kitartóak a magyar utasok: így sok pénztől eshetnek el

2019. június 28. 10:01

250 eurót kaphatnak kártérítésként a Wizz Airtől azok az utasok, akiknek a gépe több mint egy nap késéssel érkezett meg Budapestre Londonból. Azonban ehhez egy hosszadalmasnak tűnő procedúrát kell végigcsinálniuk. Más esetekben is vonakodnak a légitársaságok kárpótolni utasaikat a hasonló esetben, pedig nem adnák fel jogos kárigényüket idő előtt, akkor járna az összeg. 

A tegnapi napon éjfél után szállt csak le a ferihegyen a London-Budapest járat, amely menetrend szerint nem tudott elindulni kedden 20:25-kor a Gatwick repülőtérről, mert technikai okokra hivatkozva a járatot törölték, és nem is tudtak minden utast elszállásolni. Ezek után még a szerdai indulást is eltolták. 

Amint túl vannak az utasok a dühöngésen, benyújthatják kártalanítási igényüket

- mondta el Salamon András ügyvéd, utazásjogi szakértő a 24.hu-nak. Az utasokat 250 euró, azaz 80-81 ezer forint illetné meg ilyen esetben, mivel a London-Budapest távolság 1500 kilométernél kevesebb - ennél nagyobb távolságok esetén pedig 400 euró lenne a kárpótlás összege. Azok pedig, akik lemaradtak valamilyen programról, kiestek a munkából, vagy a hazajutásuk vált problémássá, költségesebbé - tehát ha bármilyen anyagi kár érte őket a csúszás miatt -, még magasabb összegre is igény tarthatnának. A károsultaknak ezért érdemes megőrizniük a számlákat, hogy bizonyítani tudják, mennyi plusz költség terhelte így őket. 

A szakértő szerint azonban a Wizz Air a 250 eurós kártalanítást szinte biztosan el fogja utasítani.
A társaság technikai okok miatt törölte a járatot. Bevett gyakorlat a fapados légitársaságoknál, hogy ilyen esetekben arra hivatkoznak, hogy nekik a biztonság a legfontosabb, így nem terheli őket felelősség a késés miatt. Ez azonban nem igaz, hiszen a gép megfelelő műszaki állapotáért nekik kell kezeskedniük

- mondta Salamon András. Pedig hasonló esetekben a légitársaságoknak kellene kezdeményezniük a kifizetést, állítja Bolyó Anikó, a Flight Refund kft. ügyvezető igazgatója, viszont erre nem igazán van példa. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon kevés társaság látja be, ha hibázott, és kártalanítja magától a pórul járt utasokat. A jogaikat persze ők is megpróbálhatják érvényesíteni, de gyakran már a kapcsolatfelvételnél elakad a folyamat.

Hitelre van szükséged? A Pénzcentrum kalkulátorával könnyen megtalálhatod a legolcsóbb megoldást!

A keddi esetben a Wizz Air is elismerte közleményében, hogy műszaki hiba történt, tehát jár a kártérítés - nem úgy, mint amikor az időjárás teszi lehetetlenné a gép felszállását, vagy vagy amikor a kifutópályán egy kiálló betondarab miatt lyukad ki a gép gumiabroncsa, ahogy a közelmúltben történt. Ha nem születik megegyezés a légitársaság és az utasok között, a kártérítésről a bíróság dönt: 

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Bolyó Anikó elmondása szerint 3-4 hónap alatt zárul le egy ilyen ügy, de rosszabb esetben 1-2 évig is húzódhat.

Salamon András úgy véli, hogy éppen azért nem fizetnek rögtön a légitársaságok, mert a kártalanítási procedúrát, a bírósági folyamatot kevesen csinálják végig. Példaképpen elmondta, hogy: 

2017-ben Budapest helyett Pozsonyban rakta le utasait a Ryanair. A társaság alkalmazottjai szóban biztosították az utasokat, hogy akár légi, akár földi közlekedéssel, de haza fognak jutni, ennek ellenére nem segítettek nekik, az utasok végül saját költségen jutottak haza. A 150 utas először úgy gondolta, hogy közösen lépnek fel a Ryanair tisztességtelen eljárásával szemben, de a végül csak öt utas perelte be a céget. Ez egyébként az általános statisztikai arány, az utasok ritkán fordulnak ügyvédhez ilyen esetekben.

A szakértő szerint elvileg a légitársaság felajánlhatja, hogy későbbi utazásoknál felhasználható Wizz Air pontokkal kompenzálja utasait, de ezt ők nem kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatnak a pénzbeli kártérítéshez.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 13. csütörtök
Szervác, Imola
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?