1 °C Budapest

Kikapcsolás túlfizetéssel: hajmeresztő rezsitörténetek

Pénzcentrum
2013. február 14. 17:26

Tömegesen érkeznek a fogyasztói panaszbeadványok a Magyar Energia Hivatalhoz az energiaszolgáltatók tevékenységével kapcsolatban, de a fogyasztóvédelmi hatóság is kiemelten foglalkozik a témával. Értesüléseink szerint jóval több mint tízezer ügy kezelése van folyamatban a hivatalnál, ez azonban vélhetően csak a jéghegy csúcsa - írja a Napi Gazdaság.

Noha az energiaiparban vannak a legszigorúbb fogyasztóvédelmi szabályok Magyarországon - mivel a szektor kiemelt fontosságú alapszolgáltatást biztosít - , mégis számtalan negatív visszajelzés jut el a szolgáltatók elszámolási, számlázási, kikapcsolási és panaszkezelési gyakorlatával kapcsolatban a fogyasztóvédelemhez és a Magyar Energia Hivatalhoz. Az energetikára nemzetközi viszonylatban is kiemelt fogyasztóvédelmi előírások vonatkoznak.

Itthon az energiaellátással kapcsolatos fogyasztóvédelmi feladatokat a Magyar Energia Hivatal (MEH) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) látja el. A MEH foglalkozik a szolgáltatás minőségével, a jogszabályokban előírt ügyfélkezelési feladatokkal és a szabálytalan vételezéssel kapcsolatos lakossági panaszokkal, míg az NFH a számlázással kapcsolatos panaszügyintézést végzi.

Dagad a dosszié

A Magyar Energia Hivatal évente dinamikusan növekvő mennyiségű ügyet kezel, 2012-ben közel négyezer panasz érkezett, melyek jelentős többségét lakossági fogyasztók küldték be - tudtuk meg a MEH-től. A lap értesülései szerint azonban összességében mintegy 12 ezer panaszos ügy van a hivatal előtt.

A tavalyi panaszok több mint fele szerződésszegéssel volt kapcsolatos. Mivel minden egyes panaszt egyedileg vizsgál a hivatal, az ügyek kezelésének és kivizsgálásának ideje eltérő, átlagban 120 napot vesz igénybe, melybe beletartozik az ügy elbírálásához szükséges valamennyi adat és dokumentum beszerzése érdekében a fogyasztóval folytatott levelezés is.

A 2008 és 2012 között kezelt panaszok 37,5 százalékát találta jogosnak a MEH, a reklamációt a fennmaradó 62,5 százalékban elutasították. Bár ez utóbbiak száma magasnak tekinthető, ráadásul sok panaszt a felhasználó visszavont, az igazoltan sérelmes ügyek száma így is igen jelentős. Nyilvánvaló mindemellett, hogy ez az esetszám csak a töredékét jelentheti a valóban megtörtént, ám a (főleg kis) fogyasztók által nem realizált szolgáltatói hibáknak. Ha a módszert nem is, a szektor szigorúbb szabályozását célzó szándékokat ez mindenképpen igazolni látszik.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 917 331 forintot 10 éves futamidőre már 6,55 százalékos THM-el,  havi 214 520 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,73% a THM, míg a MagNet Banknál 6,85%; az Erste Banknál 6,91%, a K&H Banknál 6,98%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Kikapcsolás túlfizetéssel

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is kiemelten foglalkozik a témával, az elmúlt időszakban számos, a szolgáltatók tevékenységével kapcsolatos eljárás folyt. Súlyosbító körülmény lehet, hogy a panaszokra nem egyszer érdemi választ sem adnak az ügyfélnek a szolgáltatók

Az esetek között például előfordult olyan, amikor annak dacára kapcsolták le a fogyasztót, hogy 80 ezer forintos túlfizetéssel rendelkezett. Az is megtörtént, hogy a fogyasztó mérőórája meghibásodott, azonban a szolgáltató a hibás mérés időszakára nem a hatályos jogszabály szerinti kétéves elévülési idővel számolta ki a korrekciós számlát, hanem öt évre visszamenőleg követelte a fogyasztás díját. Egy másik esetben a fogyasztó egy kétmilliós, később 750 ezer forintra módosított villanyszámlát kapott. Kiderült, hogy a magas összeg a mérőóra öt éven át tartó hibás leolvasására vezethető vissza, ugyanis a leolvasó az óra utolsó karakterét tévesen, tizedes számként vette figyelembe. Ezt azonban a szolgáltatói bürokratikus gépezet elsőre a fogyasztó hibájának tulajdonította,, jókora tartozást állapítva meg.

Amennyiben a Magyar Energia Hivatalhoz beérkezett panaszt jogosnak minősítik, a hivatal kötelezi a társaságot a határozatban foglaltak végrehajtására. Az NFH a szabályok megszegése esetén bírságot vethet ki, a fogyasztó pedig kötbérre tarthat igényt - a hatóság milliós nagyságrendű bírságot is szabott már ki.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 15. vasárnap
Valér
50. hét
December 15.
Advent (3.)
December 15.
A tea világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33