Ebben a szakmában rommá keresheted magad 2022-ben: egyre több magyar vághat bele

Ebben a szakmában rommá keresheted magad 2022-ben: egyre több magyar vághat bele

2022. október 11. 12:05

Mind az amatőr, mind a profi fotósok körében a Canon (40%), a Nikon (37%), illetve a Sony (21%) a legnépszerűbb márka. A többi márka erőteljesen le van maradva mögöttük – derült ki a dreamworldphoto.hu, a Fotoplus, valamint a Datalyze 2022. augusztusában végzett közös kutatásából. A 3358 amatőr és profi fotós bevonásával készült felmérés nemek és vállalkozási formák szerint reprezentálja a hazai profi fotós társadalmat és olyan témákat érint, amelyek segítenek megismerni a szakma képviselőinek működését.

Mind a hobbi, mind a profi fotósok elsősorban ingyenes videókból tanulnak, de a fotós csoportok, illetve a szakmai oldalak is népszerűek a körükben. A fizetős formák közül a kényelmesen, saját tempóban elfogyasztható videós tananyagokat választják a legnagyobb arányban. A szakmai fejlődésükkel leginkább a mellékállású fotósok foglalkoznak. Az amatőr fotósok több, mint fele, a profiknak pedig kétharmada pénzt is áldoz a fejlődésre.

A fotósok 7%-a egyáltalán nem képezi magát, még ingyenesen elérhető anyagokkal sem. A főállású profik körében a legmagasabb ez az arány, 11%, ami eléggé elszomorító.

Pedig manapság pont ez az egyik olyan terület, amire a legnagyobb figyelmet kellene fordítani, ha szeretnének versenyképesek maradni a folyamatosan fejlődő technológia mellett, ami ma már bárki számára elérhető

– avatott be Ihász Ingrid, online és fotós marketing szakértő, a kutatás kezdeményezője. Kiemelte: a főállású fotósok 63%-át érintette a KATA adó változása. Közel felük biztosan másik adózási formával folytatja.

Milyen fotós műfajokkal lehet a legjobban keresni?

A mellékállású és főállású fotósok mindössze ötöde keres legalább évi 3 millió Ft-ot a fotózással. A mellékállású fotósok több, mint háromnegyede évente kevesebb, mint 3 millió Ft-ot keres. 6 milliónál többet a profi fotósok csupán 8%-a visz haza évente, főállás esetén ez az arány 23%. Ehhez jellemzően 40 évnél idősebb férfinak kell lenni, Budapesten. A legjobban kereső fotósok fő profilja legnagyobb arányban a portré, esküvő, családi, illetve üzleti rendezvények fotózása. Az átlagosnál lényegesen nagyobb arányban fotóznak ezekben a műfajokban: reklám, üzleti portré, divat, glamour, riport.

Ha a teljes fotós társadalmat tekintjük az amatőrökkel együtt, a portré, természet, táj és családi fotózás a legnépszerűbb műfaj. Ugyanakkor elég nagy különbségek vannak az amatőrök és a profik között. A hobbifotósok körében a természet és tájfotózás a legnépszerűbb, míg a profi fotósok jóval kisebb arányban űzik ezeket a bevételt jellemzően nem termelő műfajokat. A profiknál a hangsúly a portré, esküvő, családi és páros fotózáson van

– jegyezte meg Ihász Ingrid.

A legjobban kereső fotósok esetében jellemző plusz szolgáltatás a személyes oktatás, a termékek értékesítése, a videófelvételek készítése és a stúdió kiadás. A fotósok körében az ügyfél ajánlás a legfontosabb eszköz az ügyfélszerzésre, ezt követi a Facebook oldal, a személyes kapcsolatok építése, illetve az Instagram és a weboldal. Nagy potenciállal rendelkező, de jellemzően elhanyagolt terület az e-mail marketing, a keresőoptimalizálás (SEO), a Meta (korábban Facebook) Ads, valamint a Google Ads

– hívta fel a figyelmet a szakember, akinek hamarosan könyve is jelenik meg Marketing iránytű fotósoknak címmel. Hozzátette, hogy látszik, hogy még a fotós munka színvonalánál is fontosabb az ügyfélélmény, az, hogy mennyire profi az ügyfél kiszolgálása, illetve hogyan érzi magát a fotózáson. Sajnos ma már az, hogy valaki igazán jó fotós, egyáltalán nem elég ahhoz, hogy sikeres vállalkozó lehessen.

