A Cup Revolution a fogyasztók számára megtévesztő módon kommunikált a poharak, illetve a visszaváltási rendszer környezetre gyakorolt hatásairól a GVH szerint.
Nagy a baj a magyarországi Covid-19 antitest gyorstesztek körül: ezt sokaknak mellőzni kellene
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) befejezte gyorsított ágazati vizsgálatát a COVID-19 antitest gyorstesztek hazai piacán. A vizsgálat alapján a versenyhatóság a megfelelőbb fogyasztói tájékoztatást szolgáló javaslatokat tett a piac szereplői, illetve a szakhatóságok felé. Az ágazat szereplőinek nyolc napjuk van a vizsgálat nyilvános eredményeinek véleményezésére.
A nemzeti versenyhatóság február végén döntött a COVID-19 antitest gyorstesztek hazai piacának gyorsított ágazati vizsgálatban történő elemzése mellett. A Versenyhivatal fogyasztói és versenypolitikai szempontból egyaránt megvizsgálta az érintett piacot, egyebek mellett adatokat gyűjtve annak szereplőitől, az egészégügyi ágazati hatóságoktól, illetve a hazai és uniós tagállami fogyasztóvédelmi szervektől. A GVH egyben áttekintette a nyilvánosan elérhető használati útmutatókat és kommunikációkat, valamint szúrópróba-szerűen ellenőrzött egyes webshopokat.
Az elemzés megállapította, hogy a hazai kommunikációs környezetben a termékkörről téves fogyasztói elképzelések is kialakulhattak. Az antitest gyorstesztek ugyanis csak az ellenanyag jelenlétét vagy hiányát mutatják ki a szervezetben, de annak mennyiségéről nem adnak tájékoztatást – miközben egyelőre nincsen tudományos konszenzus arról, hogy mekkora ellenanyagszint számít védő hatásúnak.
A gyorstesztek pozitív eredménye így nem jelenti automatikusan azt, hogy a fogyasztó védettsége fennállna – szemben azzal, ami egyes termékkommunikációkban állításként elhangzott (pl. „Ellenőrizze antitestes védettségét”, „minden vakcina utáni védettség kimutatására alkalmas”). A versenyhatóság ezért azt javasolja a kereskedők számára, hogy kerüljék az antitest-termelődés és a védettség fennállása közötti összefüggésekre való utalásokat. Ugyanezen okból a GVH általában véve is javasolja az antitest gyorstesztekkel kapcsolatba
a „védettség” kifejezés használatának mellőzését a fogyasztói tájékoztatást végzők, vagyis pl. a gyógyszertárak szakszemélyzete, illetve a hatóságok részéről.
A Versenyhivatal emellett azt javasolja, hogy a kereskedők kerüljék egészségügyi szakemberek, ismert személyek, influenszerek alkalmazását az antitest gyorstesztek reklámozásakor, mivel a termékkategória esetében ezt tiltja az ágazati szabályozás.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A GVH javasolja továbbá az érintett szakhatóságok számára, hogy alakítsanak ki a járványhelyzet előrehaladtával rendelkezésre álló, friss tudományos eredményeknek megfelelő tájékoztatókat az antitest gyorstesztek reklámozásával kapcsolatos elvárásokról, amelyekhez a kereskedők igazodhatnak. Ugyanezen szempontból indokolt lehet az OGYÉI részéről az érintett használati útmutatók felülvizsgálata is.
A vizsgálat azt is megállapította, hogy egyes piaci szereplők a lakossági fogyasztók részére professzionális használatra szánt antitest gyorsteszteket is értékesítenek, amely jogszabályba ütközik, emellett megfosztja a lakossági vásárlókat a részletes használati utasításoktól. Ennek felszámolásához aktív szakhatósági fellépés indokolt.
Annak érdekében, hogy a gyorsított ágazati vizsgálat alapján az érintett piaci szereplők mielőbb felülvizsgálják aggályos piaci gyakorlatukat, a GVH közvetlenül is megküldi észrevételeit és javaslatait az érintetteknek, ezt követően pedig aktívan nyomon követi a kérdéses gyakorlatok alakulását, hogy szükség esetén fellépjen a törvényben biztosított eszközeivel - írják.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Hatályon kívül helyezték Harvey Weinstein nemi erőszakos ítéletét
- A világ élvonalában a Richter – döntöttek az osztalékról
- Nagy Márton személyesen is tolmácsolta a kormány ultimátumát
- Női holttestet találtak az egyik szentesi utcán – leszúrhatták
- Három kínai űrhajós vette célba a Mennyei Palotát
- Megújul Horvátország légiereje