Még a PRIME is olcsóbb lett a Zordnál: vajon mi történt az influenszer üdítők piacán?
Ezt rengeteg magyar elfelejti karácsony előtt: nagyon rosszul járhatnak, tönkreteheti az ünnepeket
A lakosság majdnem kétharmada kevesebb, mint 50 ezer forintot költ a karácsonyra, és több mint felük takarékoskodással vagy akár kölcsönből fedezi az év végi kiadásokat. Ajándékot a legtöbben csak a közeli családtagoknak vásárolnak, ugyanakkor minden tizedik ember egyáltalán nem ajándékoz – derül egy friss, reprezentatív felmérésből, amelyben a magyar lakosság ünnepi kiadásaira, ajándékozási szokásaira voltak kíváncsiak.
A CIB kutatása rámutat arra is, hogy a magyar lakosság kétharmada 50 ezer forintnál kevesebbet tervez elkölteni idén a karácsonnyal kapcsolatos kiadásokra, az ajándékok mellett beleértve minden mást is, mint az étel, a dekoráció vagy az utazás a távolabb élő rokonokhoz. A skála másik végén mindössze az emberek 8%-a áll, ők úgy tervezik, hogy 100 ezer forintnál többe fog kerülni a karácsony.
A felmérés adatai szerint a nők valamivel magasabb összeget becsülnek a kiadásokra, ami származhat abból, hogy jobb rálátással rendelkeznek a karácsonnyal kapcsolatos háztartási költségekre, de az is magyarázhatja a különbséget, hogy magasabb arányban ajándékoznak és jótékonykodnak, ahogy erre a felmérés szintén fényt derített.
Az év végi ünnepekkel járó költségeket csak a lakosság harmada tudja takarékoskodás nélkül fedezni: bár az emberek harmadának elég a karácsony előtti néhány hónapban jobban odafigyelnie a kiadásokra, ötödüknek viszont már ennél is korábban kell elkezdeniük a spórolást (ez leginkább az alapfokú végzettségűekre és a 60 éven felüliekre jellemző). A megkérdezettek 2%-a válaszolta, hogy nem takarékoskodik, inkább kölcsönt vesz fel, hogy úgy ünnepelhesse a karácsonyt, ahogyan szeretné.
A legtöbben (43%) csak szűk családi körben ajándékoznak, de a két véglet sem elhanyagolható mértékű: minden 10. ember mindenkinek vásárol és 11% válaszolta, hogy senkit sem lep meg az ünnepre. Az ajándékvásárlási szokások alakulása összefügg a társadalmi helyzettel, tehát a lehetőségekkel is, például a felsőfokú végzettségűek körében alacsonyabb azoknak az aránya, akik egyáltalán nem vesznek ajándékot, vagy csak kisebb dolgokat.
Más tényezők is hatással vannak erre az ünnepi szokásra, a férfiak és a vármegyeszékhelyeken élők például magasabb arányban válaszolták, hogy nem vesznek senkinek ajándékot. A meglepetések értékét tekintve is visszafogott a többség: az ajándékot vásárlók 57%-a személyenként legfeljebb 10 ezer forintot költ, 30 ezer forintnál értékesebb ajándékokat csak az emberek 7%-a ad. A férfiakra jellemzőbb, hogy átlagosan drágább ajándékot választanak, az idősek pedig a fiatalokhoz képest magasabb arányban húzzák meg a határt személyenként 10 ezer forintnál.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az ajándékok beszerzési módja is változatos képet mutat: az ajándékozók kicsivel több mint fele boltban és online egyaránt vásárol ebben az időszakban, ugyanakkor 42% csak személyesen, a lakosság ötöde pedig csak online intézi a beszerzést.
Ahogy a felmérésből is kirajzolódik, sokféleképpen készülődünk az év végi ünnepekre, de az biztos, hogy a többség ilyenkor szeretne kicsit kilépni a hétköznapokból, kényeztetni a szeretteit és önmagát. Hogy ez minél kevesebb stresszel járjon, és ne terhelje meg a családi költségvetést sem, érdemes már év közben „rendszertelen módon” kisebb összegekkel elkezdeni a takarékoskodást
– emelte ki a kutatás kapcsán Vasas Norbert, a CIB Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős vezetője.
Óriási dugó alakult ki a Lidl legújabb húzása miatt: szabályosan megrohamozták az üzletlánc boltjait
A német tulajdonú Lidl szupermarketlánc innovatív lépésre szánta el magát Csehországban: megnyitotta első outlet üzletét Prágában.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
-
Milyen lakáscélod van? Vásárlás vagy felújítás?
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy mit gondolnak olvasóinknak a lakás-előtakarékosságról.
-
Milliókat is bukhatnak a lakástulajdonosok, ha nem figyelnek erre
Arra keressük a választ, hogy az olvasóink a lakásukat vagy ingatlanjukat érinthető káresemények közül mitől tartanak a leginkább.