4 °C Budapest

Kikapcsolás túlfizetéssel: hajmeresztő rezsitörténetek

Pénzcentrum
2013. február 14. 17:26

Tömegesen érkeznek a fogyasztói panaszbeadványok a Magyar Energia Hivatalhoz az energiaszolgáltatók tevékenységével kapcsolatban, de a fogyasztóvédelmi hatóság is kiemelten foglalkozik a témával. Értesüléseink szerint jóval több mint tízezer ügy kezelése van folyamatban a hivatalnál, ez azonban vélhetően csak a jéghegy csúcsa - írja a Napi Gazdaság.

Noha az energiaiparban vannak a legszigorúbb fogyasztóvédelmi szabályok Magyarországon - mivel a szektor kiemelt fontosságú alapszolgáltatást biztosít - , mégis számtalan negatív visszajelzés jut el a szolgáltatók elszámolási, számlázási, kikapcsolási és panaszkezelési gyakorlatával kapcsolatban a fogyasztóvédelemhez és a Magyar Energia Hivatalhoz. Az energetikára nemzetközi viszonylatban is kiemelt fogyasztóvédelmi előírások vonatkoznak.

Itthon az energiaellátással kapcsolatos fogyasztóvédelmi feladatokat a Magyar Energia Hivatal (MEH) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) látja el. A MEH foglalkozik a szolgáltatás minőségével, a jogszabályokban előírt ügyfélkezelési feladatokkal és a szabálytalan vételezéssel kapcsolatos lakossági panaszokkal, míg az NFH a számlázással kapcsolatos panaszügyintézést végzi.

Dagad a dosszié

A Magyar Energia Hivatal évente dinamikusan növekvő mennyiségű ügyet kezel, 2012-ben közel négyezer panasz érkezett, melyek jelentős többségét lakossági fogyasztók küldték be - tudtuk meg a MEH-től. A lap értesülései szerint azonban összességében mintegy 12 ezer panaszos ügy van a hivatal előtt.

A tavalyi panaszok több mint fele szerződésszegéssel volt kapcsolatos. Mivel minden egyes panaszt egyedileg vizsgál a hivatal, az ügyek kezelésének és kivizsgálásának ideje eltérő, átlagban 120 napot vesz igénybe, melybe beletartozik az ügy elbírálásához szükséges valamennyi adat és dokumentum beszerzése érdekében a fogyasztóval folytatott levelezés is.

A 2008 és 2012 között kezelt panaszok 37,5 százalékát találta jogosnak a MEH, a reklamációt a fennmaradó 62,5 százalékban elutasították. Bár ez utóbbiak száma magasnak tekinthető, ráadásul sok panaszt a felhasználó visszavont, az igazoltan sérelmes ügyek száma így is igen jelentős. Nyilvánvaló mindemellett, hogy ez az esetszám csak a töredékét jelentheti a valóban megtörtént, ám a (főleg kis) fogyasztók által nem realizált szolgáltatói hibáknak. Ha a módszert nem is, a szektor szigorúbb szabályozását célzó szándékokat ez mindenképpen igazolni látszik.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Kikapcsolás túlfizetéssel

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is kiemelten foglalkozik a témával, az elmúlt időszakban számos, a szolgáltatók tevékenységével kapcsolatos eljárás folyt. Súlyosbító körülmény lehet, hogy a panaszokra nem egyszer érdemi választ sem adnak az ügyfélnek a szolgáltatók

Az esetek között például előfordult olyan, amikor annak dacára kapcsolták le a fogyasztót, hogy 80 ezer forintos túlfizetéssel rendelkezett. Az is megtörtént, hogy a fogyasztó mérőórája meghibásodott, azonban a szolgáltató a hibás mérés időszakára nem a hatályos jogszabály szerinti kétéves elévülési idővel számolta ki a korrekciós számlát, hanem öt évre visszamenőleg követelte a fogyasztás díját. Egy másik esetben a fogyasztó egy kétmilliós, később 750 ezer forintra módosított villanyszámlát kapott. Kiderült, hogy a magas összeg a mérőóra öt éven át tartó hibás leolvasására vezethető vissza, ugyanis a leolvasó az óra utolsó karakterét tévesen, tizedes számként vette figyelembe. Ezt azonban a szolgáltatói bürokratikus gépezet elsőre a fogyasztó hibájának tulajdonította,, jókora tartozást állapítva meg.

Amennyiben a Magyar Energia Hivatalhoz beérkezett panaszt jogosnak minősítik, a hivatal kötelezi a társaságot a határozatban foglaltak végrehajtására. Az NFH a szabályok megszegése esetén bírságot vethet ki, a fogyasztó pedig kötbérre tarthat igényt - a hatóság milliós nagyságrendű bírságot is szabott már ki.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 11. csütörtök
Árpád
50. hét
December 11.
Nemzetközi hegynap
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 10. 20:54