Bár a jogosítvány megszerzéséhez mindenkinek tisztában kell lennie azzal, mi is a teendő egy baleset után, azonban a volán mögött eltöltött évek gyakorta fátyolossá teszik a tanultakat. Rengeteg kérdés merülhet fel egy közúti balesetet követően; mikor kell például rendőrt hívni, milyen papírokat kell kitölteni és pontosan mennyi időnk is van arra, hogy jelentkezzünk a biztosítónknál? A Pénzcentrum.hu most feleleveníti a tanultakat, s összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat, hogy az autóval járók higgadtan cselekedhessenek, ha megtörtént a baj.
Egy közúti balesetet követően a legfontosabb meggyőződni arról, hogy történt-e személyi sérülés. Abban a sajnálatos esetben, ha igen, rendőrt és mentőt kell hívni. Telefonon több helyről is kérhetünk segítséget, melyek közül a legfontosabbak a mentők (104), a tűzoltók (105) és a rendőrség (107). Mobilról a legcélszerűbb az általános segélykérő telefonszámot, a 112-es számot tárcsázni, illetve az autópályák mentén is vannak segélykérő telefonok, általában 2 kilométerenként.
Bár kétségtelen, hogy egy karambolt követően gyakran nem is tudjuk "hol áll a fejünk", nagyon fontos, hogy a segélyhíváskor feltétlenül mondjuk be a telefonszámot, melyről a hívást intézzük, közöljük a baleset pontos helyét, vagy legalább hozzávetőleges tájékozódási pontokat, illetve ismertessük a sérültek számát, korát, nemét és az esetleges különleges körülményeket is. Az is nagyon fontos, hogy az egyéb veszélyforrásokról se feledkezzünk meg értesíteni a diszpécsert ( pl.: leszakadt nagyfeszültségű vezeték, kiömlött vegyi anyag, stb). Végezetül figyeljünk a mentős kérdéseire, s csak akkor rakjuk le a telefont, ha már bontották a vonalat.
Ha nem sérült meg senki
A személyi sérülést egyébként külön adatlapon kell bejelentenünk a biztosítónk felé, a káresemény után minél hamarabb. Amennyiben nem sérült meg senki a balesetben nem kötelező a hatóságot értesíteni, azonban vannak olyan esetek, amikor mégis ajánlott ezt megtenni. Abban az esetben például, ha a baleset jelentős anyagi kárral járt, vagy külföldi, illetve közüzemi feladatokat ellátó járművel csattantunk, szintén érdemes lehet a hatóságok értesítése.
Abban az esetben sem árt bevonni a hatóságokat, ha a felelősség elismerésével kapcsolatban nem jutunk dűlőre. Itt érdemes kiemelni, hogy a rendőri intézkedés minden esetben eljárást von maga után, ami jókora plusz költséget jelenthet a vétkes félnek. Azt sem árt tudni, hogy amennyiben értesítettük a hatóságot, mindenképp meg kell várni a járőröket, s ez akár hosszú órákig is eltarthat.
Egy kis papírmunka
A biztosítási kárrendezéshez elengedhetetlen, hogy a másik féllel karöltve, még a helyszínen kitöltsük az Európai baleseti bejelentőt, ismertebb nevén a kék-sárga betétlapot. Bár a betétlapot ingyenesen be lehet szerezni, mégis előfordulhat, hogy nincs kéznél a sorsdöntő pillanatban. Ebben az esetben érdemes egy üres papírra felírni a baleset körülményeit; napokkal a baleset után ugyanis aligha emlékezhetünk minden egyes körülményre, arról nem is beszélve, hogy ilenkor a vétkes fél könnyedén kitérhet kötelezettsége alól.
A bejelentő lap kitöltése ugyanakkor - mint az a nyomtatványon is olvasható - nem jelenti a felelősség elismerését, a balesetek körülményeinek leírása csak a gyorsabb kárrendezést szolgálja. Mindazonáltal a biztosítói kifizetéshez nem elegendő például az Európai baleseti bejelentő, annak kiegészítéseként egyéb adatokat is kérnek a társaságok.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A nyomtatvány helyes kitöltése a lelke az egész folyamatnak, ugyanis, ha rosszul töltjük ki, akkor nem sok jóra (és pénzre) számíthatunk a biztosító részéről. Nagyon fontos például tisztázni, hogy ki a baleset okozója, illetve ki a vétlen károsult. Szintén elengedhetetlen, hogy mindkét jármű vezetője az aláírásával igazolja a kitöltött betéti lapon szereplő adatok valódiságát, s ne feledkezzünk meg az esetleges tanúk nevének és lakcímének feltüntetéséről sem. Ezt követően az érintettek a bejelentő egy példányát vegyék magukhoz, mely birtokában tudják igényeiket érvényesíteni a biztosítóknál.
A baleseti bejelentőlappal mind a károsultnak, mind a károkozónak jelentkeznie kell a saját biztosítójánál. A károkozónak 5 nap áll a rendelkezésére, hogy a felelősségbiztosítását gondozó társaságnál bejelentése a káreseményt (ha van Casco kötvényed, saját károd ezen keresztül térítik meg). A károsult személynek pedig 30 napja van arra, hogy a károkozó biztosítójánál a saját kárigényét bejelentse. A károkozást a baleseti bejelentő lap személyes leadásával, vagy elektronikus (telefax, e-mail) és postai úton történő megküldésével jelenthetjük biztosítónk felé. Ha a károkozó külföldi állampolgár volt, a kárt a Mabisz bármelyik tagbiztosítójánál bejelentheted. Ebben az esetben fontos feljegyezni a károkozó külföldi felelősségbiztosítójának nevét, a birtokában lévő zöldkártya számát és érvényességi idejét is.
Mi a teendő akkor, ha külföldön történik a baleset?
Ha külföldön kárt szenvedünk, illetve kárt okozunk, és az ellenérdekű féllel a felelősség kérdésében és a baleset bekövetkezésének körülményeiben egyetértünk, valamint egyéb ok (pl. személyi sérülés, vagy a baleset helye szerinti ország egyéb előírásai) miatt sem szükséges rendőrt hívni, a baleset másik részesével a fentiekben leírt módon, kölcsönösen töltsük ki az Európai Baleseti Bejelentőt, nem megfeledkezve annak aláírásáról sem.
Mindazonáltal a magyar károsultnak több lehetősége is van kártérítési igényének érvényesítésére. Amennyiben a baleset a Zöldkártya Rendszer valamely tagországa területén következett be, és a kárt az Európai Unió valamely más tagállamában üzembe helyezett gépjármű okozta, a károsult igényével közvetlenül fordulhat a károkozó külföldi felelősségbiztosítójához vagy annak magyarországi kárrendezési megbízottjához. Amennyiben a balesetet nem az EU valamely tagországa területén üzembe helyezett gépjármű okozta, a károsult nem tudja igénybe venni kárrendezési megbízott segítségét. Ilyen esetben az igényt közvetlenül a külföldi felelősségbiztosítóval szemben lehet érvényesíteni. Ugyanakkor minden esetben figyelembe kell venni, hogy a kárigények elbírálása és a kár rendezése a baleset helye szerinti ország jogszabályai szerint történik.
A fél mezőnyt verte a Lidl filléres sajátmárkása: ezek a legbiztonságosabb biciklis sisakok 2024-ben
Meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás kerékpáros sisakja egy nagy német teszten. Egy 50 ezres modell viszont elvérzett a próbákon.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Vigyázat, már támadnak a pénzkicserélős csalók is – erre kell figyelni
- Kapitális fogás, megdőlt a rekord a Balatonon – képek
- Hét dolog, ami ahhoz kell most, hogy ne legyen rémálom az autózás
- Most megmutatjuk, micsoda fordulat jön itthon az időjárásban
- Ha a Balatonra készül nyaralni, van egy nagyon rossz hírünk
- Kiderült, mikor adják át a legújabb hazai autópálya-szakaszt