22 °C Budapest

Csak az önként megadott adatainkat kezelheti a bank

Pénzcentrum
2010. március 2. 10:02

Nem kérhetnek a bankok személyi adatokat pénzbefizetéshez - döntött egy konkrét esetben a Legfelsőbb Bíróság (LB), igazat adva az adatkérést kifogásoló ügyfél panaszának - írja a Napi Gazdaság.


Az első fokú bíróság még a banknak adott igazat, a másodfokú bíróság és az LB azonban már az ügyfél javára döntött egy banki pénzbefizetés mellé kért személyes adatokkal kapcsolatos ügyben. Még 2007-ben egy banki ügyfél két esetben is pénzt szeretett volna befizetni bankjában a saját számlájára. A bank a pénzbefizetést mindaddig megtagadta az ügyfélétől, ameddig az ügyfél nem járult hozzá a személyi adatai (név, lakcím, személyi igazolvány szám) rögzítéséhez.

Az ügyfél bírósághoz fordult és az ügy évek alatt egészen az LB-ig jutott, ahol a bírák végül az ügyfél javára döntöttek. A bank kötelessége ugyanis a szerződéses kapcsolat miatt az ügyfele pénztári befizetésének teljesítése, adatokat pedig csak az ügyfél hozzájárulásával gyűjthet. A hozzájárulás az adatvédelmi törvény 2.§ 6. pontja értelmében: az érintett kívánságának önkéntes és határozott kinyilvánítása, amely megfelelő tájékoztatáson alapul, és amellyel félreérthetetlen beleegyezését adja a rá vonatkozó személyes adatok - teljes körű vagy egyes műveletekre kiterjedő - kezeléséhez. A bank pedig nem rendelkezett az önkéntes hozzájárulással.

Az ítélet a bankot a jogosulatlanul gyűjtött adatok törlésére és a perköltség megfizetésére kötelezte. Az ügyfél az esetével kapcsolatban az Alkotmánybírósághoz is írt egy beadványt, így a jövőben általánosságban is születhet bírósági határozat a kérdésben.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 12. szerda
Pongrác
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 12. 05:44