Olyan kilátópontokat gyűjtött össze, ahonnan páratlan rálátás nyílik Magyarország legmagasabb hegységeire.
Japán matcha-fővárosában, Ujiban a prémium zöld tea iránti kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot. Miközben a turisták versenyeznek a limitált készletekért, a helyiek aggódnak a hagyományok felhígulása miatt.
Ujiban, Japán történelmi matcha-fővárosában 10 óra fontos időpont - ekkor nyitnak a matcha üzletek. A Kiotótól mindössze félórás vonatútra található város világhírű a matcháról, a porított zöld teáról, amit hagyományosan forró vízzel habosítanak.
A Nakamura Tokichi Honten, amely egykor a császár tea-beszállítója volt, ma Japán egyik legrangosabb matcha-kereskedője. Az üzletben a turisták szinte megrohamozzák a polcokat, amikor a dolgozók megpróbálják feltölteni a készletet. A zöld teát tartalmazó dobozok pillanatok alatt elfogynak, és sokan akár 250 eurót is költenek egyetlen vásárlás során - számolt be a BBC.
Japán Mezőgazdasági, Erdészeti és Halászati Minisztériuma szerint 2023-ban 4176 tonna matchát termeltek, ami háromszorosa a 2010-es mennyiségnek. Ezzel párhuzamosan 2024-ben rekordszámú, közel 37 millió turista látogatott az országba. A matcha népszerűségét elsősorban egészségügyi előnyeinek és közösségi médiában jól mutató élénkzöld színének köszönheti.
A matchát általában három kategóriába sorolják: ceremoniális, prémium és kulináris. A ceremoniális matcha a legértékesebb, amelyet a szezon legfrissebb leveleiből készítenek, gazdag, umami ízvilággal és keserűség nélkül. A nemzetközi látogatók különösen a csúcsminőségű ceremoniális matchát keresik, és gyakran nagy mennyiségben vásárolják.
Tomomi Hisaki, a Tsujirihei zászlóshajó üzletének vezetője szerint a kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel. "A magas minőségű uji matcha eleve nem tömeggyártható" - magyarázza. A ceremoniális matchához szánt tealeveleket árnyékban termesztik, ami gazdagabb ízt eredményez, de csökkenti a termés mennyiségét. A hagyományos kőmalmok is szűk keresztmetszetet jelentenek: egy malom nyolc óra alatt mindössze 400 gramm teát képes előállítani.
Ez a hiány exkluzivitást teremt, ami tovább fokozza a turisták lelkesedését. Hisaki szerint az év eleje óta üzletük egyetlen nap alatt eladja egy hónap matchakészletét. Ha ez a roham folytatódik, a teaszertartás-oktatóknak, templomoknak és szentélyeknek nehézségeik lehetnek az ellátás biztosításában.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
"Beszámolókat hallottunk arról, hogy ceremoniális matchát használnak lattékhoz és turmixokhoz, ami csökkentheti a kiváló minőségű matcha elérhetőségét azok számára, akik hagyományos formában szeretnék élvezni" - mondja Simona Suzuki, a Global Japanese Tea Association elnöke.
Hisaki örül, hogy a japán matcha terjed a világban, de arra kéri a látogatókat, ne halmozzanak fel készleteket viszonteladás céljából. Suzuki azt reméli, hogy az utazók más teák, például a vibráns senchák vagy a földes gyokurók felé fordulnak. Létezik még a hojicha is, a matcha pörkölt rokona, amely inkább dióra és csokoládéra emlékeztető ízvilággal rendelkezik.
A matchapor hiánya ellenére Uji továbbra is teaparadicsomként működik számtalan termékkel. A Nakamura Tokichinál teával ízesített soba tésztát és matcha parfét kínálnak, az ajándékboltokban pedig matcha fettuccine és curry is kapható. Az éttermek matcha gyozát, takoyakit és ráment szolgálnak fel.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.








