Sanghaj, Kína - 2025. június 21.: POP MART Labubu játékbolt emberekkel

Világhódítás: ilyen nincs, a Labubu babák már a tőzsdét is letarolták

2025. szeptember 8. 15:15

A Labubu-jelenség nemcsak a játékpiacot, hanem a befektetői gondolkodást is felforgatta – erről beszélgettek a Portfolio szeptember 4-i Invest című podcastjében. A kínai Popmart cég által gyártott szőrös figurák öt év alatt 70-szeres bevételnövekedést produkáltak, miközben a profitmarzsuk háromszorosa a klasszikus játékgyártókéinak. A podcastban szó esett a gazdasági háttérről, a tőzsdei árazásról, és arról is, hogyan válik egy groteszk, mégis szerethető figura a globális önelfogadás szimbólumává – hét pszichológiai rétegen keresztül.

Vannak pillanatok, amikor a gazdaságban és a kultúrában ugyanaz történik: valami látszólag jelentéktelen dolog hirtelen óriásira nő. Az ír gazdasági csoda egykor a semmiből robbant be, és most valami hasonló történik a Labubu nevű szőrös lénnyel is — csak épp nem GDP-ben, hanem gyűjtői babákban mérve.

A kínai Popmarkt cég, amely a Labubukat gyártja, öt év alatt 10 millió dolláros féléves bevételről 700 millióra ugrott. A profitmarzsa 30% fölött van, miközben a klasszikus játékgyártók (Mattel, Hasbro) 10% körül vegetálnak. A cég értéke már háromszorosa a két amerikai óriásénak. Ez nem játék, ez gazdaságtörténet.

De miért pont egy groteszk, még biológiailag sem besorolható kis lény lett a globális siker szimbóluma?

A Labubu pszichológiája: hét réteg, ami eladja a világot

  • Kettősség – egyszerre bájos és bizarr, aktiválja a gondoskodást és a félelmet. Ez feszültséget kelt, amit játékosan kontrollálunk.
  • Tökéletlenség – nem makulátlan, ezért tudunk vele azonosulni. Az önelfogadás szimbóluma lett.
  • Projekció – érzelmi tükörként működik: boldogságunkat, szomorúságunkat visszatükrözi.
  • FOMO – a közösségi nyomás és a gyűjtési vágy hajtja a vásárlást.
  • Dopaminvadászat – a vakdobozos vásárlás és a kicsomagolós videók neurokémiai jutalmazása.
  • Gyermeki én – különösen a 25–40 éves nők számára nosztalgikus, gyógyító élmény.
  • Státuszszimbólum – az eredeti darabok ára és ritkasága presztízst ad.
  • És végül: a hype nem magától keletkezik.

A cég tudatosan építette fel, influencerekkel, celebekkel, Lady Gagával és Kim Kardashiannal. Ez már nem játék — ez kulturális marketing mesterfokon.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. december 16. 20:45
A Népszabadság Egyesület több éve az Európai Unió teljes területére kiterjedő védjegyoltalommal rend...
Kasza Elliott-tal  |  2025. december 16. 16:20
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Holdblog  |  2025. december 16. 13:47
Idén befejezem az alapkezelést, amit bő 25 éve kezdtem el. Én indítottam el az ország első abszolút...
Bankmonitor  |  2025. december 15. 15:41
A magyar dolgozók átlagosan 41-42 éves korban döntenek úgy, hogy végre komolyan veszik a nyugdíj-meg...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 17. szerda
Lázár, Olimpia
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. december 16. 20:32