Lejárt minőségmegőrzési idő van néhány tejesdobozon, így azonnal visszahívják azokat.

Az UHT-tejek átlagára hosszú évekig magasabb volt, mint a friss tejé, azonban a 2020-as év ebben a tekintetben is vízválasztónak bizonyult. Öt éve a folyamat megfordulni látszott, majd az árstop bevezetésével az UHT és a friss tejek ára drasztikusan szét is vált egymástól. Az UHT-tejek egészen 2024 júniusáig jóval alacsonyabb ártartományban maradtak, nyár közepén viszont megkezdődött az UHT-tejek hozzádrágulása a friss tejekhez, majd szeptemberre, a KSH friss adatai szerint már közel azonos lett az árszint. Az elmúlt években jórészt az árviszonyok hatására a tejfogyasztási szokások is nagyban megváltoztak. A Pénzcentrum kérdéseire az UHT és friss tej fogyasztásának változása kapcsán a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács válaszolt.
Lassan úgy érezhetjük, a pandémia, a vásárlási idősávok, az árstopok-időszaka, a rekordszintű inflációs ciklus már mind a múlt, miközben ezek hatásai nem múltak nyomtalanul. Ugyan 2023 augusztusától a kormány megszüntette a 2022 februárja óta érvényben lévő árstopokat, (majd bevezette a kötelező akciózást) az UHT-tejek ára csak augusztusban közelítette meg a friss tejek árát. Az UHT tejek ára a hatósági ár megszűnését követően sem nőtt, bár voltak olyan prognózisok, hogy ez azonnal be fog következni, az árrobbanásra mégis egy évet kellett várni. Ez összefügghet a kötelező akciókkal, valamint a megváltozott fogyasztási szokásokkal is.
Az árstopra még bizonyára mindenki emlékszik, hogy ragadt be az UHT-tejek ára és hogyan lőtt ki meredeken a friss tejeké. 2023. februárjában 562 forintba került átlagosan az ESL 2,8%-os tej, míg az UHT 299 forintba. Később, főként miután bejelentették az árstopok kivezetését, a tejárak elkezdtek konszolidálódni. Ma ott tartunk, hogy a szeptemberi átlagárak alapján a friss ESL 2,8%-os tej literje átlagosan 476 forint, a 1,5%-os friss tejé 434 forint, és az UHT 2,8%-os tej 451 Ft/l.
Azt viszont már sokan elfelejthették, hogy 2020 előtt az UHT-tejek jellemzően drágábbak voltak a friss tejnél. 2010-ig visszamenően vizsgálva az éves tejátlagárakat, valamivel mindig magasabb volt az UHT árszintje. Az pedig, hogy az árak ennyire kibillentek, szétváltak, bizonyára a fogyasztási szokásokat is nagyban befolyásolta.
A legfrissebb tejpiaci jelentés alapján az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 166,73 forint/kilogramm volt 2024 augusztusában. A zsírtartalom és a fehérjetartalom egyaránt 0,04 százalékpontos javulása, valamint az alapár 1 százalékos növekedése mellett a nyerstej átlagára 2 százalékkal emelkedett 2024 augusztusában a 2024. júliusihoz képest, és 10 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát.
A nyerstej felvásárlása 2024 augusztusában az előző havi mennyiséget 2 százalékkal, a 2023. augusztusit 5 százalékkal haladta meg. A nyerstej kiviteli ára 198,82 forint/kilogramm volt 2024 augusztusában, az előző havihoz képest 11 százalékkal, az előző év azonos hónapjához viszonyítva 27 százalékkal nőtt. A kiviteli ár 19 százalékkal volt magasabb a termelői átlagárnál. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 6 százalékkal bővült 2024 augusztusában az előző év azonos hónapjához viszonyítva.
Az AKI PÁIR adatai szerint többek között a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej (+1%) feldolgozói értékesítési ára nőtt. A KSH adatai szerint a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej (+4%), az 1,5% zsírtartalmú pasztőrözött ESL-tej (+1%) fogyasztói ára emelkedett, míg a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL-tej (–3%) fogyasztói ára mérséklődött ugyanebben az összehasonlításban még az augusztusi havi árak alapján a tejpiaci jelentés szerint.
Az árak átírták a fogyasztást
A Pénzcentrum érdeklődött a hazai boltláncoknál, hogyan alakult az UHT-tejek, illetve a friss tej iránti kereslet annak tükrében, ahogy az árak és az árakat befolyásoló szabályok változtak, azonban az üzletek nem kívántak nyilatkozni. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója, Harcz Zoltán lapunknak úgy nyilatkozott, hogy az összes fogyasztói folyadéktej termelése - az egész ágazatot és minden tejkategóriát lefedő ágazati statisztikai rendszerek (KSH, Tej Terméktanács) szerint - egy szűk sávban, 510-540 ezer tonna között ingadozott az elmúlt 5 évben idehaza.
Egyértelmű csökkenő vagy növekvő tendencia sem látszik - emelte ki a szakértő. Hozzátette: A KSH szerint a 2 literes kiszerelés alatti, azaz a "dobozos" fogyasztói tej import a 2023. évre megduplázódott. A dobozos tej import-növekmény legnagyobb része a nagykereskedőkön keresztül jut be az országba, vélelmezhetően a közétkeztetésbe, illetve a HORECA szektorba kerül. Az export nagyságrendje eközben változatlan - tette hozzá.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az árstop hatására a 2,8%-os zsírtartalmú UHT tejek aránya megnőtt a fogyasztói folyadéktejeken belül mért más kategóriák terhére. 2023-ra a hatósági áras tej forgalma több mint kétszerese lett a 2021. évi eladott mennyiségeknek
- árulta el lapunk kérdésére. A szakértő szerint az átmeneti piaci beavatkozások után - miután eltűnt a mesterségesen "olcsósított" tej - visszaállhatnak majd a normál fogyasztói szokások/arányok.
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója továbbá azt közölte: az AKI PÁIR adatok szerint 2019. óta jelentősen csökken (feleződött/harmadolódott) a zacskós tejek piaci aránya.
Lapunk kérdésére Harcz Zoltán elmondta azt is, hogy az elmúlt években kimagasló forgalmi fejlődés történt a laktózmentes tejeknél. A laktózmentes tejek hazai elterjedését és növekedését azonban némileg gátolja, hogy ez a tejkategória nem került bele az 5%-os ÁFA kulcsba, továbbra is 18%-kal adózik - hívta fel a figyelmet. Arra is rámutatott, hogy bolt- és településtípusonként rendkívül nagy eltérések vannak a laktózmentes tejek eladási arányaiban. Országos, minden magyarországi régiót/megyét reprezentáló hiteles statisztikai átlagadat nem áll rendelkezésre, de a 10-15 évvel ezelőtti 1-2%-os arányról azonban a laktózmentes tejek eladási aránya mára országos átlagban akár 5-10% is lehet - mondta el a szakértő.
Kutatás az előrehozott szezonális akciókról
Évek óta megfogyelhető trend, hogy egyre korábbra hozzák a kereskedelmi láncok a szezonális ajánlataikat. Így egyre gyakoribb, hogy már szeptember végén megjelennek a boltok polcain a karácsonyi desszertek, a puszedlik, a fahéjas kekszek, egy-egy divatos karácsonyi manó, sőt akár a püspökkenyér is. A bátrabb kerekedők pedig már augusztus végén ledobják a karácsonyi bombát. Te mit gondolsz erről a kereskedelmi gyakorlatról? A Pézcentrum és a Debreceni Egyetem friss kutatásában arra keressük a választ, mit gondolnak a vásárlók arról, hogy enyire siet a kereskedők órája. Kérjük, töltsd ki az alábbi kérdőívet!
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


