10 °C Budapest

Felejtsd el az alkudozást! Keményen ráléptek az autókereskedők sarkára

Pénzcentrum
2010. január 26. 05:55

Jelentős átalakulás előtt áll a hazai autófinanszírozási piac, rövidesen olyan változások lépnek életbe, melyek egyrészt korlátozzák a pénzügyi szolgáltatók által kifizethető jutalékok nagyságát, másrészt megváltozik a sikerdíjak kifizetésének módja és menete is. Ez több tekintetben is behatárolja a kereskedők mozgásterét, míg korábban a hitel nagyságával arányosan - a közvetítői jutalékoknak köszönhetően - tudtak engedni a vételárból, addig a jutalékplafon és a részletekben történő sikerdíj-kifizetés bevezetését követően már nem lesz tere az alkudozásnak.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletet (PSZÁF) által közzétett tájékoztató szerint több ponton is szigorodnak a szabályok. A legfontosabb elemek egyike, hogy csökken a kereskedőknek a pénzügyi szolgáltatók által kifizetett jutalék nagyága, továbbá a kifizetés a korábbi gyakorlattal ellentétben nem egyösszegben, hanem a futamidő alatt egyenletesen történik majd.

A felügyeleti anyag szerint kiemelten kockázatosnak minősül minden olyan konstrukció, amelyben az ügynöknek kifizetett jutalék meghaladja a közvetített hitelösszeg 12%-át. Ez a plafon előbb 2010. július 1-jétől 9%-ra, majd 2011. január 1-jétől 5%-ra mérséklődik.

A felügyeleti útmutató iránymutatásai szerint a finanszírozott személygépkocsi életkora nem haladhatja meg a 15 évet (haszongépjárműveknél a 12 évet), az ügyfeleknek pedig legalább negyedévente tőke, illetve kamattörlesztést kell teljesíteniük. Az ügyfelekre vonatkozó további kritérium, hogy a hitelbírálathoz vagy egy munkáltatói igazolást, vagy egy APEH jövedelemigazolást, vagy két havi - munkabér átutalást is tartalmazó - bankszámlakivonatot be kell mutatniuk a finanszírozó felé.

Akciós hitelből adósságcsapdába: kinek van 55 % önrésze manapság?

A válság hatására 2009-ben az előző évi mérték felére csökkentek az eladások, a felügyelet által bevezetett szigorítások - melyek 96 hónapban maximálták a futamidőt és 80 %-ban a finanszírozási arányt - még szűkebb keretbe zárták az egyébként mentőövért esedező autófinanszírozást. A 2009-es végén a Magyar Nemzeti Bank javaslata által elfogadott kormányrendelet tovább redukálja a keretszámokat

Eldőlt: így maximálja a kormány a jelzálog- és gépjárműhitelek mértékét

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A rendelet értelmében gépjármű-hitelezés esetén a vásárlásra nyújtott hitel futamideje nem lehet hosszabb 84 hónapnál (7 évnél). Forinthitel esetében a hitel nem lehet nagyobb, mint a jármű piaci értékének 75%-a, euró alapú hitel esetében 60%-a, egyéb deviza - például svájci frank - esetében 45%-a. Lízingelés esetében 80%, 65% és 50% az irányadó számok.

A rendelet szerint az autófinanszírozással kapcsolatos előírásokat március 1-jétől kell alkalmazni, míg a hitelezhetőségi limittel kapcsolatos szabályozás júniusban lép hatályba. Az MNB statisztikái 292,1 milliárd forintnyi lakossági gépjárműhitelt tartanak nyilván (ez korábban a 350 milliárd forintot is meghaladta), az új kihelyezések mértéke elenyésző. Az állomány 90%-a svájci frank alapú. Az ügyfeleket terhelő átlagos kamat mértéke a 2008-as év végén még 12,5% volt, amely a tavalyi év során a 18%-ot is meghaladta, majd az év végére 17,1%-ra mérséklődött.

A finanszírozók a kockázatok mérséklődését, valamint hitelkamatok csökkenését várják a jutalékplafontól, a kereskedőknek viszont átmeneti bevételkiesést hozhatnak a változások. A vásárlók több szempontból is nehezebb helyzetbe kerültek, ha egyáltalán új autó vásárlása mellett döntenek. Az alkudozást elfelejthetik, a korábbinál magasabb önrészt kell felmutatniuk, a rövidebb futamidő és a kedvezőtlenebb kamatszint miatt magasabb havi részletekre számíthatnak.

Ezeket NEM SZABAD kimondani, amikor autót vásárolsz!

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 7. péntek
Gizella
18. hét
EZT OLVASTAD MÁR?