Első alkalommal kerül sor néhány nap múlva Magyarországon arra, hogy egy képzőművészeti aukción az úgynevezett limitárakat is használják. Ezzel a technikával átláthatóbbá válik az árverés eredménye, de az újítás a potenciális vásárlók felé is egy fontos gesztust jelent. A módszer a Pintér Galéria és a MissionArt Galéria május 19-én megrendezendő budapesti árverésén debütál.
A magyar aukciókon sokszor megforduló gyűjtők számos alkalommal találkozhattak már azzal a helyzettel, hogy az árverésen egy bizonyos műtárgyat látszólag megvásárolt valaki - hiszen valamilyen áron leütötte azt az árverés vezető - ám az aukciót követően 1-2 hét elteltével mégis megtalálható volt ugyanez az alkotás a galéria kínálatában. Az esetek jórészében természetesen nem arról volt szó, hogy a licitáló meggondolta magát...
Számos alkalommal előfordul, hogy az aukciót megelőzően egy-egy műtárgyat csak olyan feltétellel ad oda a beadó a galériának, ha az garantálja, hogy egy adott összeghatár felett adja csak el azt az árverésen. A feltétel biztosítására elvileg alkalmas lenne a kikiáltási ár. Bevett technika azonban, hogy az induló összeget valamivel a valósi érték alatt határozzák meg az aukció vezetői, hiszen ezzel csinálnak kedvet a gyűjtőknek arra, hogy ajánlatot tegyenek. A licitálás folyamán aztán - jó esetben - a kialakuló versenynek köszönhetően egyre magasabbra szökik az ár. A fokozott pszichés helyzetnek köszönhetően minden szereplő kicsit túllépheti az általa eredetileg kigondolt értékhatárt, így az aukción résztvevők is izgalmas élményben részesülhetnek és a műtárgy is magas áron kél el. Ha esetleg mégsem kezdik el felsrófolni az árakat a licitálók, ilyenkor lépnek be az aukciót szervezők valamilyen módszerrel annak biztosítására, hogy az adott limitár felett üsse le az alkotást az árverésvezető. A magyar aukciós piacon számos technikát alkalmaznak erre, persze hol feltűnőbben, hol pedig igazán profi módon: néha telefonos licitek, néha beépített tárcsaemelgetők segítenek abban, hogy az adott műtárgy átlépje a beadó által meghatározott védő árat.
Hogy erre miért van szükség?
Csak a legkézenfekvőbbeket említve: egyrészt mindenki szívesebben és bátrabban licitál abban az esetben, ha sorra kelnek el magas áron az alkotások. Másrészt pedig az aukciót szervező cég is büszkén hangoztathatja, hogy hány száz millió, esetleg hány milliárd összforgalmat ért el az árverésen - ezzel is emelve nimbuszát a gyűjtők és a nagyközönség szemében.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A május 19-én első alkalommal közös árverést rendező MissionArt Galéria és Pintér Aukciósház vezetői úgy döntöttek, hogy tiszta vizet öntenek az aukciós pohárba, és ahelyett, hogy valótlan liciteket szerveznének, inkább bevezetik itthon is a Nyugat-Európában már bevált módszert, nevezetesen, hogy az árverés vezető az adott műtárgy bemutatásakor bejelenti, hogy az alkotás limitáras. Az egyik galériavezető pedig addig folyamatosan emelgeti az erre a célra kijelölt tárcsát, amíg az el nem éri a meghatározott összeget. Amennyiben versenytársra talál, úgy biztos, hogy a limitár felett ütik le az alkotást. Ha pedig a galériavezetőé az utolsó licit, tudni lehet majd, hogy az adott műtárgy nem érte el a védőár szintjét.
A pozitív újításnak az átláthatóság, tisztaság miatt van nagy szerepe. A vevőbarát-módszer bevezetésével az árverést szervező galériáknak nem titkolt célja, hogy visszaadja a (jogosan) kissé bizalmatlanná vált vásárlók hitét az árverések iránt. A technika most debütál Magyarországon és előbb-utóbb talán a többi aukciósház is belátja, tiszta lapokkal jobban megéri játszani.
Rengeteg magyar fektette ide a pénzét: most látszik csak igazán, mekkora bukta lehet belőle 2026-ban
Az egyik magyarázat szerint a kriptokultúra nem volt hajlandó felnőni, és ez távol tartja a potenciális befektetőket.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.







