Eladó a kővágóörsi MOZI étterem – Olga konyhája, egy olyan hely, amely hosszú éveken át nemcsak vendégeket, hanem törzsvendégeket nevelt, és stabil pontja volt a...
Brutális árak a vidéki adventi vásáron: mégis miért kerül ennyibe a forralt bor és a sparheltes lepény?
Kecskemét Hírös város, a német Mercedes gyár hazai fővárosának számít. A városban évek óta minden évben megrendezésre kerül az adventi vásár, ahova az idei évben személyesen is ellátogattunk, hogy megtudjuk a járványt követően miként alakul a forgalom idén.
Három évvel ezelőtt már szétnéztünk a Kecskeméti adventi vásárban, melyet idén 2022. november 26-december 22 között tartanak meg a Kossuth téren. Legutolsó alkalommal még csak gondolati szinten sem volt a Covid járvány, melynek berobbanását követően megváltoztak a hétköznapjaink és vele együtt az adventi vásári forgatag is. Kíváncsiak voltunk rá, hogy a koronavírust követően az idei adventi vásár hogyan alakul, ezért körbejártuk az árusokat, hogy felmérjük a helyzetet.
Tóth Mihály, kecskeméti magánvállalkozó, sapkakészítő elmondta, hogy nincsenek megelégedve az adventi vásár helyszínválasztásával, mert az évek alatt jól bevált sétány, amely Kecskeméten a 0 kilométerkőtől haladt a Rákóczi úton, át lett költöztetve a Kossuth térre. Az emberek nem térnek le a bejáratott főútról, nem veszik észre az árusokat. Korábban a Hírös Agóra Művelődési Központ előtt is volt karácsonyi árusítás, melynek eredményeképp aláírásgyűjtésbe kezdtek az árusok, mert a helypénzt alig tudták kiárusítani. Szeretnék, ha a döntéshozó személyek jövőre visszahelyeznék a jól bejáratott helyszínre az adventi vásárt, hogy mindenki egy fronton legyen és ne kelljen labirintus szerűen keresni, hogy ki hol található. Az időjárásról senki nem tehet, a hideg idővel semmi baj nincs, csak csapadék ne legyen.
Az árusok hiába érnek ki reggel 8-ra, az egész tér üres.
Az emberek olyan termékeket tudnak itt megvásárolni, amelyekre üzletben nincs lehetőségük. A gazdasági helyzet is hozzájárul az idei adventi vásár keresletcsökkenéséhez, de ha jövőre is ugyanoda helyezik, mint idén, akkor nem fog árusítani.

Polyákné Horváth Mária, a késkészítő Polyák Imre felesége elárulta, hogy évek óta árusítanak a kecskeméti adventi vásárban. Tapasztalataik szerint az emberek nem vásárolnak annyit, mint a korábbi években, de ennél is fontosabb, hogy Kossuth térre helyezték az idei adventi vásárt. Amikor megtudták, hogy hol lesz a vásár, jelezték a szervezőknek, hogy nem fognak tudni eleget árulni, mert a terület "halott a tér", nincs áthaladó forgalom. Ezzel szemben korábban, amikor a Liberté kávéház előtti részen árultak, az emberek jöttek-mentek, akarva-akaratlanul árusba botlottak és vásároltak. A Kossuth téren az első héten kinyitották a bódéjukat délelőtt fél 10-kor, majd szembesültek vele, hogy délután 4-ig senki nem áll meg. Abban sem biztos, hogy ki tudják árulni az adventi árusok a helypénzt.
Személy szerint 210 ezer Ft helypénzt fizettek, valamint külön előtetőt kellett csináltatniuk a faházakra, hogy ne ázzon az árukészlet és a vevő sem.
Tavaly a Malom áruház előtt voltak az árusítók és elégedettek voltak. Úgy gondolja, fontos lenne megkérdezni az árusokat, hova szeretnének kitelepülni. A legjobbak a korábbi években bejáratott helyszínek, mert a vevők és az árusítók is elégedettek voltak.
Szabadszállási-Tóbi Zoltánné ékszerkészítő szerint a korábbi években jobb volt az adventi vásár forgalma, mint az idei évben. Ennek a legfőbb oka, hogy jobb helyen voltak és azok is szétnéztek a vásárban, akik nem akartak vásárolni. Szerinte az idei évben nem szerencsés helyszínválasztás. Az emberek olyanok, ha valamit nem tesznek eléjük, nem veszik észre, elmennek mellettük, ahogy itt is ez történik.
Az előző évhez képest 100 Ft-ot emelt annak ellenére, hogy a kézműves alapanyagárak jelentősen drágultak.
Szerinte az emberek anyagi helyzete nem romlott annyit, mint a vásárlókedvük. Voltak olyan vásárban, ahol nagyon ügyeltek a szervezők arra, hogy mindenki egyenlő esélyekkel induljon, itt sajnos nem figyeltek erre.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Nagell József Swarovski és rózsakristályokat értékesít, 13 éve árusít az adventi vásárban. A karácsonyi szezon még zajlik, mindenki vásárol. Sok minden függ az időjárástól, de szerinte egyelőre ugyanaz a helyzet mint az előző évben volt. Kénytelen volt árakat emelni, mert a Swarovski euróban számolja a kristályok árát.
A forint zuhanórepülése miatt egyre drágábbak a termékek, de egyelőre a hölgyeket nem zavarja, leginkább a 4-10000 Ft-os termékeket vásárolják.
A nagyon drága termékekből még keveset adott el, korábbi években többet sikerült. Az idei évben kevesebb a helypénz, viszont december 24-én délig árusíthatnak, valamint lesznek, akik a két ünnep közötti időszakban is kint lesznek. Több éven keresztül képezte magát, hogyan fejlődjön évről évre, amely nagy segítségére van, valamint kialakult törzsvásárlói körrel rendelkezik Kecskeméten és a Balatonon is, de ha ez nem lenne, akkor lehet bajban lenne.
Az árusokon kívül felkerestünk forralt bort kínálókat, valamint kürtös kalács és ételárusokat is felkerestünk, de nem akartak válaszolni névvel kérdéseinkre.
Árakat tekintve a forralt bor átlag ára 4-500 Ft/dl-be kerül, míg a forró csoki 900-1000 Ft/ 2,5 dl áron kapható.
A sparheltes lepények 2000 Ft/db árontól vásárolhatók meg, míg a kürtös kalács alsó hangon 2000 Ft-ba kerül. A fentiekből is jól látszik, hogy jelentősen megemelkedtek az árak a kecskeméti adventi vásárban, melynek oka, többek között az infláció és gazdasági helyzet.
Címlapkép, fotó: Bódogh Gabriella
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








