Tavaly december végére több mint 9 milliárd forint maradt felhasználatlanul a SZÉP kártyákon.
Hosszú évek óta fizetjük, sokaknak mégis meglepetést okoz a gyógyszertári számlán a "magisztrális díj". Ez a tétel a patikákban előállított gyógyszereknek az előállítási költségét jelenti, az összege pedig a gyógyszer mennyiségétől és a készítés bonyolultságától függően változhat.
Egy olvasónk küldte be hozzánk gyógyszertári számláját, amelyen meglepődve találkozott a "magisztrális díj" tétellel. Mutatjuk, pontosan mit takar ez a díj és hogyan változik a végösszege.

Mi is az a magisztrális díj?
Azokat a készítményeket nevezik magisztrális gyógyszereknek, amelyeket a gyógyszerészek különböző előírások alapján a patikában készítenek el.
Egyes készítmények árai között azonban nagy különbségek lehetnek attól függően, hogy milyen az összetételük, mekkora a mennyiségük. Ezért ezek árát a gyógyszertárak minden esetben egyedileg és tételekre bontva számítják ki.
Vagyis a magisztrális gyógyszereknél pontosan ugyanolyan költségeket kell fizetünk, mint egy gyári készítmény esetében. Az egyetlen különbség, hogy míg a gyáriaknál ezt egy összegben tüntetik fel a blokkon a gyógyszertárak, addig a magisztrális készítmények esetében az egyedi összetétel miatt mindig is bontva szerepeltek ezek a tételek.
- válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére a Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetsége.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Hogyan áll össze pontosan?
A magisztrális gyógyszerek ára három részből tevődik össze:
- A felhasznált alapanyagok ára
A magisztrális gyógyszerkészítéshez felhasználható alapanyagok listáját az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet teszi közzé. A gyógyszeranyagok árát pedig a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő határozza meg a forgalmazók bejelentései alapján, melyhez a társadalombiztosítás vényre történő rendelésnél 50 százalékos támogatást nyújt.
- Magisztrális díj
A magisztrális díj a gyógyszerek készítési díját jelenti. Ez a tétel tartalmazza a készítésben résztvevők munkabérét, valamint a felhasznált energia és az eszközök költségét. Például a kenőcsöknél 100g-ig 250 forint, afölött pedig 50g-ként 1250 forint ez a díj. Ugyanez kúpoknál 6 darabig 300 forint, míg afölött darabonként 50 forint.
- A csomagoló anyagok ára
A támogatott csomagolóanyagok listáját az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimum feltételekről szóló rendelet határozza meg. Ide tartozik többek között a műanyag flakon, injekciós ampulla, vagy a szemkenő pálca. Ezeket a társadalombiztosítás vényre történő kiadásnál szintén 50 százalékban támogatja.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








