Nem tudod mit tegyél, ha panaszod van?

Pénzcentrum
2006. október 6. 13:15

Sokunkkal előfordult már, hogy valamilyen panaszunk keletkezett egy-egy pénzügyi szolgáltatás igénybevétele során. Azt azonban kevesen tudják, hogy hová fordulhatnak ilyen esetben, ehhez nyújtunk most segítséget.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF, Felügyelet) sajtószóvivője kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy hét fórumot kereshetünk meg, ha valamilyen érdeksérelmet tapasztaltunk, ebben a Felügyelet honlapján található tájékoztató is segítségünkre lehet (http://www.pszaf.hu/resource.aspx?ResourceID=fv_kiadv_fogyvit).

Ügyfélszolgálat


Noha - kevés kivételtől eltekintve - az egyes fórumok között nincs hierarchia, mégis meglepő módon legelőször az érdekelt pénzügyi intézményhez érdemes fordulni, hiszen itt remélhetjük a panasz egyszerű és gyors rendezését - mint a szóvivőtől megtudtuk. Minden intézmény rendelkezik ügyfélszolgálattal (ez törvényben előírt kötelezettség), ide lehetőleg írásban (formanyomtatvány) kell benyújtani panaszunkat, ezt megtehetjük neten is. Az ügyfélszolgálat az üzleti területtől teljesen függetlenül fogja az esetet kivizsgálni. Amennyiben a panaszt elutasították, 15 napon belül indoklást küldenek a megadott címre, amelyet a későbbiekben, más vitarendezési fórumokon felhasználhatunk.

PSZÁF


Azonban hatékonyabb lehet, ha a Felügyelet Ügyfélszolgálatához fordulunk. Ezt megtehetjük telefonon, e-mailen, postai úton, s akár személyesen is. A PSZÁF az ügyfél panaszügyi bejelentését írásban nyugtázza, tehát mindenképpen kapunk visszajelzést. Amennyiben szükséges a pénzügyi intézmény bevonása (15 napon belül megvizsgálja, hogy szükséges-e egyedi adatokat bevonni), a tényállásra vonatkozó információkat elküldi az intézménynek, mivel a Felügyelet egyedi ügyféladatokat nem kezel. Ezt az intézmény 30 napon belül köteles kivizsgálni, és erről tájékoztatni az ügyfelet és a Felügyeletet is. Mivel azonban a PSZÁF-nak a hatályos magyar jogszabályok szerint nincs ügydöntő jogköre, ezért egy összefoglalót fog visszaküldeni, amely alapján dönthet, hogy mely másik fórumot keres fel, ha nem oldódott meg a probléma. Azonban, amint azt a szóvivő elmondta, az esetek nagy többségében a pénzügyi intézmény elismeri a mulasztást, s megoldódik a vitás kérdés.

Bíróság


Egyedi jogorvoslati lehetőségre csak független magyar bíróság polgári peres eljárás igénybevételével van lehetőség. Azonban mielőtt ezt a hosszadalmas, és költséges módot választjuk, érdemes még más fórumot is megpróbálni.

Békéltető testület


Ha a panaszügyi osztályon (vagy bármely hasonló elnevezéssel illetett szervezeti egységben) nem sikerül a vitát lezárni, akkor fordulhatunk az úgynevezett békéltető testületekhez, amelyek a kamarák mellett működő független szervezetek. Egyedüli módon csupán itt érvényesül előírás: csak akkor lehet eljárást kezdeményezni, ha előzetesen a pénzügyi intézmény már elutasította a panaszt. Külön kitétel, hogy nem foglalkoznak a kötelező gépjármű felelősség-biztosítás kárügyeinek rendezésével, hiszen itt a károsult egy harmadik fél. Ehhez a fórumhoz szintén írásban kell fordulni, a felek 3 tagú tanácsot igényelhetnek, az eljárás a bíróságihoz teljesen hasonló módon zajlik. Az eljárás ingyenes, azonban, ha szakértő bevonására került sor, ennek költségeit meg kell fizetni.


Közvetítők


Lehetőség van arra is, hogy közvetítőket, más néven mediátorokat keressünk meg, a közvetítő segítséget nyújthat a felek közötti megegyezésben. A mediátorok listája az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapján található meg (http://im.netforum.hu/knyr/internet/menu.html).

Civil érdekvédő szervezetek


Mint azt a szóvivő elmondta, lehetőség nyílik civil érdekvédő szervezetek megkeresésére is, a kiadványban részletes felsorolás olvasható ezen szervezetekről.

A PSZÁF társhatóságai

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)


Jogsértő esetekben a Felügyelet társhatóságaihoz is lehet fordulni, ilyen például a Gazdasági Versenyhivatal, vagy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet.

Mik a leggyakoribb panaszok?


A PSZÁF honlapján közzétett Panaszkezelési tájékoztatóban (http://www.pszaf.hu/resource.aspx?ResourceID=pszafhu_panaszstatisztika_20062) a 2006. második negyedévben beérkezett panaszokkal kapcsolatos statisztikákat olvashatunk. 2006 első két negyedévében összesen 2114 db panasz került értesítésre, a két negyedév között csekély, 3%-os a növekedés.


A legtöbb panasz mindkét negyedévben a bankokkal szemben érkezett, őket követik a pénzügyi vállalkozások, majd a takarékszövetkezetek, s végül a befektetési vállalkozások.

A panaszok döntő része általános-, lakás-, fogyasztási hitelezéssel, illetve folyószámla-vezetéssel kapcsolatban érkezett.

S végül a legtöbb panasz elszámolás, megbízás teljesítés témakörében érkezett, ezt követte a tájékoztatási hiányosság, a szolgáltatás minősége, egyéb ügyviteli hibák, BAR lista, jutalék, költség, díj mértékével kapcsolatos bejelentések.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. december 7. kedd
Ambrus
49. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?