Az európai foci ellenáll a válságnak!

Pénzcentrum
2009. június 8. 13:32

Az európai futballpiac értéke a 2007/2008-as szezon során 1 milliárd euróval nőtt, így most 14,6 milliárd euróra tehető. Ez annak tudható be, hogy az öt legnagyobb európai nemzeti bajnokság összbevétele 0,7 milliárd euróval 7,7 milliárd euróra nőtt, de oka az is, hogy megrendezésre került a 2008-as labdarúgó Európa-bajnokság.

A közvetítési jogok eladásából származó, egyre növekvő összegek hozzájárultak ahhoz, hogy az angol Premier League bebetonozza a helyét, mint a világszinten legnagyobb árbevételt realizáló focibajnokság. Az ott szereplő klubok a 2007/2008-as idényben összesen 2,4 milliárd euró árbevételt termeltek (ez fontban kifejezve 26 százalékos emelkedésnek felel meg), így a legközelebbi rivális is már több mint 1 milliárd euróval van lemaradva tőlük annak ellenére, hogy az angol font értéke 15 százalékot romlott az euróhoz képest.

Dan Jones, a Deloitte Sport Üzletági Csoportjának partnere ehhez a következőket fűzte: "A Real Madrid és a Barcelona (a legnagyobb, illetve a harmadik legnagyobb árbevételt realizáló labdarúgó klub a világon) folyamatos bevétel-növekedésének köszönhetően a spanyol La Liga a második helyért folyó szoros csatában beérte a német Bundesligát (mindkét bajnokság árbevétele 1,438 milliárd euró). Tőlük csak egy hajszálnyival marad el az olasz Serie A (1,421 milliárd euró). Számításaink szerint a Barcelona Bajnokok Ligája győzelme elegendő volt ahhoz, hogy a 2008/2009-es idényben a La Liga szerezze meg a második helyet."

Azt, hogy a labdarúgást elkerüli a gazdasági válság, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Deloitte előrejelzése szerint az európai élcsapatok ugyan lassabban, de továbbra is növekvő árbevételt könyvelhetnek majd el a 2008/2009-es, valamint a 2009/2010-es szezonban is.

"A 2009/2010-es idény vízválasztó lesz abban a tekintetben, hogy az öt legnagyobb európai bajnokság a gazdasági szempontból kihívást jelentő időszakot át tudja-e vészelni - az árbevételeket nagyban meghatározzák majd a bérleteladások, valamint a szponzori szerződések meghosszabbításának feltételei. Bíztató jel azonban, hogy a 2008/2009-es szezonban a nézettség az öt bajnokságot egybevetve 2 százalékkal emelkedett. A német Bundesliga, a francia Ligue 1 és az angol Premier League klubjai, valamint a spanyol La Liga prominens csapatai szintén hosszú távú szerződéseket kötöttek a közvetítési jogok eladására, és az összbevétel jelentős hányadát ezekből várják. A legnagyobb kihívás minden bizonnyal abban rejlik majd, hogy magas szinten tudják-e tartani a kereskedelmi bevételeket, valamint a drágább, vállalati partnereknek értékesített jegyek forgalmát, miközben a fizetések és a költségek inflálódásával is meg kell küzdeniük.

A 2007/2008-as szezonban szerzett plusz bevételek nagy része a játékosok fizetéseire és az átigazolási díjakra ment el. Az öt legnagyobb bajnokságban a bérköltségek 588 millió euróval (14 százalékkal), 4,8 milliárd euróra emelkedtek; ezen belül is az öt bajnokság mindegyikében jelentős volt a növekedés.
Alan Switzer, a Deloitte Sport Üzletági Csoportjának igazgatója így vélekedik: "Az elkövetkezendő néhány szezonra prognosztizált lassuló árbevétel-növekedés miatt a kluboknak nagy figyelmet kell fordítaniuk a költségek megfékezésére - mind a fizetések, mind az egyéb működési költségek tekintetében -, és biztosítaniuk kell, hogy a költségszerkezetük kellően rugalmas legyen ahhoz, hogy átvészelje az árbevétel csökkenését."

A Deloitte 2009. évi éves futballpiaci körképének további fontos megállapításai az alábbiak:

• A 2007/2008-as idényben az öt legnagyobb bajnokság közül az olasz Serie A-ban volt tapasztalható a legnagyobb abszolút és relatív mértékű árbevétel-növekedés: a bevételek 357 millió euróval (34 százalékkal), 1,421 milliárd euróra emelkedtek - ebben közrejátszott az is, hogy a Juventus visszakerült az élvonalba. A Serie A-ban a játékosok összkeresete 250 millió euróval (35 százalalékkal) emelkedett, 972 millió euróra.

• Az öt legnagyobb bajnokságot tekintve a francia Ligue 1 könyvelhette el a legkisebb mértékű árbevétel-növekedést, 17 millió euróval (2 százalékkal) 989 millió euróra. Az itt szereplő játékosok fizetése ugrásszerűen, 84 millió euróval nőtt, így a bérek és az árbevétel aránya 71 százalékra módosult. Az öt legnagyobb bajnokságból itt a legmagasabb ez az arányszám.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

• A német Bundesligában a 2007/2008-as szezonban 59 millió euróval (4 százalékkal), 1,438 milliárd euróra nőtt az összesített árbevétel. Ennek nagy része a kereskedelmi tevékenységből, valamint a jegyeladásból származó bevételek növekedésének tudható be; ezek a mutatók rendre 35 millió euróval (6 százalékkal), illetve 28 millió euróval (9 százalékkal) emelkedtek. A Bundesliga annak köszönheti a jegyeladásokból eredő magas bevételeit, hogy az öt legnagyobb bajnokság közül hagyományosan a legmagasabb nézőszámmal dicsekedhet. A 2008/2009-es idényben például a mérkőzéseket átlagosan 42.600-an látták a helyszínen - a Bundesliga 1963-as megalapítása óta nem volt ilyen magas ez a szám.

• Az öt legnagyobb bajnokságot tekintve a Bundesligában a legalacsonyabb a bérek és az árbevétel aránya, annak ellenére, hogy a bérköltségek a 2007/2008-as idény során 105 millió euróval (17 százalékkal) nőttek, így a szezon végén 725 millió eurót tettek ki.

• A spanyol La Liga árbevétel-növekedése 112 millió euró (8 százalék) volt, így a Bundesligával holtversenyben a második helyet szerezte meg. A Real Madrid és a Barcelona adta az egész bajnokság árbevételének 47 százalékát - ez is jelzi, hogy a La Ligában pénzügyileg mennyire kettészakadt a mezőny. A játékosok fizetése 8 százalékkal emelkedett, 900 millió euróra.

• A skót Premier League klubjai 252 millió eurós összbevételükkel fontban számítva 14 százalékos árbevétel-növekedést realizálhattak, részben annak eredményeként, hogy a Celtic és a Rangers a 2007/2008-as idényben a Bajnokok Ligája csoportkörében szerepelt, a Rangers pedig egyenesen az UEFA-kupa döntőjéig menetelt.

• Az angol Premier League a 2007/2008-as szezonban rekordösszegű, 234 millió eurós működési eredményt mondhatott magáénak, így a legnagyobb nyereséget elérő bajnokság címéért folyó versenyben visszavette a 2006/2007-es idényben átmenetileg elveszített első helyét a Bundesligától (136 millió euró).

• Ezzel szemben az olasz Serie A mellett már a francia Ligue 1 is negatív működési eredményt ért el. 

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 25. 19:54
79 éves korában érte őt a halál.
Bankmonitor  |  2024. április 25. 16:14
Egy Revolut számlával remekül kiegészítheted a hazai bankszámlád szolgáltatásait. Cikkünkből megtudh...
Kiszámoló  |  2024. április 25. 11:20
Akárhányszor előjön az adózás, egykulcsos-többkulcsos adózás kérdése, úgy tűnik, hogy három emberből...
MNB Intézet  |  2024. április 25. 11:11
Ha valaki lopásra adja a fejét, akkor közgazdaságilag racionális döntés biciklikre specializálódni....
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm