Brutális, mi megy Ferihegyen: az igazi pörgés pedig idén még hátra van

Brutális, mi megy Ferihegyen: az igazi pörgés pedig idén még hátra van

2018. július 15. 20:00

Soha nem látott ütemben növekedett tavaly a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma, ami az év végére meghaladta a 13,1 millió főt. Eddig az idei év minden hónapjában rekord dőlt, és úgy tűnik, hogy éves szinten is újabb csúcsra számíthatunk. Már a téli hónapokban is rengeteg volt az utas, de továbbra is a nyár a főszezon a hazai légiközlekedésben: Budapest egyre több külföldi turistát - köztük fesztiválozókat és hajóutasokat - vonz, a magyarok pedig főleg a tengerparti úticélok felé veszik az irányt. Vajon útjába állhat a további növekedésnek a forint gyengülése? Esetleg az olajár emelkedése fordíthat a pozitív trenden? Utánajártunk, hogy mire számítanak a hazai légiközlekedési piac legnagyobb szereplői. 

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Harmadik éve kétszámjegyű az utasforgalom növekedése a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ez azt jelenti, hogy jelenleg maximális kapacitással pörög a repülőtér, tehát minden munkatársra szükség van a zavartalan működéshez - mondta el a Portfolio-nak Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. A nyár a hazai légiközlekedésben a legforgalmasabb időszak, az idei nyári menetrend életbe lépésével pedig minden eddiginél több járat és útvonal érhető el a magyar fővárosból. Hova repülnek idén nyáron a magyarok és milyen forgalomra számítanak a légiközlekedési piac szereplői? 

Iparági előrejelzések szerint az idei év végére az utasforgalom várhatóan meghaladja majd a 14,5 milliót a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ennek legfeljebb olyan előre nem látható események szabhatnak gátat, mint a kerozinárak elszabadulása, vagy valamiféle nemzetközi konfliktus kirobbanása. Már az év első 3 hónapjában is csaknem 3 millió légiutas indult Budapestről és érkezett ide, amivel minden korábbi rekordot megdöntött a Budapest Airport első negyedéves utasforgalmi növekedése. A 16,9 százalékos bővülés ugyanis majdnem háromszorosan meghaladja az EU-repülőterek 6,2 százalékos növekedési átlagát.

Továbbra is január és február a legalacsonyabb utasforgalmú hónap, de már nincs olyan jelentős különbség, mint néhány ez évvel előtt, amikor a januári forgalom a júliusi 50%-a körül alakult

- mondta el Hardy Mihály.

Az igazi pörgést persze a nyári hónapok hozzák: június utolsó napjaiban (25. hét) 13,7 százalék volt a növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. Általában júliusban, augusztusban és szeptemberben a legnagyobb a légiutas-forgalom, de idén például már májusban és júniusban is meghaladta a 1,3 millió főt. Júliusban és augusztusban akár a 1,4-1,5 millió utast is elérheti, illetve még az október is erős hónap lehet az előző évek tapasztalatai alapján.

Bár a forint- euró árfolyam mozgása is befolyásolhatja az utasforgalmat, a mostanihoz hasonló kilengések nem okoznak jelentős változást

- véli a kommunikációs igazgató.

Egy hónapon belül új fejlesztést adnak át

A Budapest Airport 2017-ben számos új beruházást indított és adott át a BUD 2020 fejlesztési terv részeként, aminek keretében 50 milliárd forintot fordít saját forrásból a repülőtéri infrastruktúra fejlesztésére. A fejlesztési program egyik zászlóshajója, az új B oldali utasmóló munkálatai tavaly év elején kezdődtek, és a tervek szerint augusztus elején át is adják a forgalomnak a létesítményt. Az ötéves program részeként már átadtak az 1. Terminál mellett két új logisztikai központot, elkészült a repülőtéri szálloda, ezer férőhellyel bővült a repülőtéri parkolóhelyek száma, amelyek már összesen 4 700 autó számára kínálnak helyet. Ebben az évben kezdték meg az új légiáru-kezelő központ, a CargoCity építését, illetve június végén, egy nappal a tervezett határidő előtt ismét átadták a forgalomnak a felújított 1. futópályáját.

A forgalomnövekedés egyik fő oka, hogy Magyarország egyre keresettebb turisztikai célpont. Mivel a budapesti repülőtér csak nagyon korlátozottan bonyolít átszálló utasforgalmat a Malév megszűnése óta (úgynevezett origin and destination (O&D) reptér), aki itt landol, annak Magyarország az úticélja. A fiatalok közül sokan érkeznek olyan eseményekre, mint a Sziget Fesztivál, illetve a Forma-1 hétvégéje szintén a nyár legerősebb forgalmú napjai közé tartozik. A tehetősebb külföldi turisták közül pedig többen egy hetes dunai hajótúrájukat kezdik meg Magyarországról, például a szerbiai Belgrád vagy a németországi Passau irányába.

A kimenő utasforgalom növekedéséhez főképp a nyári menetrendben szereplő tengerparti desztinációk magas száma járul hozzá. Számos új, népszerű úticél kedvező áron érhető el a diszkont légitársaságok járatainak köszönhetően: ilyen például Kanári-szigetek, Marokkó, az ékszak-spanyolországi Santander, Malaga, a spanyol kikötőváros, vagy a ciprusi Páfosz. 

Aki már februárban döntött a nyári szabadságáról, az különösen jó áron vehetett repülőjegyet ezekre a desztinációkra. Úgy tűnik, hogy az idei évben kezdenek visszatérni a magyar utazók az olyan, utóbbi években hanyagolt úticélokhoz is, mint Törökország, Egyiptom és Tunézia. Miután ezeken a korábban kedvelt helyszíneken többször történtek turisták ellen irányuló terrortámadások, a hazai nyaralók az elmúlt 1-2 nyáron szívesebben választották az olasz és a spanyol tengerpartokat. 

Hardy Mihály azt is kiemelte, hogy a budapesti repülőtér történetében most először egyszerre 4 közvetlen transzatlanti útvonal érhető el Észak-Amerikába (New York, Chicago, Philadeplhia és Toronto). Ezek más célközönséget szolgálnak ki, mint a diszkont légitársaságok járatai, de ennek is komoly piaca van, becslések szerint 400-600 ezer körül a mozog az utasforgalom Magyarország és Észak-Amerika között. A legtöbben üzleti és rokonlátogatási célból utaznak a tengeren túlra. A közvetlen járatok mellett továbbra is elérhetőek az átszállással járó lehetőségek is.

2018-ban a Wizz Air 5,3 millió helyet kínál budapesti járatain, ami 20 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. 

Legnépszerűbb célállomásaink közé tartozik London Luton, Barcelona és Tel-Aviv. Új úti céljaink, mint például Szentpétervár vagy Agadir is egyre népszerűbb az utazóink körében

- mondták a vállalatnál a Portfolio kérdésére.

Az Emirates a kiutazó és a beutazó utasforgalomban is jelentős növekedést tapasztal budapesti járatain. A növekedés java részt a magyarok egyre növekvő Dubaj iránti érdeklődésének köszönhető, amely vezeti a légitársaság a legnépszerűbb úti cél listáját, majd Thaiföld, Kína, az Indiai-óceán térsége (Srí Lanka, Maldív-szigetek, Mauritius és Seychelle-szigetek) és Ausztrália szerepel a toplistán - tudta meg a Portfolio a légitársaságtól. 

Az európai repülőtereket tömörítő szakmai szervezet, az ACI Europe (Repülőterek Nemzetközi Tanácsa, európai tagozat) statisztikái szerint a tavalyi évben gyorsabb volt a légi utasforgalom növekedése Európában, mint az elmúlt 13 évben bármikor. (Ekkor, 2004-ben nagyban hozzájárult a légiutas-forgalom felpörgéséhez 10 ország, köztük Magyarország EU-csatlakozása. A szervezet előrejelzése szerint 2018-ban is forgalomnövekedés várható, de lassuló ütemben, amit elsősorban az olajár emelkedésével magyaráznak. Ez a tényező valóban nyomás alá helyezi a légitársaságokat, hiszen az áremelkedés közvetlenül hat a működési költségeikre.

Mint a legtöbb légitársaság, az Emirates és a Wizz Air is a piaci viszonyok függvényében változó viteldíjakat kínál az év során. 

A ráfordítási költségek - mint például a magasabb üzemanyagárak - minden piaci szereplőt érintenek, de a Wizz Air jól felkészült arra, hogy az egységköltségeket a lehető legalacsonyabb szinten tartsa. Így egyelőre nem kell a jegyárak emelésével számolni, köszönhetően a robusztus, de egyszerű és jól bevált üzleti modellünknek, és Európában az egyik legfiatalabb és legmagasabb hatékonysággal működő Airbus A320 és A321 repülőgépekből álló flottánknak

- mondták a vállalatnál.

Az Emirates folyamatosan figyelemmel kíséri az üzemanyag árának alakulását, és minden erőfeszítést megtesznek azért, hogy az utasokat megvédjék a költségek alakulásának negatív hatásaival szemben. Emellett persze a hosszú távú üzleti jövedelmezőséget is biztosítaniuk kell, ez nemcsak saját, hanem kereskedelmi partnereik érdeke is.

(Portfolio)

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 23. vasárnap
Zelma, Rajmund
3. hét
Január 23.
Kaposvár napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?