Tényleg bolond, aki manapság dízel kocsit vesz? Kiszámoltuk, megéri-e

2019. február 4. 05:56

Még mindig annyival olcsóbb dízellel járni, mint ez előtt mondjuk 20 évvel? Megéri-e még a drágább fenntartás mellett is gázolajos kocsit venni? Nem mellesleg a magasabb károsanyag-kibocsátás miatt több európai ngyvárosból is elkezdték kitiltani a ezeket a kocsikat. Most a Pénzcentrum kiszámolta, mennyit lehet spórolni a dízellel!

A használtautó vásárlás, vagy úgy alapvetően a gépjárműválasztás egyik alapvető kérdése, hogy benzinest, vagy dízelt vegyen-e az ember. Sok évvel ezelőtt még egyszeűbben billent a dízel felé a mérleg: az üzemanyag olcsóbb volt, mint a benzin, és a motor is kevesebbet fogyasztott. Manapság már ebből az egyik tényező kiesett: a dízel jelenleg bő 40 forinttal drágább literenként, mint a benzin. Még így is megéri a kedvezőbb fogyasztású gázolajos kocsit választani egy hasonló teljesítményű benzinessel szemben? A Pénzcentrum most megpróbálja kiszámolni.

A dízel ára egyébként tavaly szeptemberben szállt el a benzintől: ekkor 404-ről emelték 414-re, míg a benzin 400-ról csak 403-ra drágult. Októberben már 428 volt a dízel, míg a benzin csak 405 forint literenként. Novemberben a benzin ára bezuhant 380-ra, mialatt a dízel csak 4 forinttal lett olcsóbb. Decemberben a dízel is bezuhant 394-re, de a bezin még ennél is olcsóbb lett, 353 forint volt literje. 2019-ben sincsen megállás: február 1-től a benzin 342 forintba kerül, míg a dízel literjét 381-ért adják.

És akkor nézzük a számokat! A dízeles verdák nagyjából harmadával fogyasztanak kevesebbet a benzines társaiknál. Számolásunkban is nagyjából ehhez tartottuk magunkat: megnéztük, hogy mennyi az üzemanyagköltség egy 100 kilométeren 8 litert fogyasztó benzines, és egy 5,5-öt fogyasztó dízel esetében. A benzines kocsival eszerint mostani árakon számolva 2736 forintért lehet megtenni 100 kilométert, a dízellel pedig 2095-ért.

Ha felszorozzuk, kiderül, hogy 10 ezer kilométeren 273600 forintnyi benzint kéne venni, és 209500-ért kellene dízelt tankolni. Egy átlagos magyar autós évente 15-20 ezer kilométert tesz meg: 15 ezren a benzin 410400 forintba kerül, a dízel pedig majdnem 100 ezerrel kevesebbe, 314250 forintba. 20 ezren még durvább a különbség: csanem 130 ezerrel kerül kevesebbe dízellel járni még úgy is, hogy az sokkalta drágább, mint a benzin.

A technika ördöge

Azonban nem csak az üzemanyaggal kell számolni: a dízeles kocsik karbantartása többe kerül, mint a benzineseké, a technológia miatt. Ugyanis a dízelmotorok nem gyújtógyertyával, hanem nagy nyomású sűríett levegővel gyújtják be az üzemanyagot. Ezzel együtt pedig a meghibásodás esélye is jóval nagyobb, főképpen, ahogyan a kocsi öregszik. Alkatrészek tekintetében is a benzin javára billen a mérleg: olcsóbb a javítás az alkatrészek.

Korábban egy brit cég végzett kutatást a meghibásodások tekintetében a használt kocsik között. A MotorEasy nevű, többek között garanciát nyújtó cég 3-8 év közötti autókat vizsgált, és kiderült: háromszor nagyobb eséllyel romlanak el a dízeles kocsik, mint a benzinesek. A javítás is többe került, egy benzines autó szervizelésére átlagosan 433 fontot (157 ezer forintot), míg a rossz dízelek átlagban 517 fontot (187 ezer forintot) vettek ki a tulajdonosok zsebéből. Az összesítés szerint a kocsigyárók 71 százalékánál van több probléma a dízeles típusokkal, mint a benzinesekkel.

Sorban tiltják ki őket

Ráadásul nem is mindenhová mehetsz majd be dízellel: egymást érik a hírek az európai önkormányzatok döntéseiről, hogy a városközpontokból hamarosan kitiltják a dízel gépkocsikat. A városvezetők levonták a tanulságot a dízelbotrányból: választóik egészségének védelme nélkül sokak szavazatát elveszíthetik a legközelebbi választáson. A tiltásnak van egy sok évre visszamenő előzménye: az alacsony kibocsátási övezetek kijelölése sok nagyvárosban. Ma már Londontól Palermóig 12 tagállam városaiban összesen 260 alacsony kibocsátási zónába nem hajthatnak be a régebbi, a levegőt erősen szennyező gépkocsival.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Budapesten is fontolóra vették

Előbb-utóbb Budapesten is terítékre kerül a dízelautók kitiltásának kérdése

- Tarlós István főpolgármester elmondása szerint hamarosan ki kell adni egy előzetes jelzést, hogy az emberek gondolják meg az ilyen autók megvásárlását.

A főpolgármester szerint ez a döntés középtávon elképzelhető és indokolt Budapesten is. Bár nem hiszi, hogy ez 5 éven belül megoldható lenne, ám azt biztosra veszi, hogy be fog következni. Tarlós István azt is elmondta, hogy Magyarországon a kitiltást egyelőre nem teszi lehetővé a jogszabályi környezet, illetve az autósok anyagi körülményei és a gépkocsipark állapota is különbözik a nyugat-európaitól.

Az első lépések megtételére azonban már nálunk is sor került:

a szmogriadó-rendelet jövőre hatályba lépő módosítása értelmében szmogriadó esetén bizonyos dízelek nem lesznek használhatóak.

Leágazóban a dízelnek

Gyorsan csökken a dízelautók népszerűsége Európában, 2018 második negyedévében 300 ezerrel, azaz 15,7 százalékkal kevesebb gázolajjal hajtott új személygépkocsit helyeztek üzembe a kontinensen, mint egy évvel korábban, a jelenség Magyarországot is elérte. A második negyedévben 5 százalékkal kevesebb, 9159 dízelautó kapott rendszámot, miközben a benzinesek száma 27 965 darabbal nőtt, ami kiugró, 43,3 százalékos bővülés. Ennél pörgősebb piaca a benzines autóknak tavasszal csak a svédeknél, valamint a 79 százalékos pluszt jegyző románoknál volt.

A háttérben a Volkswagen dízelbotránya mellett a környezetvédelmi előírások szigorodása, a kínálat beszűkülése és a dízelautók használatának adminisztratív korlátozása, sok esetben tiltása áll.

NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 17. 21:27
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem