A fogyasztóvédelmi hatóság legfrissebb adatai szerint decemberben ismét csökkent számos termék kiszerelése a magyarországi üzletekben.
A kiskereskedelmi üzletek számának drasztikus csökkenése miatt egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek azok a mozgó árus, mobil ABC-k, amelyek egy adott régió településeit látják el élelmiszerrel és itallal. A legtöbb mozgó árusra nagy szükség van, hiszen az utóbbi időben - a postákhoz hasonlóan - a boltok is lehúzták a rolót számos településen. A KSH összesítése szerint múlt év júniusának végén 103 ezer kiskereskedelmi üzlet működött, amely 6,4 százalékkal, vagyis 7028 üzlettel kevesebb az egy évvel korábbihoz képest. A csökkenő kisboltok száma egyre nagyobb problémát jelent a kistelepüléseken élőknek, hiszen sok olyan nyugdíjas van, aki eleve nehezen mozog már. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lapunknak elmondta a kisebb üzletek bezárása nem új keletű, a koronavírus járvány időszakában gyorsult fel igazán a folyamat, amikor a járvány miatt szinte mindenütt visszaesett a kereskedelmi forgalom. Kozák Tamás kitért arra is, hogy kistérségekben helye lenne egyfajta pozitív diszkriminációnak, azaz állami támogatásnak, hiszen egy – egy kiskereskedelmi egységnek akár népesség megtartó ereje is lehet. Mindezek tükrében nem meglepő, hogy egyre több azoknak a mozgóárusoknak a száma, akik ma már egyfajta vákuumot töltenek be a korábban bezárt kisboltok helyén.Többségük előre meghatározott időpontban keresi fel az adott falvakat, a helyieknek pedig csak a kerítésig kell kimenniük az élelmiszerért.
Alaposan megcsappant a vidéki kisboltok száma
Egyre nagyobb problémát okozz az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben, hogy az elmúlt években egészen 2013-ig visszamenőleg drasztikus mértékben megcsappant a kisboltok száma vidéken. Nagyon sok olyan település van, ahol egyetlen egy bolt sem működik már. Az elszálló energia, és bérköltségek miatt sorra zárnak be a kisebb üzletek, mivel jelentősen visszaesett a forgalmuk, és nem csak a falvakban, hanem már egyes kisvárosokban is.
Míg 2023 közepén tízezer lakosra már csupán 107 kisbolt jutott, 2015 végén még 136 üzemelt. A statisztikai adatok szerint a kiskereskedelmi üzletekkel legjobban ellátott terület Budapest és Tolna vármegye, a legkevésbé ellátott pedig Fejér és Pest vármegye volt.
A kisebb üzletek bezárása nem új keletű, a koronavírus járvány időszakában gyorsult fel igazán a folyamat, amikor a járvány miatt szinte mindenütt visszaesett a kereskedelmi forgalom. A legnagyobb kárszenvedő ennek azok a falvak voltak, ahol nem érte meg fenntartani egy-egy vegyes üzletet.
Nem magyar sajátosság
Alapvetően az önálló vállalkozó által működtetett üzletek száma, azaz a „láncba nem szerveződött kereskedők” ennek az igazi vesztesei, 2020 óta a, átlagnál nagyobb mértékben, közel 20%-kal csökkent az általuk üzemeltetett üzletek száma
- mondta a HelloVidék megkeresésére az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Kozák Tamás szerint a kis üzletek igazi versenyelőnye a rugalmasság és a közelség, vásárlási kényelem biztosítása, ugyanakkor a vásárlói szokások is változnak, ami miatt több üzletet be kellett zárnia, és ez nem magyar sajátosság.
A vásárlói döntésekben kiemelkedő az ár szerepe és ezzel nehéz versenyezni a beszerzési társulásokkal, integrált ellátási láncokkal
- hívta fel a figyelmet, majd hozzátette: a kistérségekben helye lenne egyfajta pozitív diszkriminációnak, azaz állami támogatásnak, hiszen egy – egy kiskereskedelmi egységnek akár népesség megtartó ereje is lehet. Egy kistérségi bolt, illetve személyzetének leterheltsége akár napon belül is ingadozó, ezért nehéz felvenni a versenyt egy például szupermarket hatékonyságával.
Egy kisbolt árubeszerzése, készletezése fajlagosan drágább, ezért a „segítés” egyik módja lehet a logisztikai tevékenység támogatása, költségek csökkentése. Felmerülhet az ún. contactless, azaz személyzet nélküli boltok üzemeltetése, az áruutánpótlás, árufeltöltés költségeit azonban itt is fedeznie kell a bevételnek, illetve az árrés összegének
- emelte ki.
Kozák Tamás lapunknak elmondta: az elmúlt 5 évben a legnagyobb, 20% feletti üzletszámcsökkenés Budapesten volt, ez magyarázható az esetleges magas belvárosi bérleti díjak, üzemeltetési költség miatti boltbezárással, illetve ehhez kapcsolódó agglomerációba költözéssel, vagy a fogyasztói szokások változásával, a nagy bevásárlásokkal.
Az ország Budapesten kívüli részén 15% volt a boltszámcsökkenés. A témához kapcsolódóan nem mehetünk el szó mellett a plázastop szabályozás dermesztő hatásáról, az elmúlt évben az ágazat szereplői kevesebbet ruháztak be, mint amennyi az eszközeinek fizikai, erkölcsi kopását kifejező értékcsökkenések összege volt
- szögezte le.
Gyorsan lecsaptak a magas labdára a mozgóboltok
Kapva az üzleti lehetőségeken sajátos űrt próbálnak betölteni azok a mozgó árus ABC-k, amelyek egy-egy térségre fókuszálva kezdték el élelmiszerrel ellátni a magára hagyott településeket. Bár a szocializmus idején is voltak már próbálkozások mozgó abc-k üzemeltetésére, az igazán nagy igény, illetve piaci vákuum az ezredforduló környékén teremtette meg a keresletet a mozgóboltok számára.
A legtöbb ilyen mozgó árus jó előre meghatározott időszakban járja körül a régióját. Sőt, ha szerencséje van egy nap akár több vevőt is ki tud szolgálni, mint egy kisbolt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Zala megyei Popishop Mozgóbolt hét éve indította el a vállalkozását. A tulajdonos lapunknak elmondta, Zala megyén kívül, Vas, és Somogy megyében szállítanak, a Balaton déli partján bezárólag, egészen Siófokig. Török Péter hozzátette: a pékáru, üdítő, sör, bort, felvágottaktól kezdve minden olyan termékkel el vannak látva, ami egy élelmiszerüzletbe is megtalálható.
Az, hogy melyek a legnépszerűbb élelmiszerek nehéz megmondani, más az Örségben más Somogy megyében.Talán a pékáru, ami a legkelendőbb
- emelte ki.
Az elmúlt időszak viszontagságai ugyanakkor érzékenyen érintették őket is, mint mondta kevesebb haszonkulccsal, és több rezsivel kényszerülnek manapság dolgozni. Török Péterék 20 autóval róják az utakat, s szerencsére nem küzdenek sofőrhiánnyal sem.
Török Péter elmondta, mindennap ugyanazokat a településeket járják körbe, ugyanabban az időpontban, így a törzsvásárlók jó előre kiszámított módon várják már őket.
Van, ahol már egyetlen bolt sincs
Nyolc éve kezdtük el a vállalkozásunkat Somogyban, jelenleg öt települést látunk el, többek között Nagyberki, Mosdós, Szabadi, ahol egyre nagyobb az igény erre szolgáltatásra. Arról nem is beszélve, hogy egyre több a nyugdíjas, akik nehezebben mozognak.
- ezt már Somogyi Zoltán, a SOMIX Bt. tulajdonosa mondta lapunknak, aki hozzátette, hogy nemrég Szabadiban, és Nagyberkiben is bezárt a helyi kisbolt.
Aki kiteszi a szatyrát a kerítésre ott megállunk, dudálunk. Ez a módszer azért is praktikus, mivel most a hűvösebb időben sokaknál már be van csukva az ajtó, ablak, de így elég megállnunk, becsöngetnünk, és máris nyitják az ajtót
- folytatta, majd kiemelte, hogy kártyás fizetésre is van már lehetőség náluk.
A Somogy megyei vállalkozó elmondta, a tejtermékektől kezdve, pékárut, állateledelt, mosogatószert, tisztítószert, italokat, és minden egyéb élelmiszert szállítanak a településekre. A vállalkozó azt is elárulta, hogy egyre alacsonyabb a forgalmuk, köszönhetően a magas áraknak, éppen ezért már csak egy autóval járják a településeket is.
Somogyi Zoltánék a családi vállalkozásuk mellett a helyi posta üzemeltetésével kapcsolatos feladatokat is ellátják, ám mint megtudtuk tőle, egyre nehezebb helyzetben vannak, mivel alig találni jó munkaerőt a környékről.
Ez az augusztus nagyon nehéz volt a számunkra, mivel a hónap végén a családot megkapták iskolakezdésre szánt családi pótlékot, amit el is költöttek
- zárta.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








