7 °C Budapest

Még ennyi Lada meg Trabant van? Itt a márka szerinti toplista

Pénzcentrum
2011. március 9. 10:02

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közzétett adatok alapján lassuló járműcsere, elöregedő gépkocsipark és kisebb éves futásteljesítmény jellemzi a hazai autósfrontot. Három évtizeddel ezelőtt még csak egymillió autó volt a magyar utakon, jelenleg - a fenyegetően magas benzinárak mellett - körülbelül hárommilliós a magánautópark - írja a Népszabadság.

Száz éve még ezernél is kevesebb, 1958-ban 12,7 ezer darabos volt a személyautó-állomány, mely 1981-ben lépte át a milliós határt, 1990 óta pedig gyorsan bővült és fiatalodott az autópark: akkor az 1,995 millió kocsi átlagkora 16 év volt. Harminckét éve még a 666 ezres személyautópark negyede Zsiguli, illetve Lada volt, Trabantból 120 ezret, Skodából százezret, Wartburgból 83 ezret, Moszkvicsból 44 ezret, Fiatból 20 ezret, Volkswagenből 14 ezret, napjaink listavezetőjéből, az Opelből nyolcezret tartottak nyilván.

Második éve fogy a hazai járműpark, az autópiac visszaesése és a cserék lassulása miatt egyre korosabbak a magyar rendszámú autók. A KSH legfrissebb adatai szerint egy év alatt száznyolcvan nappal öregebb lett a hazai gépjárműállomány. 2011 elején a közúti gépjárművek száma 3,6 millió volt, ezen belül 2,984 millióra csökkent a személygépkocsik száma. 2010-ben 61 ezer autót helyeztek forgalomba, ám egy év alatt többet selejteztek le, így a 2006-os szintre csökkent, ám annál jóval öregebb lett a magyarországi személygépkocsi-állomány, melynek átlagkora 11,3 év.

 


Ezzel még nem is lenne baj, hiszen a jól karbantartott autó biztonságos is, ráadásul a magyar rendszámos személyautók az Eurotax felmérése szerint az európai átlagnál kevesebbet, évente 15 ezer kilométert futottak. Eddig, mert napjainkban érezhetően kisebb a forgalom az utakon, ami nemcsak a literenként négyszáz forinthoz közelítő üzemanyagárakkal magyarázható.

Az újkori magyar autópiac és hazai járműipar fejlődésének, nem utolsósorban a szentgotthárdi Opel, valamint az esztergomi Suzuki megjelenésének eredménye, hogy a lestrapált és 16 évesnél öregebb személyautópark átlagkora 2006-ra 10,3 évre csökkent, napjainkban is Opelből (429 ezer db) és Suzukiból (404 ezer db) van a legtöbb.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Nem csak a környezetvédelem, mint inkább szociális okok miatt késik a többször beígért szigorítás, és az öreg kétütemű autók patyolatakciója, ám így is kikopnak a mezőnyből. 2008. óta lassult a selejtezés: Trabantokból, Wartburgokból és Barkasokból korábban egy év alatt tízezret vontak ki a forgalomból, a kétütemű állomány jelenleg 42 ezer Trabantból, 27 ezer Wartburgból és 1759 Barkasból áll.

A hazai autóparkban 4,5 évvel a Chevroleteké a legfiatalabb állomány, aztán az 5,1 éves KIA, majd a dél-korai konszern másik márkája, a 7,9 éves Hyundai következik. A mezőny legöregebbje a 28,6 éves Datsun, majd az egykori szocialista márkák következnek:a Moszkvics-állomány 28,3 éves, a Polski Fiatoké 24,8 éves, a Trabantoké 24,4 éves, a Zastaváké és a Wartburgoké 24 éves, a Ladáké 22,7 éves.

 

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 16. kedd
Csongor
16. hét
Április 16.
A hang világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem