A korábbi tendenciákhoz hasonlóan idén is az ingyenes hirdetések voltak a legkeresettebbek a használtpiacon, de nagy értékű áruk is szép számmal találtak gazdára.
Ez a címke nagyon fontos a termékeken: ha ilyen árut veszel, és nincs rajta, lehet hogy átvertek
Jelentősen nőtt az Ökocímke (EU Ecolabel) ismertsége az elmúlt 5 évben a magyar fogyasztók körében, derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének friss kutatási adataiból. Itthon 32%-an ismerik a minősítést, míg az Európai Uniós átlag 30% körül mozog. Legutóbb arról adott hírt az Egyesület, hogy az öko-tisztítószerek piaca töretlenül nő itthon, a hiteles minősítések ismertségének növekedése pedig annyiban bíztató, hogy az önjelölt, minősítés nélküli „zöld” szerek jobban háttérbe szorulhatnak.
Az országos reprezentatív mintán végzet kutatás szerint a válaszadók mintegy 32 százaléka ismeri az Európai Unió környezetbarát termék minősítését, míg 2019-ben ez az arány csak 17 százalék volt. A gyermekesek körében ez az arány még magasabb, 45 százalék ami nem is csoda, hiszen a magyarok 88 százaléka aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87 százalékuk pedig a környezeti hatásuk miatt, és ezen belül is a gyerekek szervezet a legérzékenyebbek a durva kemikáliákra.
A kutatásból az is kiderül, hogy ismertségtől függetlenül a válaszadók 77 százaléka meg is bízik az EU ökocímke által nyújtott környezetvédelmi garanciában.

Terjed a zöld takarítás, de a zöldre festés is
A zöld címkék gombamódra elszaporodtak, mára közel 500 környezetbarát címke és megszámlálhatatlan önjelölt, azaz független minősítés nélküli, ellenőrizetlen tartalmú “zöld” címke van használatban világszerte. A gyártók igyekeznek felülni a zöld hullámra, hiszen a fogyasztói kereslet növekszik a környezetkímélő szerek iránt. Így itthon is tavaly 16 százalékkal nőtt az öko-tisztítószerek piaca, a növekedés 80 százalékát azonban a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek tudhatják magukénak.
A gyártók előszeretettel emelnek ki olyan tényeket a termékeikkel kapcsolatban, amelyek pozitív környezeti hatást jelentenek ugyan (pl. újrahasznosítható csomagolás, természetes illatanyag), de közben elterelik a figyelmet a termék tényleges, sokszor káros összetevőiről. Ha ezzel egy zöld logó vagy egy harmadik fél által nem hitelesített címke is társul, könnyen azt a benyomást keltik magukról, hogy öko-szerrel áll szemben a vásárló.
Itt lépnek a képbe a harmadik fél által hitelesített tanúsítványok, melyek közül a Tudatos Vásárlók EU Ecolabel-t tartják a legerősebbnek.
A védjegyek lényege, hogy a piaci előnyben részesülhessenek azok a termékek vagy szolgáltatások, melyek bizonyítottan kisebb mértékű terhelést jelentenek környezetükre, mint riválisaik (pl. újrahasznosított, újratölthető, csökkentett erőforrás-felhasználású, nincs veszélyesanyag-tartalma). Az Európai Uniós Ökocímkét az Európai Bizottság és a tagállamok alakították ki. Egyike azoknak a címkéknek, amelyeket mind az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC), mind az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) hitelesnek tart. Az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel. Az Európai Unió piacára törekvő cégek saját elhatározásukból jelentkezhetnek a tanúsítási eljárásra, hogy megszerezzék és használhassák a virágos uniós ökocímkét egy adott termékkategória legkiválóbb termékein. Magyar termékek és magyarországi gyártók is jelentkezhetnek a minősítési eljárásra.
Miben bízzon a fogyasztó?
Nincs könnyű dolga a vásárlóknak, ha egyszerűen csak tiszta, higiénikus és káros vegyszerektől mentes környezetet szeretnének. A boltok polcain termékek tömkelege kínálja magát „zöld”-nek hihető tulajdonságokkal, nehéz kiválasztani azt a pár terméket, ami nemcsak hatékony, de nem marad utána káros szer a tárgyakon.
Ez utóbbira garancia, ha EU Ökocímkével jelzett terméket választanak, a hatékonyságukat pedig ellenőrzik a Tudatos Vásárlók ingyenes Terméktesztjeiben, amelyek már elérhetők mosógélekre, mosókapszulákra, kézi mosogatószerekre, gépi mosogatószerekre, valamint WC tisztítókra is. Ezekben sorra dobogós helyen szerepelnek az ökocímkés termékek, így senkinek sem kell kompromisszumot kötnie hatékonyság és környezettudatosság között.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








