Az MNB legfrissebb inflációs jelentésében csökkentette az idei és jövő évi inflációs előrejelzését.
Egy új, az MNB koordinálásával létrehozott blokklánc technológián alapuló osztott főkönyvi lakásbiztosítási és hitelfedezeti adatbázis révén jelentősen egyszerűsödik a jelzáloghitelt nyújtó bankok és a hitelfedezeti lakásbiztosítást nyújtó biztosítók közti kommunikáció. Ez megkönnyíti a bankok hitelfedezettel kapcsolatos egyes feladatainak ellátását és csökkenti az ügyfelek ügyintézési terheit, mivel az ügyfélnek jelzáloghitel igénylés során – az intézmények többszöri meglátogatása helyett – lehetősége van kizárólag a hitelintézetnél történő ügyintézésre, biztosítóváltás esetén pedig a bankok felé nem kell külön bejelentést tenni.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB), a banki és biztosítási piac szereplői közös fejlesztéssel létrehozták a DLT Lakásbiztosítási Rendszert (DLT), amely – európai szinten is előremutató innovációként – a lakásbiztosítások nyilvántartását és ezek hitelbiztosítékként történő felhasználását támogató, blokklánc alapú osztott főkönyvi technológiájú informatikai megoldás. Feladata a bankok jelzáloghiteleihez kötődő hitelfedezeti vagyonbiztosítások (induláskor a lakás- és társasházi biztosítások) záradékolásának, nyilvántartásának, igazolásának megkönnyítése, a bankok és biztosítók közti információáramlás elősegítése.
A rendszer fejlesztésével az MNB célja az ügyfelek érdekeinek védelme, a pénzügyi közvetítőrendszerrel szembeni közbizalom további erősítése, illetve a jövőbe mutató fejlesztés segítségével a hatékony felügyelés támogatása. A DLT elindult, a jelenleg résztvevő valamennyi szereplő – a hitelfedezeti lakásbiztosítási piac döntő részét lefedő 8 hitelintézet és 11 biztosító – teljeskörű csatlakozása várhatóan 2025 I. félévében fejeződik be.
A hitelfedezeti záradékkal ellátott lakossági vagyonbiztosítások száma 2024. szeptember végén több mint 622 ezer db volt, és – számos hitelintézettel együttműködve – jelenleg 13 hazai biztosító kínálja e termékeket. Ennek ellenére mostanáig nem létezett a feleknek adatot szolgáltató egységes, naprakész nyilvántartás, s ez megnehezítette a biztosítók és bankok közti kommunikációt.
Mindkét szektor sokszereplős, így olyan megoldásra volt szükség, ami lehetővé teszi az adatok közvetlen lekérdezését egy olyan nyilvántartásból, amely működtetésében mindkét piac szereplői részt vesznek. A DLT segítségével a hitelintézetek folyamatosan meggyőződhetnek a hitelbiztosítékként szolgáló ingatlanok biztosításának megfelelőségéről és fennállásáról (fizetettség, státusz, engedményezés folyamatos nyomon követése). A hitelbiztosítéki fedezet biztonságos megléte révén akár a résztvevő bankok (CRD/CRR szerinti) tőkekövetelménye is csökkenthető.
A DLT korszerű, biztonságos, használata révén lényegesen gyorsul a felek közti ügyintézés ideje, s csökkennek a hitelintézetek és biztosítók adategyeztetési és adminisztrációs terhei is. A rendszer papírmentes kommunikációt nyújt, miközben az intézmények közötti adattovábbítások, lekérdezések dokumentáltak, így az átláthatóság is szavatolt.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A piaci szereplők közti adatátadások jogszabályi felhatalmazás (a biztosítási törvény szerint, illetve a GDPR általános adatvédelmi rendelet előírásainak megfelelően kötött közös adatkezelői megállapodás) alapján, szigorú adatvédelmi szempontok betartásával történik. A rendszerben egy biztosítási szerződés adataihoz csak az adott biztosító és azon hitelintézet(ek) férhetnek hozzá, amely(ek)nek e biztosítási szerződésen élő záradéka van és az ügyfél hozzájárult az adatátadáshoz. Más, beleértve az MNB-t is, mindezt nem láthatja.
A DLT lehetővé teszi a fogyasztók magasabb színvonalú kiszolgálását, az ügyfélélmény növelését is. Az ügyfélnek jelzáloghitel igénylés során – az intézmények többszöri meglátogatása helyett – ugyanis lehetősége van kizárólag a hitelintézetnél történő ügyintézésre, biztosítóváltás esetén pedig a bank(ok) felé nem kell külön bejelentést tennie.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








