A bevezetett roncsprémium-akcióknak köszönhetően idén a vártnál jobb készpénzpozícióban, de nem jobb eredménnyel zárnak az európai autógyártók, és a válság előtti keresleti szint elérésére 2014-ig nincs is esély. A roncsprémium hosszú távú ártorzító hatása kivédhetetlen.
Az év elején vártnál lényegesen kisebb készletekkel, sokkal jobb cashflow-pozícióban, de alig jobb eredménnyel zárják majd 2009-et az európai autógyártók, állítja legfrissebb elemzésében a Calyon Bank ágazati szakértője, Christophe Boulanger. A német, a francia és a most induló angol keresletösztönzési akciók sikere révén Európában a gyártók megszabadulnak a felhalmozott készletektől, ám ez hiába javítja cashflow-pozíciójukat, eredményüket nem javítja számottevően, mert a programok főként az eleve alacsonyabb árrésű A és B kategóriás autókat érintik, és ezeket csak rendkívül nyomott áron tudják értékesíteni.
Boulanger szerint a német akció keretében idén összesen mintegy másfél millió autót adnak el, ám ennek csak mintegy fele a nettó keresletösztönzés, azaz az olyan értékesítés, amely az akció nélkül nem jött volna létre. A franciáknál ugyanez a szám 300 ezer darab. A többi - olasz, spanyol, luxemburgi, portugál és osztrák - akciók európai szemmel önmagukban nem mérhető hatásúak, részben azért, mert nem annyira a kereslet ösztönzésére, mint inkább a CO2-kibocsátás csökkentésére irányultak. Mindent egybevetve Boulanger szerint a programok idén 2 millió darabbal növelik az európai újautó-értékesítést, így az eladások "csak" 8,5 százalékkal esnek vissza 2008-hoz képest, összesen 12,4 millió darabra.
Csakhogy a most felpörgetett kereslet később visszaüt. 2010-re korábban már a piac stabilizálódását, sőt enyhe emelkedését prognosztizálták, most azonban jövőre is 8 százalék körüli visszaesést vetít előre az elemzés. Az elemző szerint ez még akkor is igaz, ha több országban a roncsprémium valamilyen szintű fenntartásával számolunk, hiszen a politikának nem érdeke, hogy a 2009-ben megmentett ágazatot 2010-ben újabb jelentős keresletcsökkenés mellett magára hagyja. Boulanger szerint enyhe növekedésre csak 2011-től lehet számítani, akkor a kifutó programokat és a nyomukban megmaradó alacsony árakat már ellensúlyozhatja a gazdasági növekedés. Az európai gépjárműkereslet azonban mindent egybevetve sem érheti el a válság előtti szintet 2014 előtt.
A válság két legnagyobb nyertese a Fiat és Volkswagen lehet. Előbbi azért, mert legnagyobb erőssége éppen az A és B kategóriás autók gyártása, ráadásul ezek többségét Lengyelországban állítja elő, ahol a január óta 26 százalékkal gyengült zloty miatt autónként mintegy 1000 eurós értéknövekedést mutathat fel a cég. A Volkswagen azért kerülhet ki jól a válságból, mert korábban felhalmozott 10 milliárd eurós készpénzpozícióját kihasználva rendkívül agresszív stratégiát folytat. Az elemzés példaként említi a Golf VI árazását, amelynél a 2500 euró állami támogatást a cég további 4600 eurós árengedménnyel fejelte meg, az így kialakuló 10000 euró alatti induló ár pedig alacsonyabb a kifutó Polo modell listaáránál is.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Boulanger szerint a válság előtti idők azonban már sohasem térnek vissza. A méretgazdaságosság minden korábbinál jobban felértékelődik a jövőben, és az ágazat jövedelmezősége csak akkor biztosítható, ha a gyártók jelentős hatékonyságnövelési és kiadáscsökkentési akciókat hajtanak végre. Ezek a fejlesztések azonban éppen az enyhe felívelés korában érnek majd be, s emiatt rendkívül nehéz lesz elfogadtatni őket a szakszervezetekkel - véli az elemző.
Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
-
Az élhetőbb városokban az ingatlanok is felértékelődnek (x)
Minél több szolgáltatás és zöld van a közelben, annál jobban.
- Szabotázsakciók Franciaországban az olimpiai megnyitó napján - a nap hírei
- Hét szerrel bővült a tiltott dizájnerdrogok listája
- Kokain, „meth” és euró a buszban – videó
- Kiszorult az Apple a legnagyobbak közül Kínában
- Beindul az olimpia: a páston Szilágyi Áron, a pályán a férfi kézisek, a medencében a női pólósok
- Repeszt a Balaton felé a MÁV által bérelt mozdonyok első példánya
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
Future of Finance 2024
Sustainable World 2024
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1722003032-fYemjX2BC_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1721995899-XEn3OCP2C_sm.jpg)
![](https://www.hellovidek.hu/images/site/articles/lead/2024/07/1721916051-kHrQJn3Mh_md.jpg)