Szinte nincs olyan év mikor a gazdák nem vonulnak az utcára és nem akarnak a kormánnyal egyeztetni, illetve nem szeretnének valamiféle kártérítést, vagy támogatást. A legutóbb a tavaszi fagykárok és az aszály miatt vonultak fel traktoros erőkkel a termelők. Félreértés ne essék, ez a cikk nem azért született, hogy ezeket a problémákat jelentéktelen eseményként tüntesse fel, vagy hogy a termelők nehézségeit gúnyolja ki. Sokkal inkább az a célja, hogy valamiféle alternatívát mutasson az ágazatnak, nem megoldásként, hanem inkább egy lehetséges járható útként szolgáljon.
Mielőtt azonban belevágnánk a hazai helyzet elemzésébe, nézzünk szét a nagyvilágban. Az egekbe szökő mezőgazdasági termékárak és az élelmiszer alapanyag árak globális problémát jelentenek. Az EU-ban is, csakúgy mint hazánkban, jelentősen elmaradtak a gabona termésátlagok a várakozásoktól, ez pedig jelentősen megnövelt ezen termékek árát.
A globális felmelegedés, ezáltal az időjárás tartós és folyamatos változásának hatására, szükségessé vált újabb termőterületek művelés alá vonása. Ennek érdekében az EU megvonta a parlagon hagyott területek után járó támogatást, ösztönözve ezáltal a gazdákat arra, hogy megműveljék ezeket a területeket.
A termésmennyiség növelése mellett a másik fontos kérdés, a gazdák kieső jövedelmének pótlása, illetve az időjárás változékonyságából és szélsőségeiből eredő kockázat kezelése.
Nem minden a kártalanítási alap...
Nemrégiben azt olvastam az egyik hazai napilapban, hogy szegény gazdákat még az ág is húzza, mert nem kötnek velük biztosítást a biztosítók, illetve ha kötnek is magasak a díjak. Nos nézzük mi a hazai helyzet!
Ma hazánkban négy biztosítótársaság és huszonnégy biztosítási egyesület foglalkozik növény- és állatbiztosítással. A piaci szereplők biztosítási termékeiket bármilyen gazdasági társasági formában működő mezőgazdasági vállalkozásnak, őstermelőknek és magánszemélyeknek kínálják, egyszóval bárkinek, akinek érdeke fűződik agrárvagyontárgya megvédéséhez. Természetesen a klasszikus vagyonbiztosítások, géptörés-biztosítások, üvegbiztosítások stb. is megköthetők a mezőgazdasági biztosítási szerződés keretében, de a biztosítás elsődleges "tárgyai" a növények és az állatok.

A magyar mezőgazdasági biztosítás piacon megkötött szerződések jelentős hányada szinte csak tűz- és jégkár ellen nyújt fedezetet, pedig a társaságok tarsolyában rengeteg olyan módozat található, mely a kockázatok széles spektrumát felöleli. Az aszálykockázat átvállalása - a nagyfokú kockázat és a lehetséges kár nagysága miatt - ugyan valóban ritka jelenség a magyar piacon, és rendkívüli kockázatossága miatt nem is a legolcsóbb megoldás. Ennek ellenére találkozhatunk a piacon olyan "all risk" konstrukcióval is, mely kiterjed az aszálykárra is. Az Allianz által kínált hozamveszteség biztosítás, megoldást nyújt minden olyan esetre, melyekből a gazdák adott évi termése elmarad az előző évek átlagától. Tehát, ha aszály, illetve bármilyen más káresemény következik be, akkor a biztosító téríti a gazdák veszteségét.
A növénybiztosítások esetében a legszélesebb körben igénybe vett termékek a jég- és a tűzkockázatot tartalmazó biztosítások, melyeket minden biztosítótársaság kínál a piacon. Emellett vihar- és a télifagy-kockázatok ellen is választhatnak védelmet a termelők.
Tehát ebből is jól látszik, hogy a hazai biztosító társaságok kínálnak megoldást a kockázatok fedezésre. Azonban ez még nem jelenti azt, hogy a gazdák élnek is ezzel a lehetőséggel. Ennek okaként legtöbbször a magas biztosítási díjakat szokták megjelölni. Az igazsághoz azonban talán az is hozzátartozik, hogy a támogatásért és a kártérítését nem kell rendszeresen díjat fizetni. De ne rohanjunk ennyire előre!
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Díjak, szerződések, megoldások
Az agrárium léte úgy is mondhatnánk, létkérdés (az élelmiszeripar alapját adják), mindezt azonban a biztosításával kapcsolatos adatok egyáltalán nem tükrözik. 2006-ban a hazai biztosítási piacon a díjbevétel alapján mindössze 1 százalékot képviseltek a mezőgazdasági biztosítások. Ez hétköznapi nyelvre lefordítva annyit jelent, hogy mezőgazdaságunk majdhogynem biztosítás nélkül létezik-működik.

Mivel egy igen alacsony szerződésszámról beszélünk, ez egyben az is jelenti, hogy a veszélyközösség száma is alacsony, a kockázat bekövetkezésének valószínűsége pedig nagy. Ez indokolja a magas biztosítási díjakat.
A természet által okozott káreseményekre hozta létre a Gyurcsány-kormány a Nemzeti Katasztrófa Alapot, amely a gazdáknak nyújt kártérítést. Ezáltal a kormány nem a biztosításkötést, az öngondoskodást ösztönzi, hanem azt mondja, ha valamiféle vis major következik be akkor majd kifizetjük a kárt a közösből, ha viszont olyan káreseménye van a gazdának ami nem tartozik az Alap hatáskörébe, fizetheti zsebből. Nézzük meg, ugyanez hogyan működik a sógoroknál!
Ausztriában, a gazdálkodók döntő többsége rendelkezik biztosítással (később majd látjuk, hogy nálunk ez mit jelent), amely a magyarnál sokkal szélesebb káresemény skálára biztosítja a gazdálkodót. Az osztrák állam 50 százalékos díjtámogatással járul hozzá a mezőgazdaság biztosításához, Ausztriában éppen ezért nincsen szükség katasztrófaalapra. Viszont, hozzá kell tennem, hogy az osztrák állam központilag nyilvántartja a művelt területeket és ezeket kötelező biztosítania is a tulajdonosnak. Ebből következik, hogy sokkal nagyobb a biztosított területek száma és nagyobb lesz az úgynevezett veszélyközösség is, ami előnyére válik mind a biztosítottnak, mind a biztosítónak.
Tehát az állam kifizeti a biztosítási díj felét (mely a biztosítóknál díjbevétel, ezáltal növelheti az adóalapot, amiből a kormánynak bevétele származhat), ezáltal neki nem kell kifizetni a gazdák kárát. A gazdáknak is pozitív megoldás mert így olcsóbb a biztosítási díj, igaz, nincs ingyen mint a katasztrófa alap, de itt szinte minden bekövetkező kárral szembe fedezve vannak. Harmadrészben pedig jó a biztosítónak, mert a kedvezményes díjak miatt szinte minden gazda rendelkezik biztosítással. Ezáltal a megnövekedett állomány lehetővé teszi olyan káresemények bevonását s a biztosítási körbe amely még kelendőbbé teszi a konstrukciókat. Összegezve tehát mind a három fél (állam, gazdák, biztosítók) elégedett lehet.
Óriási bejelentést kapott rengeteg magyar autós: súlyos költség lett olcsóbb, ezt már sokan megérzik
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak átlagdíjai országosan 0,8 százalékkal csökkentek a III. negyedévben.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








