Lassan megint itt a tél. Bár az elkövetkezendő két hétre még viszonylag jó időt jósolnak a meteorológusok, már most jobban tesszük, ha elkezdünk szétnézni, nehogy váratlanul érjen minket a nyárigumi cseréje, és olyan téligumit válasszunk nagy hirtelen, amit messze el kellene kerülni...
Persze mindenki a lehető legjobbat szeretné a legalacsonyabb áron, ez a két tulajdonság azonban a valóságban csak a legritkább esetben fonódik egybe, legalábbis legális adásvételi ügyeletekben. A döntés meghozatalában fontos kapaszkodót jelenthetnek a német autószövetség, vagyis az ADAC által végzett tesztek. Nézzük tehát, mire jutottak a mérnökök idén októberben...
Az ADAC évek óta minden téli és nyári szezon elején végigjárja a német gumisokat, sorra vásárolva a piacon jelenleg található abroncsokat. Az anonim vásárlás lényege, hogy az abroncsgyártók semmilyen módon ne lehessenek befolyással a tesztek végeredményére, az eredmények ugyanis jelentős hatással lehetnek a fogyasztói döntésekre.
Az idei évben két abroncstípus a 175/65 R14 T, illetve a 195/65 R15 T került górcső alá. A tesztpilóták száraz, nedves, havas és jeges úton mérték fel a gumik tulajdonságait, illetve vizsgálták azok kopásállóságát.
Az idei teszt során az autósszövetség 37 téligumit és 3 téli-nyári használatra egyaránt alkalmas gumit tesztelt. Nem túl pozitív, hogy a tesztelt 40 gumiból 8 olyat is találtak, amit nem ajánlatos megvenni. Pontosan az olcsóbb szegmens az, ami több gumit hoz forgalomba, mivel sokan a drágábbakat csak az áruk miatt is kerülik, az olcsóság azonban sokszor gyengébb minőséggel jár együtt, ami a teszt során is megmutatkozott.
A teszt során csak azok foglalhattak el vezető pozíciót, amelyek a hideg évszakban minden úton képesek voltak helyt állni, legyen az vizes, jeges vagy akár száraz.
A 175/65 R14 T méretben 20 téligumit vetettek vizsgálat alá, valamint egy téli-nyárit is. Ezt a méretet használják például a Ford Fiestához is. Itt négy gumi is a kifejezetten ajánlott értékelést kapta, 10 esetben ajánlott volt a végeredmény, 2 esetben kevésbé ajánlott, 5 esetben viszont a nem ajánlott eredmény jött ki. Összességében elmondható, hogy a legtöbb abroncs a száraz úton teljesített a legjobban.
Az utolsó 5 helyezett olyan siralmas teljesítményt nyújtott a tesztek során, hogy az ADAC munkatársai azt már komoly rizikófaktornak értékelték, így ezek vásárlását érdemes alaposan átgondolni.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A 195/65 R15 T méretet leginkább a Volkswagen Golf, Audi A4 vagy a BMW 3-as esetében alkalmazzák, ezek közül 17 téli, és 2 téli-nyári abroncsot vettek górcső alá a német autósszövetség munkatársai. Itt is 4 esetben kapott a gumi kifejezetten ajánlott minősítést, és csak 3 került a legrosszabb kategóriába, bár ebben nagy szerepe lehet annak, hogy ebből a méretből kevesebbet teszteltek.
A Vredestein Quatrac 3 téli-nyári abroncs majdnem a legrosszabb eredményt kapta, ez is azt támasztja alá, hogy az egész évben használatos gumik gyakori használat estén nem megfelelőek. Bár a Goodyear Vector 4-es az ajánlott körbe tudta magát felküzdeni, így nagyjából ugyanazért az árért valamivel jobb minőséget is kaphatunk.
A teszteredmények továbbra is arról tanúskodnak, hogy a négy évszakos gumik nem tudják felvenni a versenyt az egy szezonra készített társaikkal, mivel túlságosan nagy a szélső hő értékek közötti különbség. A négy évszakra tervezett gumik sem 40 fokban, sem mínusz húszban nem tudnak teljes biztonságot garantálni.
Persze a négy évszakos gumiknak megvan az az előnye, hogy költség-hatékony megoldást jelentenek azok számára, akik keveset használják autójukat és nem autóznak a megengedett határértékeken vagy azokon túl.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
- Kanyargós utakat jár be a pénz Kína és Oroszország között
- Csökken az ember ébersége a kanyaróval szemben - íme a számok
- Kézilabda-menetrend az olimpián: nem szoktak ilyenkor meccsek lenni
- A bajor kormányfő hadat üzent a kancellárnak, de a konzervatív vetélytársaknak is
- Szakítás előtt áll Mona Lisa
- Nincs is annál jobb, mint erdei fülesbaglyokat figyelni