Miközben a vendéglátásban elmarad az év végi fellendülés, a prémium élelmiszerek és ajándékmegoldások iránt soha nem látott kereslet alakult ki.
Két évvel ezelőtti, a járvány közbeni volument tudott csak hozni tavaly a kiskereskedelem, és ezért nem ők a felelősek.
Látványosan nem tud talpra állni a magyar kiskereskedelmi forgalom: 2023-ban gyakorlatilag a 2021-es volument hozta végig, a 2022-es kiugrás pedig részben az üzemanyagár-stopnak, részben pedig a választás előtt kiosztott helikopterpénznek köszönhet - erről ír a Portfolio.
A fogyasztás drámai mértékben zuhant itthon miközben Európában a koronavírus-járvány utáni kilábalást követően sikerült szinten tartani a boltok forgalmát. 2024-ben jöhet a fordulat Magyarországon is, miután a dolgozók megkapják az emelt béreiket.
Az elmúlt évek gazdaságpolitikáját érintő kritika látszik beigazolódni a kiskereskedelmi adatok láttán. A kormány ugyanis a választások előtt klasszikus osztogató politikát folytatott, amelyek egy időre olajat öntöttek ugyan a fogyasztásra, de – más okok mellett – rendkívüli mértékben megemelték az inflációt. Ilyen intézkedés volt a gyerekesek személyi jövedelmadójának visszatérítése, a rendvédelmi dolgozóknak kiosztott fegyverpénz, vagy a 13. havi nyugdíj. Ezek az egyszeri, jelentős összegek részben a boltokban landoltak, olyan nagyobb kiadásokat is megengedhettek maguknak az emberek, amelyeket a rendszeres havi jövedelmükből aligha. Ezt több kiskereskedő is visszajelezte a Portfolio-nak.
Az üzemanyagár-stop azonban nemcsak a fogyasztás rendkívüli gyorsulását támogatta 2022-ben, hanem annyira szétzilálta a korábban egyensúlyban lévő piacot, hogy az árstop kivezetését követően a szereplők a korábbinál sokkal magasabb árréssel igyekeztek egyenesbe jönni. Ezt azt eredményezte, hogy Európa legolcsóbb üzemanyagárait a felső harmadba tartozó üzemanyagárak követték gyakorlatilag minden átmenet nélkül.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A magyar kiskereskedelem 2023-ban bő 3 százalékos mínuszban volt a járvány előtti szinthez képest, a fő kérdés most az, hogy 2024-ben gyors lesz a kilábalás, vagy a fogyasztók bizalma lassan épül csak vissza. Az üzemanyagokat terhelő és az európai uniós minimum-követelményeket jócskán túlszárnyaló jövedékiadó-emelés egészen biztosan nem kedvez majd ennek.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








