Emelkedhetnek bármilyen mértékben a lakásárak és mozdulhatnak kedvezőtlen irányba a reálkeresetek, a bankoknak mindig is az marad az érdekük, hogy az átlagpolgár képes legyen jelzáloghitelükkel ingatlanhoz jutni. Ez a motiváció a tengerentúlon már rendkívül sok kreatív lakáshitel-konstrukciót szült, melyek némelyike a hazai piacra is beszivárgott. Jelen összeállításunkban egy kissé extrém és meglehetősen érdekes hitelt mutatunk be, mellyel az Egyesült Államokban már sokaknak meggyűlt a baja. Annak ellenére is megéri az alábbi példa tanulmányozása, hogy Magyarországon (még?) nem létezik ezen termék konkrét megfelelője, viszont sokat lehet tanulni az elrejtett buktatókból.
Mit is kell tudni a változó-kamatozású jelzáloghitelről?
A tengerentúlon ARM-nek (adjustable-rate mortgage) nevezett konstrukció meglehetősen jól reklámozható, hiszen igaz lehet rá a következő megkapó szlogen: "lakáshitel 1%-os induló kamattal"! A probléma sokkal nagyobb, mint azt az "induló" szócska sejtetni engedi, lássuk hát, milyen tényezőkre kell odafigyelni!
- induló kamat: ez a kamatláb az USA-ban általában 1-4 százalékponttal marad el a hagyományos 30 éves fix kamatú jelzáloghitelek rátájától, nem nehéz hát a kreatív konstrukciókhoz ügyfelet fogni
- kamatperiódus: a kamat csak a kamatperiódusok végén változik, egy perióduson belül fix. Minden periódus ugyanolyan hosszú.
- index: mivel változó kamatozásról van szó, a kamat mértéke mindig egy index-számhoz van kötve, ezek együtt mozognak, de nem egyeznek meg teljesen, hiszen a bank a saját marzsát ráteszi az indexre. (Ez a marzs általában fix mértékű a hitel teljes futamideje alatt.) A kamat mértéke tehát a kamatperiódus végén a következő periódusra vonatkozóan az adott index és a marzs összegeként határozódik meg.
Néhány jól csengő extra...
Ebben persze eddig nincs semmi rendkívüli, ezen alapokhoz azonban számos, opcióként kérhető faktor hozzájön, melyek segítségével kivitelezhető, hogy valaki a futamidő végén többel tartozzon, mint amikor megkezdte a törlesztést. Nézzük, miket is kell számba venni, hogy ne érjen meglepetés!
- Kamatsapka: a kamatplafon vonatkozhat a teljes futamidőre, mely gyakorlatilag azt jelenti, hogy adott mértéknél többel nem emelkedhet hitelünk kamata a futamidő alatt a kezdeti értékhez képest, függetlenül attól, hogy az index mekkora elmozdulást mutat. A kamatsapkának létezik periodikus fajtája is, melynél az egyik kamatperiódusról a másikra bekövetkező kamatemelkedés mértékét maximalizálják, nehogy túl hirtelen ugorjon meg a törlesztő-részlet.
- Törlesztő-részlet plafon: a kamatsapka mintájára működik, segítségével az aktuális törlesztő-részlet százalékában megszabható, hogy milyen mértékben emelkedhet az egyik periódusról a másikra a havi törlesztés.
Gondolkodjunk egy kicsit!
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ha kicsit belegondolunk a marketing szempontból kétségkívül ütős extrákba, beláthatjuk hogy a törlesztő-részlet növekedésének maximálása negatív amortizációhoz vezethet, hiszen a törlesztésünk kamat része egy indexhez van kötve, mely akár a maximáltnál magasabb részletet kívánhatna meg, összességében tehát folyamatosan nőhet a fennálló tartozás mértéke. (Ebbe a csapdába a tengerentúlon jó néhányan belesétáltak...)
A negatív amortizáció egy bizonyos mérték felett persze már a banknak sem jó, hiszen nem lesz elegendő fedezete, ezért a konstrukciókba beépítettek egy limitet (általában az eredeti tőketartozás 110-125%-a), melynek elérésekor a minimális törlesztés mértéke automatikusan arra a szintre emelkedik, mely mellett hitel a futamidőn belül teljes egészében visszafizethető. A törlesztő-részlet plafon innentől fogva érvényét veszti, a havi terhek emelkedésének mértéke pedig igen számottevő lehet.
Néhány további érdekesség...
Érdemes kiemelni, hogy számos konstrukció esetében egyetlen hónapig tart a bevezető kamat időszaka, így a hirdetések ugyan megkapóak tudnak lenni, de gyakorlatilag semmit nem mondanak el a hitel lényegéről.
Egyes hiteleknél az is előfordulhat, hogy a kamat havonta változik, a törlesztő-részletet azonban csak évente módosítják...utólag persze meg kell fizetni az elmúlt periódus alatt felhalmozódott, kifizetetlen kamattartozásunkat, melyet hozzáírnak a fennálló tartozás egyenlegéhez.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








