A magyar családok többsége szűkösen ünnepel idén karácsonykor: sokan csak a gyerekeknek vesznek ajándékot, mások jelképes meglepetésekkel készülnek,
Sokan vakarhatták a fejüket idén az ünnepekre, ugyanis nincs a boltok polcain olyan termék ami ne drágult volna meg. Legyen szó ruházatról, használati eszközökről, elektronikáról – a drágulás semmit sem kímélt. Nem csoda, ha sokan így inkább megvárnák a leárazásokat az ünnepek után, azonban lehet, hogy hiába várunk.
December 27-én, azaz kedden újra kinyitnak a bevásárlóközpontok. Általában sokan várják ezt az időszakot, hiszen hagyományosan ilyenkor lehet megcsípni a legütősebb akciókat. Az elmúlt években nem volt ritka, hogy akár 30-50-70 százalékkal is olcsóbban vehettünk meg egy-egy terméket, de szintén elterjedt volt ilyenkor az egyet fizet, kettőt kap akció; illetve az ún. "áfamentes" napok is, amikor egész termékcsoportok (például konyhagépek, fényképezők, mobiltelefonok) kerültek jóval kevesebbe. Az idei évben azonban hiába várjuk a mindenre kiterjedő gigaakciókat.
2022. novemberben a fogyasztói árak átlagosan 22,5%-kal meghaladták az egy évvel korábbit. Az elmúlt egy évben a háztartási energia és az élelmiszerek ára emelkedett a leginkább. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 1,8%-kal nőttek - közölte a KSH. 12 hónap alatt, 2021. novemberhez viszonyítva az élelmiszerek ára 43,8%-kal emelkedtek. Ilyen árak mellett nem meglepő, ha sokan szeretnének kivárni a vásárlással addig, amíg megérkeznek a nagy leárazások. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Pénzcentrumnak elmondta, ugyan a két ünnep között már elindulnak, majd januárban erősebben folytatódnak az leértékelések, a korábbi évekkel ellentétben azonban az igazi gigaakciók várhatóan elmaradnak.
Nem maradnak el, sőt volt, ahol már a karácsonyi bevásárlás derekán találkozhattunk leárazással, az ezüst és arany hétvége között. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a karácsonyi bevásárlás legerősebb időszaka ez a két hétvége közé esett, azonban így hogy a karácsony szombatra esett, ez csalóka volt. Általában a karácsony előtti utolsó két hét a legerősebb időszak
- fejtette ki Vámos György, aki azt mondta, hogy ennek ellenére már az ünnep előtt volt, ahol akciókat hirdettek. Mint mondta, ez azért lehetett így, mert az elmúlt hónapokban fékezett a kiskereskedelmi forgalom. Míg az előző félévhez képest volumenben általában százalékkal nőtt ez a forgalom, ami kiugrónak számít, idén a második félévben a drágulás nyomán visszaesést láthattunk a növekedés ütemében.
Október óta csökken az élelmiszerboltok forgalma, novemberben sem volt jobb a mérleg. A piacon a nyári hónapoktól kezdve visszaesést láthattunk, az iparcikkeknél is fékezett a növekedési ütem, és látni lehet, hogy egyes területeken visszaesés is van. Az egész kiskereskedelem lefékezett, a kereskedőknek hatalmas költségnövekedései vannak, így, ha volt rá forrásuk, már karácsony előtt igyekeztek akciókat hirdetni, hogy becsalogassák a vevőket
- tette hozzá az OKSZ főtitkára.
Mikor kezdődik a leárazás
Az OKSZ főtitkára elmondta, hogy az igazi leárazások a két ünnep között kezdődnek majd, hiszen a kereskedő az ünnepi időszakban szeretné, hogy széles legyen a választéka, az árak miatt válogató vevők pedig csak akkor mennek be az üzletbe, ha van választék. Így ami megmaradt, azt vagy a polcon tartja, vagy kiárusítja a kereskedő.
A karácsonyt követő napokban elkezdődik a kiárusítás, a szokásosnál nagyobb leárazások pedig januárban, februárban indulnak majd, de ez több dologtól is függ
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- emelte ki Vámos György. Kiemelte, hogy a kereskedő amikor leárazza a termékeit lemond a bevétel egy részéről, ami idén sokkal nehezebb, mint a korábbi években, hiszen hatalmas költségemelkedés zajlott le, drágult a beszerzés, a működés, ezért az akciós cikkelemek száma kisebb lehet, mint korábban.
Az akció mértéke is eszerint alakul. Valószínűleg az 50-60-70 százalék, és efeletti leárazásból kevesebb lesz, mint korábban, kevesebb cikkelemre hirdetnek majd nagy leárazást, és kisebb arányba tudnak majd bevonni a leárazásba termékeket, hiszen ez a kereskedőtől is ráfordítás
- mondta a főtitkár, és hozzátette, hogy ahol a kereskedő leáraz egy terméket, ott a bevételről is lemond. Két ok miatt hirdetnek leárazást, az egyik a készlet kisöprés, a másik a reklámértékű, ami karácsonykor jellemző.
A mostani gazdasági folyamatok, változások mellett lesznek leárazások, de szolidabban. Nem tudjuk előre megmondani, hogy mennyivel, de darabszámban, és mértékben a korábbiaknál kisebb hatósugarúak lesznek az idei ünnepek közötti, és utáni leárazások
- fejtette ki Vámos György. Az idei évben tehát aligha számíthatunk igazi készletkisöprő akciókra, a több mint 50 százalékos kedvezmények ritkábbak lesznek. A két ünnep közötti napokban jellemzően 5-10%-os diszkonttal kerülnek majd ki a termékek a boltok polcaira, januártól pedig találkozhatunk majd 15-20%-os kedvezményekkel is.
Fontos azonban kiemelni, hogy az akciókat várhatóan nem egységesen hirdetik majd meg, boltonként és termékkategóriánként is komoly eltérések lehetnek az árképzésben. Az elmúlt évek tapasztalata az volt, hogy ilyenkor leginkább a téli ruhákat, lakberendezési tárgyakat, és műszaki cikkeket éri meg vásárolni.
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








