Sokan élnek az M1 regionális matrica kedvezményes lehetőségével, közel 23 ezer darab 2026-os e-matrica fogyott az első héten.
Japán matcha-fővárosában, Ujiban a prémium zöld tea iránti kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot. Miközben a turisták versenyeznek a limitált készletekért, a helyiek aggódnak a hagyományok felhígulása miatt.
Ujiban, Japán történelmi matcha-fővárosában 10 óra fontos időpont - ekkor nyitnak a matcha üzletek. A Kiotótól mindössze félórás vonatútra található város világhírű a matcháról, a porított zöld teáról, amit hagyományosan forró vízzel habosítanak.
A Nakamura Tokichi Honten, amely egykor a császár tea-beszállítója volt, ma Japán egyik legrangosabb matcha-kereskedője. Az üzletben a turisták szinte megrohamozzák a polcokat, amikor a dolgozók megpróbálják feltölteni a készletet. A zöld teát tartalmazó dobozok pillanatok alatt elfogynak, és sokan akár 250 eurót is költenek egyetlen vásárlás során - számolt be a BBC.
Japán Mezőgazdasági, Erdészeti és Halászati Minisztériuma szerint 2023-ban 4176 tonna matchát termeltek, ami háromszorosa a 2010-es mennyiségnek. Ezzel párhuzamosan 2024-ben rekordszámú, közel 37 millió turista látogatott az országba. A matcha népszerűségét elsősorban egészségügyi előnyeinek és közösségi médiában jól mutató élénkzöld színének köszönheti.
A matchát általában három kategóriába sorolják: ceremoniális, prémium és kulináris. A ceremoniális matcha a legértékesebb, amelyet a szezon legfrissebb leveleiből készítenek, gazdag, umami ízvilággal és keserűség nélkül. A nemzetközi látogatók különösen a csúcsminőségű ceremoniális matchát keresik, és gyakran nagy mennyiségben vásárolják.
Tomomi Hisaki, a Tsujirihei zászlóshajó üzletének vezetője szerint a kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel. "A magas minőségű uji matcha eleve nem tömeggyártható" - magyarázza. A ceremoniális matchához szánt tealeveleket árnyékban termesztik, ami gazdagabb ízt eredményez, de csökkenti a termés mennyiségét. A hagyományos kőmalmok is szűk keresztmetszetet jelentenek: egy malom nyolc óra alatt mindössze 400 gramm teát képes előállítani.
Ez a hiány exkluzivitást teremt, ami tovább fokozza a turisták lelkesedését. Hisaki szerint az év eleje óta üzletük egyetlen nap alatt eladja egy hónap matchakészletét. Ha ez a roham folytatódik, a teaszertartás-oktatóknak, templomoknak és szentélyeknek nehézségeik lehetnek az ellátás biztosításában.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
"Beszámolókat hallottunk arról, hogy ceremoniális matchát használnak lattékhoz és turmixokhoz, ami csökkentheti a kiváló minőségű matcha elérhetőségét azok számára, akik hagyományos formában szeretnék élvezni" - mondja Simona Suzuki, a Global Japanese Tea Association elnöke.
Hisaki örül, hogy a japán matcha terjed a világban, de arra kéri a látogatókat, ne halmozzanak fel készleteket viszonteladás céljából. Suzuki azt reméli, hogy az utazók más teák, például a vibráns senchák vagy a földes gyokurók felé fordulnak. Létezik még a hojicha is, a matcha pörkölt rokona, amely inkább dióra és csokoládéra emlékeztető ízvilággal rendelkezik.
A matchapor hiánya ellenére Uji továbbra is teaparadicsomként működik számtalan termékkel. A Nakamura Tokichinál teával ízesített soba tésztát és matcha parfét kínálnak, az ajándékboltokban pedig matcha fettuccine és curry is kapható. Az éttermek matcha gyozát, takoyakit és ráment szolgálnak fel.
Gyerekek életével játszottak az áruházak: asztalra vág a hivatal, kemény hangű levelet küldtek nekik
Az áruházak a visszahívás ellenére is árusították a csecsemőkben bakteriális megbetegedést okozó tápszereket.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








