Sigmund Freud osztrák neurológus szerint az embereket és cselekvéseiket az agy tudatalatti része irányítja, korlátozza és határolja be. De hogy kapcsolódik mindez az üzleti élethez és a befektetésekhez? Úgy, hogy emlékeink és tudatalatti világunk befolyásolja döntéseinket, ezáltal hozhatunk jó, vagy éppenséggel rossz határozatokat.
Freud pszichoanalitikus kutatásaiban kimutatta, hogy az emberek cselekedeteit nagy részben az emlékei határozzák meg, így például az, hogy milyen volt a viszonya gyermekkorában a szüleivel, nagyszüleivel, az iskolában a barátaival, és még sorolhatnánk tovább. Freud-i elszólás az, ha valaki kimond egy szót vagy mondatot, és mást ért alatta. A pszichoanalitikus úgy fogalmazott, hogy "mondasz valamit, de ez alatt az édesanyádat érted". Vagyis, tovább elemezve a kijelentést, bármi, amit mondunk, teszünk vagy gondolunk, azt valaha gyermekkori fejlődésünkkor a szüleink befolyásolták, és így lettünk azzá, amik vagyunk.
Nos, az üzleti életben ez a teória úgy jelentkezik, hogy az 'egot' -azaz a lelkünket- számos érzelem és emlék befolyásolja, olyanok is, amiről nem is gondolnánk, hogy még emlékszünk rá, vagy amelyek nem is fontosak számunkra. Egy adott helyzetben döntéshozatalnál mindig befolyásolja a lényünket a múltunk. Így minden ember más és más módon reagál az impulzusokra és a különböző helyzetekre. Egy közös azonban: az embereket az érzelmek irányítják, nem pedig a racionalitás.
Meglepő lehet az a tény azon férfi olvasóink számára, akik meg vannak győződve arról, hogy mindig a 'józan' eszük vezérlik őket, hogy a tudatalatti világuk és soha be nem vallott titkaik irányítják és határozzák meg minden egyes döntésüket. Az üzleti élet jeles képviselői, a befektetők, mit sem tudnak arról, hogy milyen irracionális is az, amit csinálnak. Csak éppen hajlamosak vagyunk elfelejteni az érzelmi kitöréseket, miközben valamilyen adatot elvesztettünk, vagy értékéből veszített a részvényünk a tőzsdén.
James Hollis szerint - Hollis a Jung-féle irányelvet képviselte, mely a Freud-i mellett a másik legfontosabb- a férfiakat a titkaik befolyásolják, uralják és irányítják egyben. Talán ez magyarázatot ad mindarra, hogy miért válik sok befektetés veszteségessé a rossz döntések által. Mint ahogy Jung is mondta, 'Bejön egy páciens a rendelőmbe eltitkolva valamit, amit senki sem ismer. Ha megtudom, hogy mi a rejtegetett dolog, akkor a kezemben van a gyógyítás kulcsa'. Máskülönben nem tudunk segíteni azokon, akiket nem ismerünk igazán. Valójában a titok az, ami a férfiak számára a belső szabotőr.
Ezzel magyarázható, hogy miért kötnek a teremtés koronái kockázatos üzleteket és tőzsdéznek inkább, minthogy hosszú távú befektetésekbe ruházzanak be. A négy legfontosabb 'titok', ami a férfiak döntéseit befolyásolja, a következő:
· Merev szabályok- minden férfi maximálisan meg akar felelni a családjának, a társadalomnak, a barátainak, a főnökének, és mindenek felett a szerelmének. Ha valamilyen sérelem éri környezete által, akkor már meg is van a probléma: biztosan romlik a teljesítménye a munkában.
· Félelem és paranoia- A világ tele van veszélyekkel- mondja Hollis. A férfiak is félnek olykor és bizonytalanok, csak ezt az érzést elfojtják magukban és 'macsó' viselkedésükkel kompenzálják a tőzsdén.
· Érzelmek elnyomása- a társadalom hibája az, hogy a férfiaknak azt tanítják, hogy fojtsák el érzéseiket és temessék mélyen magukba. Sokkal kiegyensúlyozottabbak azok, akik találnak egy olyan társat, akiben megbíznak és akivel megoszthatják örömüket és gondjukat egyaránt.
· A belső 'nő'- bár egy kicsit furcsán hangzik, de igen, mindenkiben lakozik egy női lélek, ami ugyanúgy irányítja a cselekedeteket, mint az érzelmek. A férfiak félnek ettől a lénytől, letagadják és titokban tartják. Ezért kialakul egy olyan 'macsó' imázs, miszerint a férfiak egyedül is képesek mindent véghez vinni, és nincs szükségük arra, hogy érzéseiket megosszák egy másik emberrel.
Az üzletemberek maguk alatt vágják a fát ezzel a négy elvvel. A befektetésekhez szükséges döntéseket láthatatlanul vezérlik ezek a szempontok. John C. Scott pszichiáter és a Harvard Egyetem professzora az 'Ésszel a pénz felett' című könyvében különböző befektetői típusokat mutat be, és mint kiderül, lényegében az érzelmek által befolyásolt tulajdonságaik különböztetik meg őket.
Vannak olyan típusú egyének, akikben nagyon erősen él a 'csak azért is'. Érzelmeik nagy részben befolyásolják őket, hiszen sokszor hoznak döntést hirtelen felindulásból. Ők azok, akiknek mindig nyerniük kell, de sohasem veszíthetnek. Legalábbis nem vallják be. A lobbanékony 'versenyzők' igen fontos ismérve, hogy egyedül belső megérzésükre hagyatkoznak. Érzelmek és nyers optimizmus az, ami őket irányítja. A szerencsejátékokat kedvelő típusokba azokat soroljuk, akik nagy összegeket kockáztatnak, és ha veszítenek, akkor is biztosak abban, hogy a következő alkalommal nagy summa üt a markukat. A mindenen aggódó befektetők a saját maguk ellenségei az állandó agonizálással és azzal, hogy minden döntést ezerszer gondolnak át. A kockázat-kerülő 'nyertesek' a család érdekeit figyelembe véve nem kockáztatnak, szépen építgetik a jövőjüket. Nem nyernek óriási összegeket, de nem is bukják el pénzüket. Az utolsó típusba azok a szerencsés emberek tartoznak, akik alkalomadtán hatalmas összegekbe fektetnek be, és valahogy mindig pont melléjük áll a szerencse.
Barber kutatásai során kiderítette, hogy a nők sokkal jobb befektetők, mint hímnemű társaik, hiszen sokkal kevesebb kockázatot vállalnak, így kevesebbet is veszítenek. De hiába, a férfiak ragaszkodnak a kockázathoz, és ahhoz, hogy megmutassák, hogy mégis nekik van igazuk, és ez a világ úgy jó, ahogy van.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ezért továbbra is mi fizetünk a legkevesebbet Európában
- Kokaint és marihuánát terített egy vállalkozó Budapesten - videó
- Lemondott a gyanúba keveredett ukrán miniszter
- Egyelőre mégsem kap erősebb hatásköröket a versenyhivatal
- Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség
- Hat bérletet hirdetnek meg az új évadra a Nemzeti Filharmonikusok