12 °C Budapest

Akár 40 forintot is fizethetünk kilométerenként az autópályán

Pénzcentrum
2007. március 23. 10:30

A költségvetés kilencvenmilliárd forintjába kerülhet, ezért az Országgyűlés jóváhagyását kéri az elektronikus útdíjrendszer kiépítéséhez a kormány - írja a Népszabadság.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Az elektronikus útdíjrendszernek legkésőbb 2009 januárjára 3100 kilométer autópályán, autóúton és főúton kellene kiépülnie. A becslések szerint 26,4 milliárd forintba kerülő beruházás megvalósítása magánbefektetők feladata lenne, a rendszer tenderét kiíró KKK csupán a megtett úttal arányos díjakat számlázó rendszer szolgáltatásaiért fizetne. Méghozzá öt éven keresztül, összesen 69,3 milliárd forint értékben.

A költségvetésnek az Európai Unió (EU) irányelveinek megfelelő, a megtett úttal arányos díjszedés bevezetése öszszesen 92,8 milliárd forintjába kerülne 2013-ig. Kiépítése mellett szól azonban, hogy a számítások szerint a szolgáltatói díjak és egyéb költségek elszámolása után a rendszer öt év alatt 235 milliárd forint nettó bevétellel gazdagítaná az államkasszát.

Emellett az előterjesztés szerint a rendszer hozzájárulhatna a közúti visszaélések, bűncselekmények visszaszorításához is. A gyorshajtók számára üzenetértékű lehet, hogy a 130 kilométer/órás engedélyezett sebességű sztrádák új ellenőrző rendszerének képesnek kell lennie a 200 kilométeres sebességgel haladó járművek 95 százalékának azonosítására is. További előny lehet: megszűnne a jelenlegi átalánydíjas matricás rendszer "igazságtalansága". Azaz, míg ma az autópályákon gyakran közlekedők éppen annyiért válthatnak matricát, mint az alkalmi úthasználók, az új rendszerben minden autós az általa igénybe vett szolgáltatásoknak megfelelő díjat fizeti majd.

Mivel a matricás rendszer a személygépkocsik számára 2013-ig fennmarad, ezzel az igazsággal elsőként a tehergépkocsik, autóbuszok üzemben tartói szembesülnek. Mai árakon számolva a 3,5 tonnánál nagyobb kéttengelyes tehergépkocsik és az összes autóbusz kilométerenként 27 forintért használhatja majd a díjas útszakaszokat. A 3,5 tonna feletti háromtengelyesek 33, a négy- vagy többtengelyesek 40 forintot fizethetnek kilométerenként.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A gazdasági tárcánál úgy számolnak: ha az Országgyűlés április közepéig megadja a felhatalmazást a szolgáltatásvásárlási tender kiírására, a tárgyalásos eljárás győztesével az év vége előtt aláírhatják a szerződést. Az optimista forgatókönyvek szerint így a rendszer már 2008 végén indulhat.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 16. szombat
Gál
41. hét
Október 16.
Élelmezési világnap
Október 16.
A kenyér világnapja
Október 16.
Blog akciónap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?