Minden téren kiváló szolgáltatást kell nyújtani és tudatosan foglalkozni a marketinggel

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

– tette hozzá Ihász Ingrid, aki már több mint 200 fotósnak segített a vállalkozása fejlesztésében.

Milyen márkákat és programokat választanak a fotósok?

Mind az amatőr, mind a profi fotósok körében a Canon (40%), a Nikon (37%), illetve a Sony (21%) a legnépszerűbb márka. A többi márka erőteljesen le van maradva mögöttük.

Vannak olyan gyártók, amelyek más márkákhoz készítenek objektíveket. Közülük toronymagasan vezet a Sigma, de a Tamron sem marad le sokkal. Összességében a leggyakrabban használt objektívek az 50 mm fix, a 70-200 mm zoom és 24-70 mm zoom. A fix objektívek közül szintén népszerű a 85 mm-es és a 35 mm-es. A nők kifejezetten kedvelik az 50 mm-es fixet. Ezeken kívül csak a gépekhez csomagolt kit objektívek, illetve nagy átfogású, “mindenes” zoomok igazán elterjedtek

– ismertette a felmérés eredményeit az online és fotós marketing szakértő. A fotósok nagy része folyamatosan bővíti a felszerelését, a megkérdezettek háromnegyede tervez vásárolni a következő fél évben. Ebben a tekintetben nincs számottevő különbség a hobbi és a profi fotósok között.

Ha plusz fényre van szükség, a főállású fotósok körében a rendszervaku, illetve a derítőlap a favorit, de stúdióvakut is nagy számban használnak. Az amatőrök még kevésbé használnak LED világításokat, viszont a főállásúak egy jelentős része használja őket, mint például a LED stúdiólámpát, illetve különböző kiegészítő világításokat is: fénykardot vagy mini lámpát

– tette hozzá Ihász Ingrid.

Utómunka tekintetében a két legnépszerűbb program nem meglepő módon a Photoshop és a Lightroom, előbbit a fotósok közel háromnegyede, utóbbit közel kétharmada használja. A profik körében ez az arány 89%, illetve 75%. Az egyéb programok használata legfeljebb az 5%-ot éri el. A hobbifotósoknak csupán a tizede nem utómunkázik egyáltalán, míg profiknál ez az arány nem éri el az 1%-ot. Látszik tehát, hogy még az amatőrök körében is a fotózás szerves részét képezi az utómunka, amiben a legtöbben igyekeznek is folyamatosan fejleszteni magukat.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2025.07.16 20:48
Szösszenet a meetingekkel kapcsolatban (Linkedin post margójára, amely @Andras Gasparetz keyboardjár...
hrdoktor  |  2025.07.14 07:29
Ahogy közeledik a nyár, a szabadságok időszaka, sokan valójában nem kikapcsolódást, hanem újabb szer...
laskainelli  |  2025.07.10 14:28
Egy szakítás után az ember szíve darabokra hullik, fáj a múlt elengedése, az elképzelt szép jövő elt...
coachco  |  2025.07.08 18:48
Végre nincs meleg, még tán esik is sok helyen, talán lesz időtök olvasni egy kicsit… [...] Bővebbe...
kovacstunde  |  2025.07.05 08:00
Hosszú évek óta Angliában bébiszitterként dolgozó kliensem panaszolta; hogy kisiskolás unokáját a me...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. július 18. péntek
Frigyes
29. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?